خبرگزاری کار ایران

آصفری در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

گام‌های موثر ایران برای آموزش و درمان پناهجویان، در غیاب حمایت سازمان‌های بین‌المللی/ رفتار دوگانه با پناهجویان افغان و اوکراین ناشی از نگاه‌های سیاسی است

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۵۱۴۲

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: ایران از گذشته نسبت به وضعیت پناهجویان نقش به سزایی داشته و علیرغم عدم حمایت سازمان‌های بین‌المللی کمک‌ها و گام‌های موثری درباره آموزش و درمان پناهجویان در کشور برداشته است.

محمدحسین آصفری نماینده مردم اراک و عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در روز جهانی پناهنده، درباره نقش ایران در پذیرش مهاجرین در نیم قرن گذشته که علیرغم عدم حمایت سازمان‌های بین‌المللی بوده است، گفت: جمهوری اسلامی نسبت به رسیدگی به وضعیت پناهجویان، در طول تاریخ نقش به‌سزایی داشته است. ایران در قدیم مهمان‌پذیر پناهندگان عراقی، افغانستانی و حتی از کشورهای دیگر که به صورت هزاران نفری یا صد هزار نفری یا نهایتا میلیونی آمدند، بود. پناهندگان از کشورهای دیگر به دلیل جنگ و اعتراض به مشکلات دیگر هستند. اما متاسفانه سازمان پناهجویان، سازمان بین‌الملل و حتی مجموعه‌های دیگر که ادعای کمک‌رسانی به حقوق بشر دارند، هیچ کمکی به جمهوری اسلامی نکردند.

وی افزود: پناهجویان از همه امکاناتی که برای شهروندان ایرانی فراهم شده استفاده می‌کنند. امروز بچه‌های پناهجویان مانند بچه‌های ایرانی در دبستان، دبیرستان و دانشگاه درس می‌خوانند و در بحث شغل با توجه به آنکه بعضی از بچه‌های ایرانی هنوز شغلی ندارند اما پناهجویان شاغل هستند. در خصوص درمان پناهجویان هم ایران بدون آنکه مجامع بین‌المللی کمکی کرده باشند، بحث درمان پناه‌جویان را هم حل کرده است و این موارد نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی، در بحث منشور حقوق بین‌الملل گام‌های بزرگ و موثری درباره رفاه پناهجویان برداشته است. مگر کسانی که جنبه تروریستی داشته باشند.

وی افزود: متاسفانه برعکس این موضوع را ما در کشورهای دیگر مانند فرانسه و آلبانی و جاهای دیگر که کسانی را پناهجو می‌دانند که نظیر گروه مجاهدین خلق تروریست هستند و دست آنان به خون ملت ایران آغشته است می‌بینیم که این افراد را به ایران باز نمی‌گردانند. در صورتی که این افراد اقدام تروریستی انجام داده و مردم را در کوچه و خیابان به شهادت رساندند. اکثر کشورها افرادی که برای کشور خودشان سودمند بودند را به عنوان پناهجو پذیرفته و مورد حمایت قرار می‌دهند اما از طرف مقابل کسانی که به دلیل مشکلات کشور خودشان می‌خواهند به کشورهایی مانند آمریکا یا فرانسه بروند، ویزای موقت هم نمی‌دهند. به همین دلیل نگاه‌های سیاسی موجب شده موضوع پناهجویان در منشور حقوق بشر نادیده گرفته شود.

آصفری در پاسخ به این سوال که به غیر از عواملی مانند تصمیمات آمریکا در افغانستان، چه دلایل دیگری موجب مهاجرت افغانستانی‌ها به ایران شده است، گفت: ناامنی مهم‌ترین دلیل مهاجرت مردم افغان است. افغانستان از جمله ده کشور بزرگ غنی معادن در دنیا است که اگر معادن این کشور مورد بهره‌برداری قرار بگیرد می‌تواند این کشور را به عنوان یک کشور موفق مطرح کند. اما افغانستان مورد تسلط کشورهای غربی و شرقی قرار گرفته و آنها اجازه ندارند از این منابع استفاده کنند و علت عمده مهاجرت افغان‌ها همین رفت و آمد و جنگ افروزی کشورهای غربی است. افغانستان مکان آموزش و پرورش جریان‌های تروریستی شده و این مساله موجب از دست رفتن امنیت افغانستان شده است.

آصفری در پاسخ به این سوال که رفتارهای دوگانه‌ای که نسبت به مهاجران افغانی و اوکراینی وجود دارد را چه طور ارزیابی می‌کنید، گفت: این رفتار دوگانه ناشی از نگاه سیاسی به مهاجران صورت گرفته است. پناهجوی افغانستانی چه فرقی با پناهجوری اوکراینی دارد؟ کشورهای اروپایی به راحتی می‌توانند پناهجوی اوکراینی را راه دهند اما پناهجویان سایر کشورهایی مانند افغانستانی را راه نمی‌دهند. نگاه سیاسی موجب این اتفاق شده است. البته که موضوع رنگ و پوست هم در انتخاب پناهجویان هم در کشورهای اروپایی کاملا دخیل است و بعضی از دولت‌ها به دلیل مسائل سیاسی این تفاوت را قائل می‌شوند که نباید این تفاوت در پناه دادن به افراد سایر کشورها وجود داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز