خبرگزاری کار ایران

وزیر نفت در جمع خبرنگاران مطرح کرد؛

توافق با برخی کشورهای آمریکای لاتین برای تهاتر نفت با کالاهای اساسی/ به زودی نصب سکو در میدان گازی آرش انجام می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۲۳۸۶

وزیر نفت از توافق با برخی کشورهای آمریکای لاتین برای تهاتر نفت با کالاهای اساسی و کشاورزی خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جواد اوجی وزیر نفت در پایان جلسه هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران درباره سفر خود به کشورهای حوزه آمریکای لاتین گفت: ما یک سفر ده روزه به آمریکای لاتین داشتیم با توجه به پتانسیل و ظرفیت‌های خیلی خوبی که وزارت نفت در بخش بالادستی در تولید نفت و گاز و در بخش پایین دستی در احداث پالایشگاه‌ها و پتروشیمی و صنایع زنجیره‌ای نفت دارد در این سفر ظرفیت‌های خوبی را در زمینه فروش نفت و بحث صدور خدمات فنی و مهندسی توسعه میادین نفتی و گازی برخی از این کشورها را متقبل شدیم.

وی افزود: همچنین در بحث افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های نفت هم توافقات و اقدامات خوبی انجام شد که ان‌شاالله بتوانیم از فرصتی که برای وزارت نفت محیا شده استفاده کنیم و بازارهای جدیدی در صادرات هم نفت و فرآورده های نفتی و پتروشیمی و همچنین تهاتر با سایر کالاهای اساسی و کشاورزی داشته باشیم که در زمینه تهاتر هم اسنادی امضا شد و با ظرفیت‌های خوبی که در این کشورها در زمینه کشاورزی وجود دارد و میانگین بارش سالانه این کشورها بیش از ۲۰۰۰ میلی لیتر است خیلی از محصولات کشاورزی ما به خصوص غلات را می‌توانند تامین کنند در این خصوص هم اسناد مهمی به امضا رسید.

وزیر نفت درباره درخواست عربستان برای رایزنی در مورد میدان گازی آرش گفت: اجازه بدهید در این خصوص وزارت امور خارجه در حال صحبت و حل و فصل موضوع است و ما برنامه مطالعات‌مان روی میدان آرش تقریباً تکمیل شده و با برنامه‌ریزی خوبی که شرکت ملی نفت انجام می‌دهد، به زودی نصب سکو در آنجا انجام خواهد شد میدان آرش از نظر ما بین کویت عربستان و ایران مشترک است.

وی در پاسخ به این سوال که طرح فروش اوراق نفت در چه مسیری قرار دارد گفت: در زمان مناسب اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

اوجی در پاسخ به فروش نفت روسیه به کشورهای دیگر که ایران بازار خود را در آن کشورها داشت، گفت: بالاخره این کشورها به دنبال مشتری هستند. با توجه به آنکه روسیه در زمینه انرژی مورد تحریم قرار گرفته، مشتریان دیگری را پیدا کرده اما کشور ما با شناسایی کردن بازارها و ظرفیت‌های جدید، به فروش و صادرات نفت کشورمان کمک خواهد کرد.

وزیر نفت درباره آنکه وضعیت فروش نفت ما امروز به چه شکلی است آیا با افت فروش مواجه شده‌ایم یا خیر، گفت: مشتریان خودمان را برای فروش نفت داریم، خوشبختانه بازارهای جدیدی را هم شناسایی کردیم و بازارهای جدیدتر هم به ما اضافه می‌شوند.

وی در پاسخ به این سوال که روسیه تخفیف بیشتری برای فروش نفت در مقابل ایران داده است، گفت: در بحث تخفیف نفت، روس‌ها تخفیف زیادی داده‌اند و ما این موضوع را شنیدیم. اما با توجه به آنکه کشورهای اروپایی و آمریکایی تحریم‌هایی علیه روسیه اعمال می‌کند، به نظرم زمان می‌برد تا روسیه بازار خود را پیدا کند.

اوجی گفت: درباره فروش نفت خوشبختانه با ایجاد بازارها و ظرفیت‌های جدیدی که در از آغاز دولت سیزدهم اتفاق افتاده است، این موارد تقریبا کمک کرد تا ما نفت خود را به قیمت خوبی بفروشیم.

وزیر نفت درباره دستاوردهای نمایشگاه نفت و پتروشیمی گفت: همانطور که می‌دانید این نمایشگاه یکی از بزرگترین نمایشگاه‌های نفت، گاز و پتروشیمی در جهان است. بیش از ۱۲۰۰ شرکت داخلی و خارجی و بیش از ۱۵۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه تولید و دانش نفت در این نمایشگاه حضور داشتند. در حاشیه نمایشگاه تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای خوبی امضا شد. خدمت مردم عزیز می‌گویم که ان‌شاالله در سال آینده بالغ بر ۴۴ پروژه به ارزش ۱۳ میلیارد دلار افتتاح خواهد شد. این موارد پروژه‌های نیمه کاره‌ای بود که در این چند سال باقی مانده بود. وزارت نفت همت کرده است که این پروژه‌ها در برنامه تقویمی به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین در سال ۱۴۰۱ ما بیش از ۲۲ پروژه بالغ بر ۳۰ میلیارد دلار آغاز به کار خواهیم کرد و این پروژه‌ها بالادستی و میان‌دستی بوده که جزو اولویت‌هایی بود که دسته‌بندی شده است.

اوجی همچنین در پاسخ به این سوال که افزایش تولیدات گازی در چه وضعیتی قرار دارد، گفت: خوشبختانه با تدابیر وزارت نفت اقدامات خوبی انجام شده است. از منابع داخلی نفت و کنسرسیوم کردن هولدینگ‌های بزرگ هم از ظرفیت توان مالی بانک‌ها در قالب فاینانس و همچنین استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاران خارجی که بخشی از آن‌ها قرارداد بستند پیش بینی می‌کنیم در سال آینده افزایش تولید گاز خواهیم داشت.

وزیر نفت درباره اسامی شرکت‌های خارجی هم گفت: طرف‌های خارجی اصرار داشتند تا نهایی شدن قرارداد اسمی از آن‌ها برده نشود.

اوجی درباره حمایت وزارت نفت از شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: آیین‌نامه‌ای را با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آماده کردیم و ان‌شاالله به زودی در دولت هم به تصویب خواهد رسید. وزارت نفت سال گذشته در پنج حوزه که اولویت آن است، در زمینه تولید، بهینه‌سازی، چاه‌های کم بازده، صنایع تکمیلی و پتروشیمی فراخوانی داد که بیش از ۱۵۰ شرکت داخلی شرکت کردند که به زودی قراردادهای جدیدی با این شرکت‌ها امضا خواهیم کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز