خبرگزاری کار ایران

ایلنا بررسی می‌کند؛

افزایش تحرکات اسرائیل و تلاش طرفین برای رعایت خطوط قرمز در آخرین میلی‌متر

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۰۹۷۵

شمارش معکوس در حالی برای پایان فرآیند احیای برجام آغاز شده و تهران و واشنگتن در دور نهایی به دنبال رعایت حداکثر خطوط قرمز خود در توافق پیش‌رو هستند که تل‌آویو تحرکات خود برای سنگ‌اندازی در مسیر دستیابی به توافق را افزایش داده است.

به گزارش ایلنا، با پایان دور نخست رفت و برگشت در پیش‌نویس ارائه شده از سوی هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا میان ایران و ایالات متحده در مسیر احیای توافق سال ۲۰۱۵، شمارش معکوس برای پایان فرآیند احیای برجام آغاز شده و طرفین در تلاش برای رعایت حداکثر میزان خطوط قرمز خود هستند. در همین راستا نیز جوزپ بوررل روز گذشته در مصاحبه با یک نشریه اتریشی گفت: «من پاسخ را از ایالات متحده دریافت کردم. اکنون بر عهده ایران است که به آنها پاسخ دهد. ما به لحظه حساسی رسیده‌ایم. من خوشبین هستم، این آخرین میلی‌متر (برای احیای توافق) است. این توافق دنیا را کمی امن‌تر می‌کند.»

حسین امیرعبداللهیان شامگاه پنجشنبه به وقت تهران و پس از تائید وزارت امور خارجه مبنی بر دریافت پاسخ آمریکا گفت: «چنانچه بررسی‌های ما به نقطه‌ای برسد که جمع‌بندی تیم کارشناسی ما تامین منافع و رعایت ملاحظات و خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران باشد، گام بعدی حضور وزرای خارجه طرف‌های برجامی در وین برای جمع‌بندی گفت‌وگوها و توافقات است و بر اساس جدول زمان‌بندی که در مورد آن بررسی‌های کارشناسی ما در دست اقدام است، امیدواریم بتوانیم به مراحل بعدی هم وارد شویم.»

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: «مادامی که درباره خطوط قرمز و منافع ملت ایران مطمئن نشویم، هیچ شتاب و عجله‌ای در این موضوع نخواهیم کرد.»

نورنیوز، رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی نیز روز گذشته نوشت: بررسی دقیق پاسخ‌های آمریکا به محورهای اصلاحی ایران در خصوص ایده‌های هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپایی همچنان در سطوح کارشناسی در جریان است و این روند حداقل تا پایان هفته جاری ادامه خواهد داشت.

در روزهای اخیر اما علاوه بر اعضای توافق هسته‌ای به ویژه ایران و ایالات متحده، شاهد فعالیت بیش از پیش رژیم صهیونیستی در مسیری مخالف و در جهت ممانعت از احیای برجام هستیم؛ در حالی که ایال خولاطا، مشاور امنیت ملی اسرائیل چند روزی‌ است که در واشنگتن به سر می‌برد و در این مدت تمام تلاش خود را برای تاثیرگذاری بر پاسخ آمریکا به ملاحظات ایران درباره متن اتحادیه اروپا انجام داده، بنی گانتز، وزیر جنگ این رژیم نیز پس از آنکه آمریکا جواب نقطه نظرات ایران را داد، موفق به سفر واشنگتن شد هرچند نتوانست با همتای خود دیداری داشته باشد.

در همین راستا نیز رسانه‌های اسرائیل از برنامه یائیر لاپید، نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای دیدار با جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده خبر داده‌اند. پیش‌تر نیز پایگاه خبری «اکسیوس» خبر داد که نخست وزیر اسرائیل، پنج‌شنبه به کاخ سفید پیام داده که متن پیشنهادی اتحادیه اروپا به عنوان متن توافق برای احیای برجام از ۷ سال پیش فراتر رفته و حتی از خطوط قرمز دولت بایدن گذشته است، از این رو لاپید توصیه کرده که ایالات متحده از مذاکرات کناره‌گیری کند، زیرا ضعف دولت بایدن را نشان خواهد داد.

تحرکات اسرائیل تا حدی پیش رفته است که برخی تحلیلگران، حملات صورت گرفته از سوی نیروهای آمریکایی در سوریه به مواضع نیروهای مورد تحت حمایت ایران را نیز تلاش واشنگتن برای راضی کردن رژیم صهیونیستی برای امضای توافق تلقی کرده‌اند.

با نزدیک شدن به پایان هفته یا همان موعد پایان بررسی‌های ایران قطعا تحولات جدیدی در حوزه تحرکات تل‌آویو به وقوع خواهد پیوست اما باید به یاد داشته باشیم که برجام در سال ۲۰۱۵ با فشارهایی به مراتب سنگین‌تر از سوی اسرائیل مواجه بود اما به امضا رسید؛ اراده تهران و واشنگتن اما در این مرحله تعیین‌کننده خواهد بود. 

انتهای پیام/
فاطمه کلانتری
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز