خبرگزاری کار ایران

عضو مجمع نیروهای خط امام(ره) در گفت‌وگو با ایلنا:

جراحی اقتصادی در وهله نخست نیازمند شفافیت و اقناع افکار عمومی است/ هرچه زودتر به سمت توافقی عزتمندانه با جامعه جهانی برویم

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۰۳۹۲

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو مجمع نیروهای خط امام(ره) گفت: جراحی اقتصادی در وهله نخست نیازمند شفافیت است و با اطلاع ‌رسانی و پاسخ‌گویی صادقانه باید افکار عمومی را اقناع کرد، مردم سوالاتی دارند که بعضا سوالات دقیق و کارشناسی شده است که نمود آن را در فضای مجازی می‌بینیم.

زهرا صفیاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در ارزیابی آنچه جراحی اقتصادی از سوی دولت عنوان شده است، گفت: اقتصاد ایران به دلیل مشکلات عدیده‌ای که طی دهه‌های اخیر با آن دست به گریبان بوده نیاز به جراحی دارد چراکه کار از اصلاحات اقتصادی گذشته؛ اقتصاد ایران نه تماما دولتی است و نه تماما خصوصی اما معایب هر دوی این سیستم‌های اقتصادی را دارد بی‌آنکه از مزایای آنها بهره‌مند باشد.

وی ادامه داد: گواه این مدعا را می‌توان در افزایش روز به روز خط فقر مردم و همچنین فساد در ساختارهای اقتصادی کشور شاهد بود، بی‌آنکه آمد و رفت‌های دولت‌ها از جناح‌های مختلف توانسته باشند این ساختار معیوب را درمان کنند؛ چراکه هیچگاه به سمت حل ریشه‌ای مشکلات اقتصادی کشور نرفته‌اند و صرفا برای اقناع کوتاه‌مدت مردم با ایجاد مسکن‌های غیرکارشناسانه عامل تورم و شکاف طبقاتی روزافزون شده‌اند در بلندمدت! تحریم‌های متخاصمانه جامعه جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران نیز که در اصل زیرساخت‌های اقتصادی کشور را نشانه گرفته این ساختار معیوب را بیش از پیش با مشکل مواجه کرده که این وسط بیش از پیش کمر مردم عادی است که زیر بار مشکلات اقتصادی ناشی از ناکارآمدی داخلی و تحریم‌های خارجی شکسته است.

وی افزود: اما برای درمان ریشه‌ای مشکلات اقتصادی کشور چه باید کرد؟ قطعا ابتدا باید به سراغ جراحی اقتصادی رفت که دولت فعلی به سمت آن رفته اما سوال اساسی این است که این اقدامات صرفا نام جراحی اقتصادی را یدک می‌کشد و مانند عملکرد دولت‌های قبل نوعی مسکن است؟ ‌

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت:  جراحی اقتصادی در وهله نخست نیازمند شفافیت است و با اطلاع‌‌رسانی و پاسخ‌گویی صادقانه باید افکار عمومی را اقناع کرد، مردم سوالاتی دارند که بعضا سوالات دقیق و کارشناسی شده است که نمود آن را در فضای مجازی می‌بینیم، مثلا چرا آزادسازی یارانه‌ها با حذف ارز ترجیحی از مایحتاج‎مردم مانند نان و آرد شروع شد؟ براساس هرم مازلو نیاز اولیه مردم را نباید دستخوش تغییر قرار داد؛ چراکه تبعات جبران‌ناپذیری در پی خواهد داشت، چرا با توجه به مشکلات معیشتی مردم اولویت‌بندی در حذف یارانه‌ها در دستور کار مسئولان قرار نگرفته تا قشر آسیب‌پذیر با مشکلات کمتری مواجه شود؟

وی ادامه داد: سوال دیگر آن است که پشتوانه این حجم از نقدینگی که با پرداخت یارانه‌ها پرداخت خواهد شد چگونه تامین می‌شود، خاصه با افزایش حقوق‌ها طی سال جاری بی‌گمان دولت ناگزیر به چاپ پول شده است، آیا این سیاست نه‌تنها در بلندمدت بلکه در کوتاه‌مدت باعث تورم افسار گسیخته در کشور نخواهد شد؟ اگر دولت نتواند قیمت دلار را کنترل کند که تجربه ثابت کرده به شکل دستوری امکان‌پذیر نخواهد بود، با افت ارزش پول ملی چه خواهیم کرد؟

وی افزود: در چنین بزنگاهی چرا هر چه زودتر به سمت توافقی عزتمندانه با جامعه جهانی پیش نمی‌رویم تا با آزادسازی پول‌های بلوکه شده و همچنین ارتباط با بازارهای جهانی هم دارای پشتوانه مالی باشیم و هم اقتصاد ایران با داد و ستد بین‌المللی از رونق برخوردار شود؟ البته که تصویب اف ای تی اف توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام پیش نیاز چنین کاری است که باید منتظر ماند و دید چه تصمیم یا تدبیری در این خصوص صورت خواهد گرفت، سوال بعدی درباره سازوکار اعطایی یارانه‌ها است، برچه اساسی بسیاری از خانوارهای دهک‌های پائین جامعه از دریافت این کمک‌های معیشتی حذف شده‌اند؟ آیا به اعتراض آنها در سایت یارانه‌ها به درستی رسیدگی خواهد شد؟ در صورت حذف یارانه طبقه متوسط آیا با موج افزایش قیمت‌ها این خانوارها نیز به سمت دهک‌های پایین جامعه سقوط نخواهند کرد؟ و بسیار سوالات دیگری که می‌توان طرح کرد که وظیفه مسئولان خاصه در دولت پاسخگویی به آنها است تا ان‌شاالله این بار جراحی اقتصادی در حد حرف باقی نماند و صرفا سفره‌های مردم را کوچک‌تر نکند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز