خبرگزاری کار ایران

دستور رئیس سازمان بازرسی کل کشور در رابطه با ورود به موضوعات کلان بانکی

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۳۴۹۷

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با صدور دستوری به معاونت اقتصادی خواستار ورود این معاونت به موضوعات کلان بانک‌ها شد و با تاکید بر اینکه بانک‌ها نقش مهمی در اقتصاد کشور دارند، بر ضرورت شناسایی افراد متخصص و با تجربه برای همکاری با سازمان بازرسی برای ورود به موضوعات کلان بانک ها تاکید کرد.

به گزارش ایلنا، در جلسه‌ای که با حضور رئیس سازمان بازرسی، قائم مقام و معاون اقتصادی و بازرسان این معاونت برگزار شد، خداییان بر لزوم ورود این معاونت به موضوعات کلان بانک‌ها تاکید کرد و خطاب به بازرسان گفت: شما علاوه بر اینکه حوزه وسیع و تاثیرگذاری را در جامعه برعهده دارید از اختیارات کامل برای نظارت و بازرسی برخوردارید و نمی توانید بگویید اختیار نداشته ام بر این اساس ضرورت دارد که به موضوعات کلان بانک ها ورود داشته باشد.

وی در این نشست با اعلام اینکه مشکلات بانک ها کم نیست این نکته را هم مورد اشاره قرار داد که کشف فسادهاد بانکی به دلیل سروکار داشتن با پول سخت و دشوار نیست.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در ادامه ضمن تقدیر و تشکر از  معاونت اقتصادی، سربازرس و تمامی همکاران این معاونت خطاب به افراد حاضر در این نشست گفت: بدون شک زحماتی که شما می کشید نزد خداوند محفوظ و اجرش با خداست، زیرا با خلوص نیت خودتان را به دردسر انداخته اید تا برای احقاق حق و اجرای عدالت به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران کمک کنید.

خداییان به اینکه نکته هم اشاره کرد که ما باید خودمان قاضی عملکردمان باشیم و تاکید کرد که باید ببینیم چه نمره ای به خودمان می دهیم اگر خوب عمل کنیم و در کارهایمان نیز  اخلاص داشته باشیم، حتی اگر کسانی بخواهند علیه ما جوسازی کنند، خداوند متعال آبروی ما را حفظ و به عزت ما می‌بخشد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور به تعدد بانکها نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به این موضوع برای کشف انحرافات حوزه بانک و بانکداری باید به سراغ مسائل اصلی رفت نه اینکه با مسائل جزئی خودمان را سرگم کنیم.

وی همچنین از معاونت اقتصادی سازمان بازرسی خواست به جای پرداختن به ۳۰ موضوع جزئی، چند مسئله مهم و اساسی بانک ها را مشخص کند و در سال جاری فقط بر روی این مسائل کلان متمرکز باشد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور یکی از مشکلات نظام بانکی را بنگاه‌داری عنوان کرد و از بازرسان خواست بر این موضوع تمرکز کرده و موضوع بنگاه‌داری بانک ها که آن‌ها را از هدف اصلی خود باز می‌دارد بررسی و با هرگونه سوءجریان در این خصوص برخورد شود.

وی یکی دیگر از موضوعاتی را که مورد تاکید قرار داد این بود که بررسی شود آیا بانک مرکزی به وظایف خود در راستای اجرای قانون ششم توسعه  عمل کرده و این را هم متذکر شد که نیازی نیست پرداخت وام های قرض الحسنه ۱۵ میلیونی بررسی شود به جای این موضوعات،  وضعیت پرداخت تسهیلات به ابربدهکاران بانکی را بررسی کنید و ببیند که آیا سوء جریاناتی بوده است یا خیر؟

خداییان با تاکید بر اینکه برخی از اقدامات بانک ها باعث وارد شدن خدشه به اقتصاد کشور شده، گفت: چه دلیلی دارد که بانک ها در خرید زمین، ساخت و ساز برج و… فعالیت داشته باشند؟

وی متذکر شد: اگر به صورت ریشه‌ای با برخی از انحرافات برخورد و مقصرین شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شوند، دیگران از ارتکاب آن اعمال مغایر قانون خودداری خواهند کرد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور همچنین بر لزوم شناسایی افراد توانمند و با تجربه حوزه بانکی که بازنشست شده اند برای قرار گرفتن در کنار بازرسان اقتصادی تاکید کرد و این را هم گفت که می توان با استفاده از ظرفیت های افراد مسلط بانک و بانکداری سوءجریانات را کشف کرد.

لزوم ورود معاونت اقتصادی سازمان بازرسی به معوقات بانکی بانک های خصوصی

 قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور نیز در جریان این نشست از بازرسان معاونت اقتصادی خواست که در سال جاری به موضوع عدم حمایت بانک ها از واحدهای تولیدی نیز ورود کنند و تاکید کرد اکثر واحدهای تولیدی نسبت به سیستم بانکی نگرانی هایی دارند که اقدامات برخی از بانک ها در نحوه بازپس گیری تسهیلات منجر به تعطیلی واحدها می شود.

احمد رحمانیان لزوم ورود معاونت اقتصادی سازمان بازرسی به معوقات بانکی بانک های خصوصی را نیز مورد تاکید قرار داد و این را هم گفت که ۸۰ درصد تسهیلات را ۲۰ نفر ابربدهکار بانکی، اخذ کرده اند از این رو ضرورت دارد به این مسئله ورود کنید که مشخص شود آیا پرداخت تسهیلات و اخذ وثیقه از این افراد به درستی انجام شده یا خیر.

ورود به بدهی های مالیاتی بانکها، پیگیری نظارت الکترونیکی، تدوین برنامه ای سراسری برای ورود به مسائل کلان بانکی از دیگر موضوعاتی بود که قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور بر ضرورت توجه به آنها تاکید کرد.

در جریان این نشست برخی از بازرسان معاونت اقتصادی به تشریح پرونده های مهم این معاونت پرداختند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز