خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مطرح شد؛

پاسخ خدائیان به سوالاتی درباره شکایت قالیباف از جعفرزاده، صدور حکم مهرشاد سهیلی، احتمال مبادله نوری و جلالی و تشکیل پرونده برای فائزه هاشمی

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۸۸۴۵

سخنگوی دستگاه قضا گفت: اگر خودرویی از استاندارد برخوردار نیست، باید جلوی شماره‌گذاری آن گرفته شود و ما هم در سازمان بازرسی به این امر ورود کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ذبیح‌الله خداییان در نشست خبری صبح امروز خود ضمن تبریک روز معلم و روز کارگر گفت: این دو قشر از اقشار فرهیخته جامعه محسوب می‌شوند؛ معلمان تربیت آینده‌سازان کشور را به عهده دارند و رسالت‌شان رسالت انبیا است. سالگرد شهادت شهید مطهری را نیز گرامی می‌داریم. کارگران هم این افتخار را دارند که پیامبر بر دستان کارگر بوسه می‌زند.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به این سوال نسبت به ملاقات مجازی زندانیان چه اقدامی انجام شده، گفت: این موضوع حدود دو سالی است که در دستور کار دستگاه قضا است و زیرساخت‌هایی فراهم شده اما کامل نیست. با این حال در برخی زندان‌ها این اقدام صورت گرفته است. همچنین ترتیبی دادند شده که دادگاه‌ها هم برخی به صورت مجازی برگزار شوند و تا الان ٢٧٨ هزار جلسه دادگاه به این صورت انجام شده است. بنابراین این موضوع در دستور کار است.

خداییان در پاسخ به سوالی در خصوص تذکر داده شده به شرکت سایپا گفت: مسأله استانداردسازی خودروها با سلامت مردم در ارتباط است و خودروسازان باید به این امر توجه داشته باشند. کشته شدن قریب به ١٠٠٠ نفر ظرف دو الی سه هفته فاجعه است و مولفه استاندارد نبودن خودرو در آن دخیل است. در این مدت مسئولان نیروی انتظامی این مسأله را اعلام کرده‌اند و مقام معظم رهبری هم برای بار دوم بر این موضوع تاکید کردند و این تکلیفی برای خودروسازان و سازمان استاندارد است که باید همه پای کار بیایند. اگر خودرویی از استاندارد برخوردار نیست، باید جلوی شماره‌گذاری آن گرفته شود و ما هم در سازمان بازرسی به این امر ورود کرده‌ایم.

سخنگوی قوه قضاییه در خصوص عدم برگزاری جلسات دادگاه مفاسد اقتصادی بصورت علنی گفت: آیا منظور از علنی بودن محاکمات، انتشار جریان محاکمات است؟ براساس قانون علنی بودن محاکمات غیر از انتشار علنی مذاکرات است و لذا طبق قانون تمام محاکمات ما چه مفاسد اقتصادی و چه غیر آن علنی است. اما علنی بودن شامل انتشار اسامی محاکمات نیست مگر اینکه قاضی تشخیص دهد که جریان محاکمه منتشر شود. شما شاهد هستید که ما در ماه‌های اخیر محاکمات متعددی داشتیم که نه تنها علنی بودند بلکه جریان محاکمه هم منتشر شده است. بنابراین اینطور نیست که جلسات علنی نباشد. طی چند ماه اخیر حدود ٩۶ پرونده را رسیدگی کردیم که به صدور حکم قطعی منتهی شدند و من برخی را در نشست‌های قبلی اعلام کردم.

خداییان همچنین در پاسخ به سوالی در رابطه با امنیت جانی گزارشگران فساد از سوی قوه قضائیه و همچنین موضوع حمله به خبرنگار روزنامه فرهیختگان گفت: ما اعتقاد داریم که استفاده از ظرفیت‌های مردمی در مبارزه با مفاسد بسیار مهم است. در قوانین مختلف بر استفاده از ظرفیت‌های مردمی تاکید شده است منتها در خصوص گزارش موارد فساد تاکید داریم که در چارچوب قانونی صورت بگیرد. موارد فساد باید به مراجع قانونی گزارش شود.

وی ادامه داد: در خصوص حمله‌ای که به خبرنگار روزنامه فرهیختگا صورت گرفته به محض اینکه ما اطلاع پیدا کردیم، موضوع را پیگیری کردیم. پرونده‌ای در دادسرای عمومی و انقلاب قم تشکیل شده است. وسیله نقلیه‌ای که مرتکبین از آن استفاده کردند شناسایی شده و پیگیر هستند که نسبت به دستگیری مرتکبین اقدام کنند و قطعا نه تنها با این مورد بلکه با هر مورد مشابهی که صورت بگیرد برخورد قاطع صورت می‌گیرد و دستگاه قضایی از افشاگران فساد که از طریق قانونی اقدام می‌کنند، حمایت می‌کند. 

سخنگوی قوه قضائیه همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص اخبار مرتبط با آزادی شهرام جزایری و بابک زنجانی گفت: هر دو نفر محکومیت قطعی دارند، در حبس به سر می‌برند و هنوز نسبت به تسویه بدهی خود اقدام نکرده‌اند. این موضوع که آزاد شده‌اند صحت ندارد.

خداییان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در خصوص برخورد با افرادی که مرتکب جرایم خشن اعم از زور گیری و موبایل قاپی می‌شوند خلا قانونی داریم یا در اجرای قوانین از سوی نیروی انتطامی دچار مشکل هستیم گفت: در مورد مرتکبین جرایم خشن که اخلال در نظم عمومی و دست بردن به سلاح و سرقت مسلحانه و چاقو کشی دارند، از نظر قانونی ما با خلا قانونی مواجه نیستیم و برای تمام‌موارد قوانین لازم وجود دارد و مجازات متناسب صورت گرفته است به طوری که اگر کسی دست به اسلحه ببرد حکم آن محارب است و تاحد اعدام است و در مورادی هم داشتیم کسانی که دست به اسلحه بردند به عنوان محارب محکوم شده اند. قانون وجود دارد ، مهم این است که این قوانین اجرایی شود که در دستور است و همکاران ما این موضوع را پیگیری می‌کنند.

وی ادامه داد: نیروی انتظامی هم با تمام وجود پای کار است و تلاش می‌کند و خواهش من این است مردم عزیز  مواردی که در فضای مجازی منعکس می‌شود به موضوع توجه شود گاهی اوقات نیروهای انتطامی می خواهند شخصی را دستگیر کنند و فرد اقدام به چاقو کشی کرده و رفتار مرتکب شونده جرم منتشر نشده است و فقط برخورد نیروی انتطامی منتشر میشود، برخی موضع گیری منفی نسبت همه نیروی انتطامی دارند‌.

وی افزود: گاهی باید نیروهای انتظامی مجرم را به زور بگیرند  و فرد رفتارهای خشن از خود بروز میدهد و فقط نوع برخورد نیروی انتطامی در فضای مجازی منعکس می‌شود  و پس از آن نیروی انتطامی را تخریب می‌کنند و به اقتدار نیروی انتطامی صدمه می‌زنند نیروی انتطامی مکلف است در جلب و دستگیری رعایت قانون را داشته باشد اگر نیروی انتطامی  از پشتوانه مردمی برخورد نباشد جرات در برخود با متخلفین را نخواهد داشت

سخنگوی دستگاه قضا در خصوص آخرین وضعیت پرونده مهرشاد سهیلی گفت:  این پرونده با کیفرخواست به دادگاه ارسال شد و حکم بدوی صادر شده و این فرد به سه سال حضور در کانون اصلاح و تربیت و رد مال محکوم شده است که البته حکم بدوی است.

خداییان در پاسخ به این سوال که در خصوص اقدام دستگاه قضا در رابطه با صدور مجوزهای کسب و کار گفت: طبق قانون تمام دستگاه‌هایی که مجوز کسب و کار صادر می‌کنند باید این فرآیند را الکترونیکی کنند. سازمان بازرسی کل کشور به این موضوع ورود کرده است. برخی دستگاه‌ها به تکالیف خود عمل کرده‌اند. گزارش ما هنوز تکمیل نشده اما در زمان تکمیل اگر دستگاهی به تکالیف خود عمل نکرده باشد، به مراجع ذیربط معرفی می‌شوند.

سخنگوی دستگاه قضا در خصوص شکایت رییس مجلس از نماینده پیشین مجلس در خصوص موضوع خرید مسکن در ترکیه گفت: پرونده‌ای در دادسرای انقلاب تشکیل شده است. قطعا کسانیکه اقدام به انتشار مطالبی می‌کنند که کذب محسوب می‌شود و مدارک لازم را ندارند به جای شکایت به دستگاه قضا ادعای خود را در مطبوعات مطرح می‌کنند مورد تعقیب قرار می‌گیرند. لازم است در انعکاس چنین مواردی دقت لازم صورت بگیرد و نباید به محض اینکه کسی متوجه موضوعی شد، سریع آن را رسانه‌ای کند.

خداییان در پاسخ به سوالی در خصوص اقدام دستگاه قضا در مواجهه با دادگاه حمید نوری در سوئد که گفته شده حداقل‌های حقوق اعاده دادرسی در قبال آن صورت نگرفته است، گفت: همانطور که بیان شد تشکیل پرونده جنبه سیاسی دارد و تحت القائات معاندین تشکیل شده که متاسفانه دستگاه قضایی کشور سوئد کمترین استانداردها را در خصوص ایشان رعایت نکرده است. در تمام اسناد حقوق بشری جهانی برای دادرسی عادلانه معیارهایی در نظر گرفته شده که باید متهم از این حقوق برخوردار باشد. مجامع حقوق بشری توجه کنند که این شخص از زمانی که دستگیر شده در سلول انفرادی به سر می‌برد. به مدت ٧ ماه و نیم بعد دستگیری به خانواده ایشان و ماموران کنسولی اجازه تماس تلفنی ندادند. به مدت دو سال به خانواده ایشان اجازه ملاقات حضوری ندادند. یکی از حقوق متهمان حق برخورداری از وکیل تعیینی است اما ایشان وکیل معرفی کرده که پذیرفته نشده است.

وی افزود: این شخص اعلام کرده تحت شکنجه قرار گرفته است. تقاضای پزشک کرده که اجازه داده نشده است. دادگاه در شرایطی برگزار می‌شود که جو رسانه‌ای سنگینی بر آن حاکم است. ایشان شاهد معرفی کرده اما دادگاه نپذیرفته است. ایشان یک انسان است، نباید به حقوق ایشان رسیدگی شود؟! مدعیان حقوق بشر کجا هستند؟ من توصیه می‌کنم به مقامات قضایی دولت سوئد که به رسالت قضایی خودشان بازگردند و تحت تاثیر جو سیاسی قرار نگیرند و این لکه ننگی بر پیشانی دستگاه قضایی سوئد است. نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از اتباع خودش حمایت می‌کند. همکاران ما در ستاد حقوق بشر با همکاری وزارت امور خارجه اقداماتی را صورت داده‌اند و این اقدامات ادامه خواهد داشت؛ چراکه ما معتقدیم ایشان بی‌گناه است.

سخنگوی دستگاه قضا درباره آخرین وضعیت پرونده احمدرضا جلالی گفت: استحضار دارید که ایشان تبعه ایران هستند و در سال ١٣٩۶ به اتهام جاسوسی و ارتباط با سرویس جاسوسی موساد و افشای اطلاعات طرح‌های سری و حتی اطلاعات مرتبط با دانشمندهای هسته‌ای بازداشت شد و بعد از بازداشت دولت سوئد به ایشان تابعیت داد. این شخص به جهت اتهامات متعدد به اعدام محکوم شده و حکم قطعی است. نسبت به اجرای حکم اقدام خواهد شد.

خداییان در خصوص اظهارات جدید فائزه هاشمی مبنی بر درخواست تحریم بخشی از نهادهای انقلابی کشور و توهین ایشان به پیامبر گفت: در مورد ایشان به علت هر دو موضوع پرونده‌ای در دادسرای عمومی تشکیل شده است و دادستان به عنوان مدعی‌العموم پرونده را پیگیری کرده است و نسبت به احضار ایشان اقدام خواهد شد.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال ایلنا در خصوص امکان مبادله احمدرضا جلالی که در ایران محکوم به اعدام شده است با حمید نوری گفت: این دو موضوع هیچ ارتباطی با هم ندارند و من عرض کردم آقای حمید نوری بی‌گناه هستند و ثانیا آقای جلالی دو سال قبل بازداشت شده و حکم ایشان قطعی شده است لذا بحثی مبنی بر تبادل این دو نفر مطرح نیست و حکم آقای جلالی اجرا خواهد شد.

خداییان در پاسخ به سوالی در پاسخ به این سوال که آیا در راستای جراحی اقتصادی دولت، قوه قضاییه در خصوص برخورد با محتکران یا بازرسی بر فروشندگان اقدامی صورت خواهد داد، گفت: بحث اختصاص یارانه‌های پنهان در اقتصاد با هدف کمک به اقشار آسیب‌پذیر صورت گرفته اما سوال این است که این هدف تحقق پیدا کرده است؟ صاحبنظران بر این اعتقاد هستند که این هدف تحقق پیدا نکرده چراکه بسیاری از افرادی که ارز ۴٢٠٠ تومانی دریافت کردند با سندسازی چنین اقدامی را صورت ندادند که در دادگاه‌های ما بسیاری از این افراد محکوم شدند. برخی افراد کالای یارانه‌ای دریافت کردند اما سوءاستفاده شد. دولت و مسئولان اقتصادی اتفاق‌نظر دارند و موضوع در سران قوا هم بررسی شده است و ما البته نیاز به همکاری مردم داریم و همچنین نظارت بر تنظیم بازار باید صورت بگیرد و قوه قضائیه هم در این راستا همراه دولت است.

سخنگیو قوه قضائیه در پاسخ به سوالی در خصوص فساد در شهرداری ارومیه گفت:  در این پرونده برخی از اعضای شورای شهر و کارمندان تحت تعقیب قرار گرفتند. ۲۳ نفر از اعضای فعلی و سابق شورای شهر ارومیه و ۲۵ نفر دارای شغل آزاد و تعدادی هم کارمند شهرداری هستند. اکثر این متهمان با وثیقه آزاد شدند و تعدادی از خدمت تعلیق شدند و پرونده در حال ارجاع به دادگاه است‌.

وی در پایان جلسه امروز سخنگویی اعلام کرد که از جلسه آینده سخنگوی جدید معرفی خواهد شد چرا که وی مسئولیت سازمان بازرسی کل کشور را به عهده دارد و می‌خواهد در آن سمت متمرکز باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز