خبرگزاری کار ایران

معاون هماهنگ‌کننده ارتش:

دشمن بداند ما بیدی نیستیم که با این بادها بلرزیم

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۴۸۶۷

معاون هماهنگ‌کننده ارتش با اشاره به حاده ترور شهید صیادخدایی عنوان کرد: دشمن بداند که ما بیدی نیستیم که با این بادها بلرزیم و با افتخار راه شهدا را ادامه خواهیم داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران در مراسم تجدید میثاق با آرمان‌های امام خمینی(ره) که به مناسبت بزرگداشت سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر در حرم مطهر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، طی سخنانی فرارسیدن سالروز این حماسه بزرگ را تبریک گفت.

دریادار سیاری ضمن بیان تبریک و تسلیت به مناسبت شهادت شهید مدافع حرم شهید صیاد خدایی، گفت:  دشمن بداند که ما بیدی نیستیم که با این بادها بلرزیم و با افتخار راه شهدا را ادامه خواهیم داد.

وی ادامه داد: به نظرم می‌رسد با توجه به اینکه بیش از ۹۰ درصد عزیزان حاضر در جلسه آن تاریخ و جنگ را درک نکرده‌اند، خوب است به شرایط کشور در آن روزهای جنگ بپردازیم تا عظمت روز سوم خرداد به درستی تبیین شود. دشمن با این توهم و خیال خام جنگ را آغاز کرد که در روزهای ابتدایی کشور را از پای درآورده و در روز هفتم جنگ در میدان آزادی با اصحاب رسانه صحبت خواهد کرد به عنوان فتح تهران، اما چیزی بیش از یک تصور باطل نبود و دیدید که چگونه کمر خودشان شکسته شد.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش، افزود: صدام آنچنان به فتح خرمشهر مغرور شده بود که می‌گفت اگر ایران بتواند خرمشهر را بازپس گیرد من کلید طلایی بصره را به آن‌ها می‌دهم و دنیا هم باور نمی‌کرد ما بتوانم خرمشهر را پس بگیریم.

سیاری در تشریح ویژگی‌های مهم و خاص عملیات بیت‌المقدس، عنوان کرد: یکی از ویژگی‌های مهم این عملیات برای هماهنگ کردن قوای مختلف و یکدست شدن اقدامات وحدت فرماندهی و فرماندهی واحد حضرت امام خمینی بود. ویژگی دیگر وسعت عملیات بیت‌المقدس که بسیار وسیع‌تر از سایر عملیات‌ها بود. دیگر ویژگی مهم و خارق‌العاده این عملیات عبور از رودخانه بود، عملیات عبور از رودخانه بسیار سخت و پیچیده است و تلفات دارد و نیروها را تضعیف می‌کند؛ اما در جریان این عملیات‌ ظرف دو شب ۱۲ لشکر از رودخانه عبور داده شد.

وی افزود: ویژگی دیگر پیچیدگی و طراحی عملیات بیت‌المقدس بود. دیگر ویژگی قابل توجه بُعد کنترل و فرماندهی این عملیات بود، اما با وجود همه پیچیدگی ها عملیات اجرا شد.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش در ادامه به نتایج عملیات‌ آزادسازی خرمشهر اشاره کرد و ابراز داشت: اولین نتیجه این عملیات این بود که دشمن در اینجا به طور جدی و ملموس شکست خورد. نتیجه دیگر این بود که خرمشهر فتح شد، خرمشهری که آنقدر این شهر را تجهیز کرده بودند که باور نمی‌کردند ما بتوانیم خرمشهر را آزاد کنیم. نتیجه دیگر این بود که در عملیات بیت‌المقدس نزدیک به ۶ هزار کیلومتر مربع از خاک کشور از لوث وجود دشمن پاک شد. نتیجه دیگر این بود که دشمن پس از این عملیات‌ کاملاً در لاک دفاعی فرو رفت و دیگر نتوانست حرکت مثبتی از خود نشان بدهد.

وی ادامه داد: نتیجه دیگر عملیات این بود که نگاه دنیا به اقتدار جمهوری اسلامی ایران عوض شد و دنیا متوجه شد که توان این کشور برای دفاع از مرزهای خود بیش از تصور است. در ابتدای آزادسازی خرمشهر دنیا و رسانه‌ها باور نکردند که ما موفق به این کار شدیم، وقتی بعد از آزادسازی رسانه‌های خارجی برای تهیه گزارش دعوت می‌شد، ابتدا باور نمی‌کردند که ایران موفق به آزادسازی خرمشهر شده است، علت این باورناپذیزی آزادسازی خرمشهر حجم تجهیزاتی بود که دشمن در این شهر مستقر کرده بود.

سیاری در ادامه عنوان کرد: یکی از مولفه‌های قدرت در دنیا قدرت نظامی است که البته مهمترین و موثرترین مولفه محسوب می‌شود، در عملیات بیت‌المقدس قدرت نظامی ما به نمایش گذاشته شد و دنیا پس از آن با احترام قابل توجه با ما رفتار کرد.

وی اضافه کرد: یک اتفاق مهم و چشمگیر دیگر در این عملیات‌ این بود که ۱۹ هزار نفر در خرمشهری که همه‌اش سنگر و دژ بود اسیر شدند. تصور کنید دفاع‌کننده‌ای که در سنگر مجهز نشسته، آب خنک و پذیرای آماده، تیربار آماده، تجهیزات دارد، پشتیابی توپخانه و هوایی دارد و همه چیز در اختیارش است ۱۹ هزار نفر اسیر داده و شهر هم آزاد شده است، دنیا حق دارد که باور نکند. در کنار این ۱۹ هزار اسیر، ۱۶ هزار نفر کشته شدند. یکی از ویژگی های مهم و بارز دیگر مداومت عملیات است که ما ۶ هزار نفر را در روز ۲۴م جابه‌جا کردیم در حالیکه عملیات آفندی معمولاً یک محدودیت زمانی دارد. آن‌هایی که عمل کردند، می‌دانند که این اعداد در گفتمان نظامی چه معنایی دارند به همین خاطر عرض می‌کنم که همه باید به این عملیات و آزادسازی خرمشهر افتخار کنند.

خبر در حال تکمیل می باشد...
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز