خبرگزاری کار ایران

فرجی‌راد در گفت‌وگو با ایلنا:

توطئه لابی صهیونیست تاثیری بر اراده کاخ سفید برای احیای برجام ندارد/ روسیه با هر امکان و توافقی که باعث کاهش قیمت انرژی شود، مخالف است

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۵۶۱۵

یک تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل گفت: با بحرانی که روسیه با آن درگیر است، این کشور با هر امکان و توافقی که باعث کاهش قیمت انرژی شود، موافق نیست؛ با این حال گاهی ناچار است به تحولاتی که باب میلش نیست، تن دهد.

عبدالرضا فرجی‌راد در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در تحلیل گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای در خصوص موارد مطرح شده در پیش‌نویس ارائه شده از سوی هماهنگ‌کننده برجام برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ و در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه گفته شده که در صورت توافق پرونده مرتبط با مسائل پادمانی ایران بسته خواهد شد، دلیل اهمیت این مساله برای تهران چیست، گفت: در توافق برجام هم ما با مورد مشابهی مواجه بودیم که البته شدتی مانند این پرونده نداشت و بسته شد؛ اگر این پرونده بسته نشود با توجه به اینکه ایران با آمریکا روابطی ندارد و ممکن است حتی رابطه با غرب پس از توافق احتمالی بر سر مسائل مختلف دچار تنش شود، طبیعتا همین پرونده را می‌توانند بهانه کرده و دوباره آژانس را مجاب کنند تا گزارش بنویسد و فشار جدیدی را بر ایران اعمال کنند. لذا ایران تمایل دارد که این پرونده بسته شود.

این دیپلمات پیشین در پاسخ به این سوال که تا چه میزان به اعلام توافق در روزهای آینده خوشبین هستید، گفت: در مصاحبه‌هایی که در روزهای اخیر انجام دادم، هر روز خوشبینی‌ام بیشتر می‌شود؛ به این معنا که اگر در روز بازگشت هیات‌ مذاکره‌کننده از وین این خوشبینی ۵۰ درصد بود امروز ۷۰ تا ۸۰ درصد خوشبین هستم و احتمال زیادی می‌دهم که این مساله حل شود.

وی ادامه داد: مساله پرونده پادمانی هم حل خواهد شد و در مورد مساله سپاه هم به نوعی راه را باز کرده‌اند که تجارت میان شرکت‌های سپاه و شرکت‌های غیرآمریکایی انجام شود. لذا به نظر من مشکل خیلی حادی نمانده و هر دو طرف هم متوجه هستند که باید انعطاف داشته باشند چراکه هر دو با مشکلاتی در داخل کشورهایشان دست و پنجه نرم می‌کنند و خواهان توافق هستند. 

فرجی‌راد در پاسخ به این سوال که در روزهای اخیر شاهد انتشار اخباری هستیم که ایران را متهم به برنامه‌ریزی برای ترور مقامات دولت پیشین آمریکا می‌کنند، با مرور سابقه تاریخی دور از ذهن نیست که در پی اعلام احتمال توافق در وین، مخالفان برجام برای جلوگیری از این مساله فعال شده باشند، آیا این دست اقدامات می‌تواند از امضای توافق ممانعت کند، گفت: در این خصوص چند مورد خبر مطرح شده و افراد مختلفی را نیز به عنوان سوژه ترور نام می‌برند اما معتقدم آمریکایی‌ها به این مسائل توجه دارند و می‌دانند این تحرکات به منظور بر هم زدن توافق احتمالی است و اینطور نیست که آن‌ها ببینند طرف مخالف برجام در حال انجام اقداماتی است و تحت تاثیر این اقدامات قرار بگیرند.

وی افزود: اگر قرار بود توافق با این اقدامات و تحرکات آسیب ببیند، شاهد تلاش اسرائیل و عربستان در سفر آقای بایدن بودیم که رئیس‌جمهور ایالات متحده آب پاکی را بر دستان این کشورها ریخت. حتی در نشست بایدن و لاپید گفته شد که آمریکا می‌خواهد با ایران از مسیر دیپلماسی پیش برود. بن‌سلمان در واکنش به همین ناکامی، در واکنش با رئیس‌جمهور روسیه به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد و حالا هم خود را برای استقبال از رئیس‌جمهور چین آماده می‌کند که در روزهای اخیر با آمریکا دچار تنش شده است. این‌ها توطئه است اما آمریکایی‌ها به دنبال این هستند که این توافق در اسرع زمان صورت بگیرد و این مسائل تاثیری بر اراده دولت ایالات متحده برای توافق ندارد. 

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که در دور اخیر مذاکرات وین، با وجود عدم حضور سه کشور اروپایی و حضور کمرنگ چین، نماینده روسیه در تلاش بود تا نشان دهد حضور پررنگی در گفت‌وگوها دارد، موضع امروز مسکو در قبال توافق احتمالی برای احیای برجام چیست، گفت: به طور کلی در بحرانی که روسیه با آن درگیر است، این کشور با هر امکان و توافقی که باعث کاهش قیمت انرژی شود، موافق نیست؛ با این حال گاهی ناچار است به تحولاتی که باب میلش نیست، تن دهد.

وی گفت: شاهد بودید که ابتدا آقای لاوروف در اجلاس آسه‌آن گفت منافع ما باید تامین شود و پس از آن با توافق موافقت خواهیم کرد و پس از آن مقامات روس مواضع ضد و نقیضی اتخاذ کردند. تنها ابزار روسیه در برابر غرب همین مساله انرژی است. آن‌ها نگران هستند نفت ایران وارد بازار شده و قیمت را کاهش دهد. همچنین این انتظار وجود دارد که اروپایی‌ها بخواهند برای کاهش وابستگی به مسکو وارد حوزه سرمایه‌گذاری در ایران شوند و از این منظر نگرانی روسیه قبال درک است. با این حال آن‌ها به نیاز اقتصادی مردم ایران و البته نگاهی که به روسیه وجود دارد، واقف هستند و گاهی باید به آنچه با آن موافق نیستند، تن بدهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز