خبرگزاری کار ایران

بروجردی در گفت‌وگو با ایلنا:

زمان خاتمی متوجه شدیم نقش مردم چقدر می‌تواند در تعیین سرنوشت کشور موثر باشد/ خیلی مانده تا بتوانیم دوره اصلاحات را دوباره تجربه کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۴۳۱۲

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: در زمان اصلاحات بود که ما متوجه شدیم نقش مردم چقدر می‌تواند در تعیین سرنوشت جامعه موثر باشد.

اشرف بروجردی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره این‌که امروز بعد از گذشت ۲۵ سال از دولت اصلاحات به عنوان یک دولت موفق بعد از انقلاب در عرصه‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی یاد می‌شود آیا امکان تکرار این شرایط وجود دارد، گفت: ابتدا به همه کسانی که در برهه زمانی دوره اصلاحات توانستند درک مناسبی از جایگاه خودشان در نزدیکی جامعه ایران داشته باشند تبریک می‌گویم؛ چراکه آن زمان بود که ما متوجه شدیم نقش مردم چقدر می‌تواند در تعیین سرنوشت جامعه و کشور موثر باشد. 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب یادآور شد: اگر میزان کسانی که به آقای خاتمی رأی دادند را در ابعاد مختلف بررسی کنیم؛ نشان‌دهنده بی‌سابقه بودن حضور و گرایش مردم در پای صندوق‌های رأی خواهد بود که این امر در آن برهه زمانی تبدیل به نقطه قوتی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران شد. 

وی ادامه داد: علیرغم اینکه بسیاری مدعی بودند آقای خاتمی فقط یک ادبیات سیاسی را در جامعه رواج داد و بیشتر در فکر توسعه سیاسی بود اما وقایع امروز نشان‌دهنده آن است که در دوره اصلاحات توسعه سیاسی و فرهنگی معنای واقعی خودش را پیدا کرد. آن زمان افرادی به میدان آمدند که صاحب نظر و خبره بودند که توانستند کمک زیادی به جامعه کنند و درک مناسبی را برای رفتن به سمت توسعه ایجاد کنند. 

بروجردی خاطرنشان کرد: در دنیای امروز اگر ما بخواهیم حرفی برای گفتن داشته باشیم قاعدتاً ملاک‌ها و معیارهایی که ارائه می‌دهیم باید قابلیت مقایسه با ملاک‌های کشورهای دیگر را هم داشته باشد، یعنی در واقع ما باید استاندارهای جهانی را بپذیریم، ما نمی‌توانیم ادعا کنیم فلان تحول را ایجاد کرده‌ایم اما این تحول تطابقی با واقعیت‌های بین‌المللی نداشته باشد. در دوره آقای خاتمی و عصر اصلاحات همه این شرایط در جامعه به وجود آمد؛ فرهنگ توانست جایگاه خودش را پیدا کند، اصحاب فرهنگ توانستند بالندگی پیدا کنند. نشریات فراوانی در آن دوران پا به عرصه وجود گذاشتند و سطح ممیزی کتاب‌ها در کنار این‌که منافع جامعه را لحاظ و واقعیت‌های تاریخی و اجتماعی را بیان می‌کردند، کاهش پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه ایجاد گفتمان شایسته‌سالاری اولین بار در دوره آقای خاتمی مطرح شد و شایسته‌سالاری به عنوان یک گفتمان فراگیر توانست در آن زمان ایجاد شود، بیان کرد: اگر بخواهیم ادبیات دوران آقای خاتمی را در عرصه دولت‌مداری و دولت‌داری جست‌وجو کنیم، هم شایسته‌سالاری و جامعه مدنی که ایشان روی آن تکیه داشتند زمینه‌ای بود که مردم در سرنوشت‌شان مشارکت داشته باشند، شکل‌گیری شوراها، تشکل‌های غیردولتی و ایحاد فرصت برای حضور زنان در عرصه‌های مختلف اجتماع نشأت گرفته از همان گفتمان شایسته‌سالاری و جامعه مدنی بود که رئیس دولت اصلاحات بر آن اهتمام ورزید. حال خیلی مانده است تا ما بتوانیم آن دوره را دوباره تجربه کنیم. 

بروجردی خاطرنشان کرد: کسانی که امروز حکومت‌داری می‌کنند بیش از آن چه به واقعیت‌ها بپردازند بر نگاه خودشان که می‌گوید ما هستیم و جز ما فرد دیگری حق تصمیم‌گیری ندارد اصرار می‌ورزند درحالی که آقای خاتمی تمام حرفش این بود که مردم باید تصمیم‌گیر باشند، مردم باید مشارکت در سرنوشت خودشان داشته باشند و مردم باید با شکل‌گیری جامعه مدنی حرکت‌هایشان را معنا ببخشند. 

وی بیان کرد: هنگامی که بحث جامعه مدنی از سوی آقای خاتمی مطرح شد، آنهایی که فکر می‌کردند جامعه مدنی مبتنی بر آرمان‌های بیگانگان است، شروع کردند به نقادی و ایراد گرفتن که آقای خاتمی در تبیین این مسئله به مدینه فاضله‌ای منتسب به رسول الله است اشاره کردند و تاکید داشتند باید حق و عدالت اجرا شود،  هرکس در جایگاه خودش قرار گیرد و همه امور به دست صاحب‌نظران، عقلا و خرمندان جامعه پیش برود یعنی دانش و خرد به عنوان شاخصه اصلی دولتمردان تعیین شد. 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: امیدواریم این دولت بتواند نگاهی به گذشته و دوره اصلاحات داشته باشد تا بتواند از آن تجربه آفریده شده بهره ببرد و این نقیصه‌ای است که در حکمرانی خوب وجود را برطرف کند؛ چراکه تا نگاهی به گذشته نداشته باشیم نمی‌توانیم در این زمینه مدعی باشیم. آقای خاتمی هم از تجربه گذشته و دوره آقای هاشمی خوب بهره بردند، ایشان به شدت از فامیل بازی در امور پرهیز کردند و صاحب‌نظران را بر مسند امور قرار دادند، امروز هم باید چنین نگاه‌هایی برای توسعه کشور رواج داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز