خبرگزاری کار ایران

خطیب‌زاده در نشست خبری مطرح کرد؛

چند قدم نسبت به پیش از سفر مورا جلوتریم/ جنگ اوکراین، نقش روسیه را در مذاکرات وین کمرنگ کرد/ میزبانی تهران از وزرای خارجه کشورهای همسایه با دستور کار موضوعات زیست‌محیطی

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۱۳۰۴

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در سفر هماهنگ‌کننده برجام به تهران، مذاکرات جدی معطوف به نتیجه همراه با ابتکارات خاص از سوی ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید خطیب‌‌زاده در نشست خبری صبح امروز ضمن گرامیداشت روز زبان فارسی و پس از ارائه گاهشمار دستگاه دیپلماسی در هفته گذشته، در پاسخ به این سوال که پس از سفر هماهنگ کننده برجام به ایران شاهد تحرکات رژیم صهیونیستی هستیم، آخرین جزئیات مذاکرات چیست، گفت: هر زمانی که ابتکاری در حوزه دیپلماسی انجام می‌شود، رژیم اشغالگر قدس هم فعال می شود و این موضوع جدیدی نیست. در خصوص آخرین دور مذاکرات لازم است عرض کنم که در ادامه رایزنی‌ها، آقای بوررل و آقای امیرعبداللهیان برای سفر هماهنگ کننده برجام توافق کردند. در این سفر مذاکرات جدی معطوف به نتیجه همراه با ابتکارات خاص از سوی ایران برگزار شد. برخی راه حل‌های پیشنهادی برای اعلام نظر طرف آمریکایی مطرح شده است. اگر واشنگتن تصمیم خود را اعلام کند گام مهمی در حصول به توافق برداشته خواهد شد 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی برای دریافت حق‌آبه از افغانستان صورت گرفته است، گفت:  در خصوص موضوع آب من از دو منظر می توانم جواب این سوال را بدهم که یکی منظر حاکمیتی است و یک بعد هم بعد توجه به شرایط اقلیمی منطقه غرب آسیا است که من درخواست می‌کنم در این حوزه از کارشناسان سوال کنید و این موضوعی است که باید بطور مشترک با سایر کشورها به آن پرداخته شود. در تیرماه میزبان وزرای خارجه کشورهای منطقه خواهیم بود تا در خصوص موضوعات زیست محیطی و ریزگردها مذاکره کنیم.  

خطیب‌زاده همچنین در واکنش به توئیت نماینده روسیه در خصوص سفر معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  به ایران گفت: فش روسیه در مذاکرات وین نقش سازنده ای بوده است و صدایی که ما می‌شنویم صدای مذاکره میان آقای امیرعبداللهیان و آقای لاوروف در روسیه است. در خصوص روسیه طبیعی است که جنگ اوکراین و اختلافات عمیق روسیه با اروپا نقش روسیه را در مذاکرات وین کمرنگ کرده است. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص وضعیت اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی در بلژیک گفت: متاسفانه دیپلمات ایران با نقض معاهده وین با نقض آشکار مصونیت ها توسط دولت آلمان و بلژیک دستگیر شده است. ایشان در شرایط نامناسبی نگهداری شده است و نادیده گرفتن بدیهیات حقوق بشری زشت است. البته اینکه مصونیت دیپلماتیک هم توسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا رعایت نشده جای تاسف دارد. ایران از مجاری بین المللی این موضوع را پیگیری کرده است. متاسفانه بطور آشکار شاهد نقض حقوق آقای اسدی هستیم.  باعث تاسف است دولت‌های اروپایی فکر می‌کنند برای مجرمین و جاسوسان و کسانی که با نقشه وارد ایران شدند می‌توانند هیاهو و ادعا کرده و دمارش بدهند و این نمایش‌ها را برقرار کنند در حالی که ناقض حقوق اولیه دیپلمات‌های ایران هستند کل موضوع دادگاه، ... و مخدوش است و ما کل فرآیند را غیرقانونی می‌دانیم.

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص سفر گزارشگر سازمان ملل در امور تحریم‌ها به ایران گفت: خانم آلنا دوهان تا پس فردا ایران هستند و کارها در حال انجام است. این گزارشگر در سال ۲۰۱۴ با حمایت قاطع ایران انتخاب شد. ایشان با درخواست خودشان در ایران است و روز چهارشنبه جمع‌بندی خود را از این سفر به رسانه‌ها اعلام خواهند کرد. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال آیا پیام جدیدی از واشنگتن برای تهران ارسال شده است، گفت: ما همچنان منتظر پاسخ واشنگتن به درخواست های منطقی ایران هستیم. در مسیر درستی حرکت شده است و ابتکارات خوبی هم روی میز است که اگر تصمیم واشنگتن اتخاذ شود توافق قابل حصول خواهد بود. 

خطیب‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا مقامی از ایران در مراسم امیر امارات شرکت خواهد کرد و روابط دو کشور در زمان رئیس جدید این کشور چگونه خواهد بود، گفت: من به ملت و دولت دوست امارات تسلیت میگویم و امیدوار هستم رئیس جدید دولت امارات برای این کشور شکوفایی و آینده‌ای بهتر و برای منطقه پیان آور صلح باشد. سفری توسط وزیر امور خارجه برای امروز تنظیم شده است. ما فکر می‌کنیم روابط ایران و امارات فارغ از این رفت و آمدها و از دست دادن رئیس کشور است و می‌تواند مسیر خود را طی کند. امیدوار هستیم فضای جدید ایجاد شده میان دو کشور در دوران رئیس جدید هم ادامه پیدا کند. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص هشدارهای برخی دولت‌های اروپایی برای سفر به ایران در واکنش به دستگیری دو تبعه فرانسوی و یک سوئدی در ایران و اینکه گفته شده ایران به دنبال تبادل احمدرضا جلالی با حمید نوری است، گفت: جلالی سه سال قبل دستگیر شده و حکم امنیتی دارد و از طریق یکی از کشورهای اروپایی بر ضد امنیت ملی ایران کار کرده و باعث خسارات جانی علیه دانشمندان ما شده است. برخی گروکشی‌ها قابل قبول نیست. حکم جلالی صادر شده است. درخواست داده‌اند اجرای حکم در زمان دیگری انجام شود که در حال بررسی است. قوه قضاییه این کار را پیگیری می‌کند. بهتر است به جای اینکه بگوییم کدام کشورها بگوییم انگلیس و سوئد. این یک سیاست شناخته شده است و به جای اینکه مواضع خود را پشت تریبون‌ها اعلام کنند در هشدارهای سفر بیان می‌کنند. دعوت می‌کنم پشت تریبون بیایند و به جای هشدارهای تکراری سفر، پشت تریبون‌ها بگویند. ایرانی‌های مقیم انگلیس به ایران می‌آیند و سعی کنند جاسوس نفرستاند و ایرانی‌ها مواظب باشند سرویس‌های امنیتی برخی کشورها از آنها سوءاستفاده نکنند.

خطیب زاده در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه آقای بوررل پس از پایان سفر هماهنگ کننده برجام به ایران گفته اند بن بست مذاکرات برداشته شده است، مفهوم این جمله از سوی تهران چیست و چه اتفاق جدیدی رخ داده است و همچنین در پاسخ به این سوال که آیا مذاکره‌کننده ارشد ایران در چند روز آینده عازم وین خواهد بود، گفت: من خبری مبنی بر سفر آقای باقری به وین ندارم. من فکر می‌کنم باید جنبه ایجابی اظهارنظر آقای بوررل مدنظر قرار بگیرد. اینکه در چند نقطه اختلاف‌نظر داشته باشیم طبیعی است. هرکس می‌‌تواند تفسیر خود را از این وقفه طولانی داشته باشد. آنچه من می‌توانم بگویم این است که چند قدم نسبت به پیش از سفر آقای مورا جلوتر هستیم. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که گفته شده بازداشت هماهنگ کننده برجام در مسیر بازگشت از تهران کار اسرائیل بوده است، گفت: بدنامی رژیم صهیونیستی بر همه آشکار است. درباره بازداشت مورا سؤال کردیم و موضوع ظرف چند دقیقه مرتفع شد و بهتر است خود ایشان و اتحادیه اروپا در این زمینه توضیح دهند.

خطیب‌زاده در خصوص خبر سفر رئیس جمهور به دو کشور حوزه خلیج فارس و همچنین دستاورد سفر امیر قطر به ایران گفت: آقای رئیسی عازم یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس است و هر زمان نهایی شود دفتر رئیس‌جمهور گزارش می‌دهد. برنامه‌های منطقه‌ای آقای رئیسی با قوت در حال پیگیری است. هم سفر امیر قطر و هم سفر قبلی ایشان به دوحه و سفر به یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس حاکی از اهمیتی است که برای روابط با همسایگان قائلیم، آنچه در سیاست خارجی به صورت گزاره به اطلاع می‌سد را امروز در عمل شاهدید. امیدواریم سفر آتی رئیس جمهور به آن کشور همراه با دستاوردها برای مردم باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی در خصوص گزارش اخیر بلومبرگ مبنی بر رکوردزنی بازرسی آژانس از سایت‌های هسته‌ای ایران نیز گفت: ما عضو آژانس و ان.پی.تی هستیم و در چارچوب تفوق فنی رفتار آژانس یعنی حفظ بی‌طرفی و عدم سیاسی کاری همواره روابط نزدیکی با آژانس داشته‌ایم و در زمانی هم که اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی متوقف شد به همکاری با آژانس ادامه دادیم.

خطیب زاده در خصوص اظهارات الهام علی‌اف در همایش آذربایجانی‌ها در و همچنین خبر حضور برخی عناصر سازمان منافقین در این نشست گفت: ایران و جمهوری آذربایجان تلاش کردند طی چند ماه گذشته که از این سوءتفاهم‌هایی که بعضا در حوزه فضای رسانه ای یا با نقل قول‌هایی که انجام می‌شود عبور کنند ایران تمام موارد خود را از طریق مجاری خودش هم به سفارت آذربایجان در تهران و هم از طریق وزارت خارجه آذربایجان در محل بیان کرده است. تلاش کردیم به عنوان ایران برخی اشتباهاتی که از سوی هر کدام از همسایگان رخ می‌دهد با نگاه برادرانه و مصلحانه اصلاح کنیم. مطمئنم جای اظهارات در ملاقات‌هاست. اگر سرویس اطلاعاتی کشوری اطلاع خاصی را دارد در چارچوب قضایی و مراودات معمول انجام دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اینکه برخی نامزدهای انتخابات لبنان با حضور پایان نفوذ ایران در انتخابات شرکت کرده‌اند، گفت: عملکرد هر طرفی نشان می دهد که دوست طرف سختی کشورها کدام کشورها هستند و کدام طرف ها و کنشگران فقط به فکر پیشبرد اهداف سیاسی خودشان هستند، تلاش می کنند اهداف سیاسی خود را به قیمت تحقیر ملت‌ها و گرسنه نگه داشتن ملت‌ها، محاصره ملت‌ها و محروم کردن آنها از حق طبیعی حیاتشان جلو ببرند. جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه در سیاست داخلی لبنان ورود نکرده است. ایران همیشه تلاش کرده در کنار مردم لبنان، برای تحقق خواست و اراده آنها باشد. سیاست ایران این است که مردم بالغ و رشید لبنان در مورد لبنان تصمیم بگیرند و همه کشورها به این امر احترام بگذارند.

خطیب‌زاده درخصوص اظهارات مقامات امریکایی مبنی بر نقش منفی ایران در آتش بس یمن نیز گفت:  برخی اوقات آدم احساس می کند مقامات ایالات متحده جغرافیا را خوب نمی شناسند و تاریخ را هم فراموش می کنند و دچار آلزایمر سیاسی هستند و نقش چند روز قبل خودشان را هم فراموش می کنند. جمهوری اسلامی ایران از روز اول تلاش کرده راهکار سیاسی در یمن جواب دهد جنگ تمام شود و مردم یمن دسترسی آزاد و مناسبی برای تامین مایحتاج خود داشته باشند. آن ائتلاف جنگ طلبی که جنگ را چندین سال ادامه داد با حمایت و چک سفید امضای ایالات متحده باید پاسخگو باشد. البته این صحبت ها ما را نگران می کند که نکند دوباره تصمیم به شعله ور ساختن جنگ در یمن دارند. من توصیه می‌کنم مواضع چند سال اخیر خود را مرور کنند.

خبر در حال تکمیل می باشد...
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز