خبرگزاری کار ایران

قاضی‌زاده هاشمی در حاشیه جلسه هیات دولت:

۱۹ درصد قوانین دارای بار مالی در حمایت از خانواده‌های ایثار و شهادت اجرایی شده است/ بدهی ۱۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی بنیاد شهید به بیمه‌ها و دانشگاه‌ها

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۸۲۶۰

رئیس سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: عدم پرداخت‌ها در سال گذشته باعث شده در حال حاضر بنیاد شهید ۱۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به بیمه‌ها، دانشگاه‌ها و برای شهریه ایثارگران به مراکز مختلف بدهکار است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در حاشیه جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران گفت: ما قوانین زیادی در حمایت از خانواده‌های محترم ایثار و شهادت داریم که متاسفانه کامل محقق نشده است. قوانینی که بار مالی دارند ۱۹ درصدش تا الان کامل اجرا شده است. سایر قوانین یا اصلا اجرا نشده‌اند، یا آیین‌نامه آن نوشته نشده و یا ناقص اجرا شده‌اند به این معنا که در سال‌هایی انجام شده و در سال‌هایی انجام نشده است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال، فرض کنید پرداخت بخشی از هزینه بلیط هواپیما و قطار ایثارگران در سال‌هایی بنیاد شهید منابع مالی داشته پرداخت شده و بعد آن را قطع کرده است و این عدم پرداخت باعث شده در حال حاضر بنیاد شهید ۱۴۸۰۰ میلیارد تومان به بیمه‌ها، دانشگاه‌ها و برای شهریه ایثارگران به مراکز مختلف بدهکار باشد. پس بین آن چیزی که مصوب شده و آن چیزی که عمل شده تفاوت است. همچنین در حوزه استخدامی‌ها متوسط سهمیه استخدام ایثارگران سرجمع ۳۰ درصد بوده که الان که لیست اعضای ایثارگر کارکنان دولت را می‌گیریم، زیر ۱۰ درصد است، پس معلوم می‌شود که در تمام این سال‌ها که اسمش این بوده که ۳۰ درصد باید استخدام می‌شدند اما کمتر از ۱۰ درصد هستند. من اول خواستم شفاف‌سازی کنم که ما الان همت را بر این گذاشته‌ایم که قوانین اجرا شود و قوی هم اجرا شود و خدا را شکر دولت و مجلس هم پای کار آمده‌اند.

رئیس سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: بودجه ما سال گذشته عددی حدود ۳۱ هزار میلیارد تومان بود و الان به بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده، با همین نگاه که ما آن بخشی از قوانین که اجرا نشده است را بتوانیم انجام دهیم. اما بصورت خاص آن چیزی که من می توانم اعلام کنم که محقق شده؛ در بخش معیشت خدا به ما کمک کرد و حقوق والدین شهدا را به حداقل کف حقوق کارگری رساندیم که البته اینکه میگویم رساندیم من بنیاد نیست بلکه دولت و مجلس است که باید روشن شود. ما پیگیری کننده هستیم و این لطف و حمایت دولت مردمی و حمایت مجلس انقلابی است که این ها محقق شده و ما بدون کمک ویژه حضرت آیت الله رئیسی و همکارانمان در مجلس شورای اسلامی و رئیس محترم مجلس ختما این اتفاق ها رخ نمی داد.

وی افزود: مصوبه دومی که داشتیم این بود که حداقل حقوق معیشت بگیران ما که افراد فاقد هرگونه شغل و درآود هستند نزد ما از عدد ۲۲۰۰ به ۳۶۰۰ در دهم های پایین رسیده است. اتفاقی که تصویب شده و ما الان به دنبال تامین منابع مالی هستیم بحثحق پرستاری ایثارگران است که آن هایی که واجد حق پرستاری هستند به حدود ۴ تومان یا ۴۲۰۰، ۳۰۰ افزایش پیدا میکند که سال گذشته رقمی زیر ۳ میلیون تومان بود. غیر از آن لطف دولت در حوزه تامین مسکن افراد فاقد مسکن در حوزه ایثارگری مصوب شده در تمام سفرهای استانی آقای رئیس جمهور تصویب شده، در طرح جهش ملی مسکن که وزارت مسکن در حال مدیریت است، هرجا پروژه ساختمانی تعریف شده، ۵ درصد را باید به افراد فاقد مسکن ایثارگر بدهد که معرفی نامه بنیاد شهید دارند.

وی ادامه داد: وامی که قرار است وزارت مسکن به ایثارگران در حوزه تامین مسکن بدهد سود کمتری نسبت به سایرین دارد. بسیاری از ایثارگران هستند که از تسهیلات مسکن استفاده کردند اما این تسهیلات منجر به خانه‌داری شدنشان نشده است. حُسن طرح جهش ملی مسکن این است که خانه تولید می‌کند.

قاضی‌زاده هاشمی گفت:  ما برای حل این مشکل، ایثارگران را در سبد طرح اشتغال دولت گذاشتیم. هرکجا شغلی از سوی شورای عالی کار وزارت تعاون تولید می‌شود باید ۱۰ درصد آن به ایثارگران تعلق یابد. ما مراکز درمانی داریم اما عمده خدماتمان از طریق بیمه‌های تکمیلی بود. بیمه‌های تکمیلی توان پرداخت خدمات درمانی به ایثارگران را نداشتند چرا که منابع آن‌ها از مصارف‌شان کمتر بود. به عنوان مثال در سال۱۴۰۰ مصارف این بیمه‌ها ۵ هزار میلیارد تومان بود، اما بودجه در نظر گرفته شده برای آنها، ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود.

وی ادامه داد: وقتی بیمه‌های تکمیلی نمی‌توانستند هزینه‌های خود را پرداخت کنند از خدمات درمانی به ایثارگران کم می‌گذاشتند و این باعث نارضایتی جامعه ایثارگر شده بود. با لطفی که دولت و مجلس انجام دادند سرانه هر ایثارگر برای بیمه‌های تکمیلی از ۱۶۷ هزار تومان در سال ۱۴۰۰ به ۳۵۰ هزار تومان در سال ۱۴۰۱ اضافه شده است؛ البته این ۳۵۰ هزار تومان نمی‌تواند تمام هزینه‌ها را پوشش دهد به خصوص اگر یارانه دارو به ما داده نشود. ما انتظار داریم از محل آزادسازی یارانه دارو مبلغی به ما پرداخت شود.

وی افزود: سرانه ۳۵۰ هزار تومان برای هر ایثارگر با احتساب ارز ۴۲۰۰ تومان بود. برای حل این مشکلات تمامی مصوباتی که بار مالی دارند مثل تعرفه‌های پزشکی و حداقل حقوق کارگری باید قبل از تصویب بودجه سالانه به مجلس اعلام شود تا دستگاه‌ها بتوانند قانون را به درستی اجرا کنند. با تمامی افزایش بودجه بنیاد شهید که در قانون پیش‌بینی شده است، ما برای اینکه بتوانیم تکالیف قانونی را انجام دهیم همچنان ۱۰هزار میلیارد تومان کسری داریم.

رئیس سازمان بنیاد شهید همچنین خبرهایی مبنی بر قطع حقوق جانبازان زیر ۲۵ درصد را تکذیب کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز