خبرگزاری کار ایران

«فارن‌پالیسی»:

پکن چگونه از توافق احتمالی هسته‌ای سود می‌برد؟

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۶۱۲۸

به نتیجه رسیدن توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی به بهبود روابط تهران و پکن و افزایش حجم سرمایه‌گذاری‌های چین در ایران می‌انجامد.

به گزارش ایلنا به نقل از فارن‌پالیسی، حمایت‌کنندگان از توافق هسته‌ای ایران اینگونه استدلال می‌کنند که این توافق، برنامه هسته‌ای تهران را در چهارچوبی مطمئن قرار می‌دهد و به واشنگتن و متحدانش کمک می‌کند تا تلاش‌های خود را بر مبارزه با رفتارهای جنگ‌طلبانه رو به افزایش چین متمرکز کنند. 

چین همچنین در سال‌های اخیر به شریک اصلی تجاری ایران بدل شده و در صنایع ایران سرمایه‌گذاری‌های عمده‌ای انجام داده است. 

البته روابط ایران و چین محدودیت‌هایی هم دارد، با وجود اینکه دو کشور به تضعیف نظام جهانی به رهبری آمریکا متعهد هستند و اغلب اوقات در جریان مناقشاتی که با آمریکا دارند از یکدیگر حمایت می‌کنند، ولی روابط مستحکم چین با عربستان سعودی و امارات متحده عربی (دشمنان اصلی ایران در منطقه) مانع از گسترش هرچه بیشتر روابط ایران و چین شده است. 

به‌عنوان مثال، ایران در سال ۲۰۲۱ از انعقاد قرارداد توافق همکاری نظامی-تجاری به ارزش ۴۰۰ میلیارد دلار خبر داد و از آن به‌عنوان «نقشه راهی» برای روابط دو کشور یاد کرد. ولی چین در مقابل با کم‌اهمیت جلوه دادن این توافق، آن را «چهارچوبی کلی» برای روابط دو کشور توصیف کرد. 

در صورتی که توافق هسته‌ای جدید به نتیجه برسد، تأثیرات قبل توجهی بر روابط چین و ایران خواهد داشت. در نبود تحریم‌ها، چین قطعاً سرمایه‌گذاری‌ها و روابط تجارت خود با تهران را به شدت افزایش خواهد داد و در نتیجه، نفوذ این کشور نه تنها در ایران، بلکه در کل منطقه خاورمیانه افزایش پیدا خواهد کرد.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز