خبرگزاری کار ایران

بهشتی‌پور در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

بررسی آسیب‌ ناشی از عدم شفاف‌سازی پرونده هسته‌ای برای افکار عمومی/ درصورت حل اختلافات ایران و آمریکا، روسیه در جایگاه ممانعت از توافق نیست

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۱۵۱۲

یک تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل گفت: اگر ایران و آمریکا اختلافات‌شان را در حوزه برجام حل کنند، روسیه در جایگاهی نیست و قدرتی ندارد که بتواند مانع از توافق شود.

به گزارش ایلنا، حسن بهشتی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در تحلیل سخنان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مبنی خروج مذاکرات وین از بن‌بست و همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه که گفته است چند قدم نسبت به پیش از سفر مورا، هماهنگ‌کننده برجام به ایران جلوتر هستیم و در پاسخ به این سوال که در حالی که موضوع خروج سپاه از لیست FTO‌ به عنوان عامل بن‌بست مذاکرات همچنان وجود دارد، آیا چنین مباحثی تنها به قصد خرید زمان صورت نمی‌گیرد، گفت: نمی‌دانم به چه منظور باید چنین موضوعی را با عنوان خرید زمان تعبیر کنیم؛ یعنی چه اتفاقی رخ دهد به نفع ایران تمام خواهد شد؟ الان وضعیت روشن است؛ آنطور که آقای بوررل توضیح داده، اتحادیه اروپا یک راه‌حل میانه را به ایران پیشنهاد داده است که سپاه از لیست سیاه ایالات متحده خارج شده اما تحریم‌هایش باقی بماند. این یک راه‌حل میانه از طرف مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا است اما ایران اعلام نکره که چنین طرحی را پذیرفته یا خیر چراکه لازم است جزئیاتی بدانیم تا بتوانیم تحلیل کنیم. همچنین گفته شده که ایران ابتکار جدیدی را به آقای مورا ارائه کرده که ما از این ابتکار هم اطلاعی نداریم.

وی ادامه داد: معتقدم لازم است وزارت خارجه اندکی شفاف‌تر توضیحاتی را به افکار عمومی بدهد. درست است که تا زمان حصول توافق نمی‌توان جزئیات مذاکرات را در اختیار رسانه‌ها قرار داد اما می‌توان کلیاتی را حداقل در اختیار افکار عمومی قرار دهیم تا بدانند مشکل از کجاست و در چه مرحله‌ای قرار داریم.

این کارشناس سیاست خارجی در خصوص آسیب ناشی از عدم شفاف‌سازی دستگاه دیپلماسی ایران در خصوص آنچه میان ایران و ایالات متحده می‌گذرد، گفت: به این علت که هر تصمیمی در خصوص موضوع هسته‌ای به پشتیبانی افکار عمومی نیاز دارد،‌ لازم است تهران بتواند در بخش دیپلماسی عمومی حداقل نخبگان را در جریان قرار دهد تا آن‌ها هم بتوانند افکار عمومی را اقناع کنند و این موضوع مهمی است که از آن غفلت شده است. باز هم تاکید می‌کنم جزئیات مذاکرات پیش از حصول نتیجه قابل انتشار نیست اما این امکان وجود دارد که یک پیوست رسانه‌ای برای هر مرحله تهیه شده تا حداقل اقناع‌‌سازی صورت بگیرد. اینکه رسانه‌های داخلی و نخبگان اخبار را از منبع خارجی دریافت کنند به نوعی نقض غرض برای مسئولان وزارت امور خارجه است.

بهشتی‌پور در پاسخ به این سوال که نماینده روسیه در مذاکرات وین پس از سفر انریکه مورا به تهران در توئیتی عنوان کرده‌ است که روسیه در مقطع کنونی نمی‌تواند برای حصول توافق اقدامی صورت دهد، برخی این توئیت را به نشانه اعتراف مسکو در خصوص سنگ‌اندازی در مسیر توافق تعبیر کرده‌اند،‌ ارزیابی شما چیست،‌ گفت: برداشت من این است که آقای اولیانوف توضیح می‌دهد که روسیه پیش‌تر با آمریکا درگیر نبود و در مذاکرات وین در یک جبهه مشترک علیرغم برخی تاکتیک‌ها قرار داشتند و موضع مشترکی در قبال ایران داشتند اما جنگ اوکراین منجر به شکل‌گیری اختلاف عمیقی میان روسیه و سایر طرف‌ها شده است و در این شرایط نماینده روسیه می‌گوید مسکو دیگر نمی‌تواند نقش گذشته ایفا کند. 

وی افزود: با این حال ما ایرانی‌ها علاقمندیم که براساس تئوری توطئه بگوییم این اعتراف روسیه است در حالی که من معتقدم اگر ایران و آمریکا اختلافات‌شان را حل کنند، روسیه در جایگاهی نیست و قدرتی ندارد که بتواند مانع توافق شود.

این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل همچنین در رابطه با گزارش نشریه بلومبرگ مبنی بر رکوردشکنی بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و در پاسخ به این سوال که آیا این مساله و همزمانی آن با اتهام‌زنی به ایران مبنی بر عدم شفاف‌سازی و در کنارش باز بودن تمامی سایت‌های ایران برای بازدید چندباره بازرسان آژانس متناقض نیست، گفت: باید دید بلومبرگ بر چه مبنایی واژه بی‌سابقه را برای این بازرسی‌ها به کار برده است. بازرسی‌های آژانس طبق برجام و پیمان NPT است و بخشی هم که براساس مصوبه مجلس متوقف شده بود، با مصوبه شورای عالی امنیت ملی تعدیل و مقرر شد دوربین‌ها همچنان به ضبط اقدامات ایران بپردازند؛ بنابراین این بازرسی‌ها به هیچ‌وجه ویژه و بی‌سابقه نیست. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز