خبرگزاری کار ایران

زلفی‌گل در نشست دیپلماسی علمی و فناوری:

در بحث انتصاب چهره‌های علمی دوتابعیتی مشکل داریم/ امنیتی نگاه کردن در شأن دانشگاه و دانشجویان ما نیست

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۸۴۵۰

وزیر علوم و تحقیقات، گفت: یکی موارد همین ممانعت‌ها و محدودیت‌ها در نیروهای دو تابعیتی این است که در یک موردی یک فرد هیات علمی و روحانی است، می‌خواهیم به ایشان مسئولیت بدهیم ولی نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست تخصصی دیپلماسی علمی و فناوری، گفت: از برگزاری این نشست بسیار خوب و مهم تشکر می‌کنم بدون مقدمه وارد بحث می‌شوم، در این بحث باید یک پرسش مهم طرح کرده و به آن پاسخ دهیم، سوال این است که: بایدها، نبایدها و پیامدهای دیپلماسی علمی کدام است؟

وی ادامه داد: این سوال را بررسی کنیم و ببینیم چطور می‌توانیم بهترین بهره را در این عرصه ببریم، دوستان و عزیزان اشاره کردند، بایدها این است که ما در عرصه علمی و دیپلماسی باید استاندارها را بپذیریم و فعال باشیم. در عرصه علمی نمی‌شود به رتبه‌بندی دانشگاه‌ها، دانشکده‌ها و گروه‌ها و ... توجه نکرد.

وزیر علوم اضافه کرد: نکته دوم این است که دیپلماسی علمی بدون مرجعیت علمی مقدور نیست، در دانشگاه ها باید برای مرجعیت‌سازی برنامه‌ریزی کنیم. نکته سوم نگاه سخاوتمندانه مالی است، در عرصه دیپلماسی علمی باید اینطور عمل کرد یعنی در عرصه دیپلماسی علمی فقط نباید به گرفتن فکر کرد باید اهل دادن هم باشیم، فقط نباید به دنبال ارتباط با کشورهای پیشرفته نسبت به خودمان باشیم بلکه باید به اینکه به کشورهای پایین‌تر از توان علمی خودمان هم کمک هم باشیم و این بسیار موثر است.

وی ادامه داد: کاهش بروکراسی اداری و تعاملات علمی ملی و بین‌المللی از جمله موضوعات مهم دیگری است که باید مورد توجه باشد.

زلفی‌گل در رابطه با تعاملات بین‌المللی عنوان کرد: ما در کشور ۸۰ هزار عضو هیات علمی داریم، اگر شرایطی را ایجاد کنیم که هر عضو هیات علمی ما با یک عضو هیات علمی در دنیا ارتباط داشته باشد، شما ببینید چه ظرفیتی در اختیار برادر عزیز ما آقای امیرعبداللهیان قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به مشکلاتی که برای بهره‌گیری از افراد دوتابعیتی وجود دارد، گفت: مثلا یک نفر سفیر بوده و حدود ۴۰ سال قبل فرزندش در کشور دیگری به دنیا آمده و شناسنامه آنجا را دارد، فقط به همین دلیل نمی توان از ظرفیت او استفاده کرد. یکی موارد همین ممانعت‌ها و محدودیت‌ها در نیروهای دو تابعیتی این است که در یک موردی یک فرد هیات علمی و روحانی است، می‌خواهیم به ایشان مسئولیت بدهیم ولی نمی‌شود.

وزیر علوم همچنین عنوان کرد: حق عضویت‌های بین‌المللی را چندسال است که پرداخت نکرده‌ایم و در اثر همین امر دسترسی‌های ما پایگاه‌های اطلاعاتی قطع شده است. نباید حق عضویت پرداخت نشود و این موضوعات تبعات بدی دارد، دانشجوهای خارجی را نباید کیف پول دید.

وی تصریح کرد: باید توجه داشت امنیتی نگاه کردن در شأن دانشگاه و دانشجویان ما نیست، علم نباید محدود به جغرافیا باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز