خبرگزاری کار ایران

روحی‌صفت در گفت‌وگو با ایلنا:

فشار آمریکا مانع توسعه روابط ایران با همسایگان از یک سطح مشخص می‌شود/ سفر رئیسی به پاکستان پیش از انتخابات این کشور منافع زیادی برای ما دارد

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۸۴۴۱

یک کارشناس مسائل شبه قاره و دیپلمات پیشین گفت: فضای بین‌الملل و فضای جهانی تحت تاثیر فشارهای آمریکا است و تا زمانی که این فشار علیه همسایگان ما وجود داشته باشد، سطح روابط ما با این کشورها از یک حدی بالاتر نخواهد رفت.

محسن روحی‌صفت در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در ارزیابی سیاست خارجی دولت ائتلافی پاکستان در قبال ایران و در پاسخ به این سوال که نخست وزیر این کشور با چه هدفی تاکنون به دو کشور عربستان سعودی و ترکیه سفر کرده است، گفت: پاکستان روابط دیرینه‌ای با عربستان سعودی دارد و این رابطه مربوط به امروز و دیروز نیست و طبیعی است که آقای شهباز شریف نخستین سفر خود را به ریاض اختصاص داد و این روالی معمول در میان نخست وزیران پاکستان است. ضمن اینکه خانواده شریف با عربستان رابطه نزدیک دارد و زمانی که در تبعید بودند هم در این کشور سکونت داشتند.

وی ادامه داد: روابط ترکیه و پاکستان هم بسیار عمیق است و نکته‌ای این روابط را تحکیم بخشیده که برای پاکستان از اهمیت بسیاری برخوردار است و آن حمایت بی‌چون و چرا و صریح ترکیه از موضوع کشمیر در مناقشه‌ای است که میان هند و پاکستان وجود دارد. ترکیه خیلی دست و دلباز از موضع پاکستان در برابر هند حمایت می‌کند و البته در مقابل این اقدام ترکیه، پاکستان هم کشور ارمنستان را به رسمیت نشناخته و هنوز با کشور روابط سیاسی ندارد و در واقع این بده بستانی سیاسی میان دو کشور است.

وی افزود: به همین علت است که از نظر امنیتی و سیاسی روابط مستحکمی میان پاکستان، آذربایجان و ترکیه برقرار شده است. لذا مسئله خیلی مسئله پیچیده امنیتی و توطئه‌آمیز نیست و همه این‌ها هم البته به معنی عدم نزدیکی روابط تهران و اسلام‌آباد نیست و ما شاهد بودیم که در زمان نواز شریف یعنی دوران مسلم لیگ این روابط، روابط خوبی بود و این موضوع در زمانی که دولت از سوی حزب مردم و یا تحریک انصاف تشکلی شد نیز ادامه داشت. 

این دیپلمات پیشین گفت: باید این موضوع را مدنظر داشته باشیم که ترکیه، ایران و پاکستان سه کشور پایه گذار اکو هستند و منافع مشترکی دارند اما اینکه ایران چقدر می‌توانست از روابطش با پاکستان نسبت به نفع خود بهره ببرد یا چه اقداماتی باید صورت می‌گرفت که مغفول مانده بحث جدایی است که وقتی فضای بین‌الملل و فضای جهانی تحت تاثیر فشارهای آمریکا قرار دارد، تا زمانی که این فشار علیه همسایگان ما وجود داشته باشد، سطح روابط ما با این کشورها از یک سطحی بالاتر نخواهد رفت. این کشورها دارای روابط اقتصادی با ایالات متحده هستند و حاضر نیستند این روابط را فدای رابطه با ایران کنند.

روحی‌صفت در پاسخ به این سوال که آیا موقت بودن دولت ائتلافی اسلام آباد و عمر کوتاه آن در معادلات تهران در قبال این کشور مدنظر قرار می‌گیرد و آیا همین امر نیز موجب می‌شود که دعوت شهباز شریف از رئیس‌جمهور کشورمان بی‌پاسخ بماند، گفت: قطعا این دولت عمر کوتاهی دارد چرا که در انتخابات هر حزبی بالاترین رای را بیاورد آن حزب دولت را تشکیل می‌دهد و تا آن زمان دولت ائتلافی به کار خود ادامه خواهد داد. من فکر می‌کنم پیش از انتخابات، شهباز شریف جای خود را به یک نخست وزیر بی‌طرف بدهد تا آن دولت انتخابات را برگزار کند. شهباز شریف سعی می‌کند از این زمان استفاده کرده و عملکرد خوبی از خود نشان دهد.

وی ادامه داد: معتقدم روابط میان ایران و پاکستان باید فاقد این گونه ملاحظات باشد که این نخست وزیر موقت است. سران کشورهای همسایه باید در هر فصل همدیگر را ملاقات کنند چرا که موضوعات همسایگان موضوعات زیاد و تاثیرگذار است و لازم است برای پیشبرد منافع دیدارهای روتینی صورت بگیرد. در نتیجه اگر آقای رئیسی پیش از انتخابات هم سفری به اسلام آباد داشته باشند برای کشور منافع بسیاری به همراه خواهد داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز