خبرگزاری کار ایران

امیرعبداللهیان در دیدار با سرگئی لاوروف:

واشنگتن پاسخ موارد معدود اما مهم باقی مانده را بدهد/ با جنگ در هر جای دنیا مخالفیم

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۹۱۷۸

وزیر امور خارجه تاکید کرد: توپ‌ در زمین آمریکاست اگر واشنگتن پاسخ موارد معدود اما مهم باقی مانده را بدهد و بیش از این وقت کشی نکند، می‌توان هر چه زودتر به وین برای جمع بندی مذاکرات بازگشت.

به گزارش ایلنا، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در دیدار با سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه درخصوص روابط دوجانبه و مسائل منطقه ای و بین المللی مورد علاقه دو کشور گفت وگو کرد.

امیرعبداللهیان با تاکید بر اهمیت اجرایی شدن توافق های انجام شده در سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران در سفر به مسکو، به عزم‌ تهران بر توسعه همه جانبه روابط با کشورهای همسایه از جمله روسیه اشاره و آن را از محورهای اصلی و اولویت دار در سیاست خارجی دولت سیزدهم برشمرد.

وی ادامه داد: روند توسعه روابط با همسایگان و روسیه بدون تاثیرپذیری از هر گونه عامل ثالث یا تحولات بین المللی و فارغ از نتیجه مذاکرات در وین تعریف شده و مستقل از آنها تداوم خواهد یافت.

وزیر امور خارجه با مرور آخرین وضعیت گفت وگوها در وین، رویکرد روسیه را طی ۱۱ ماه گذشته مذاکرات سازنده و همدلانه توصیف و اظهار اطمینان کرد تا رسیدن به توافق خوب و قابل اتکا نیز این رویکرد ادامه پیدا خواهد کرد.

امیرعبداللهیان با بیان این اصل اساسی که منافع قطعی ملت ایران است که مسیر حرکت وزارت امورخارجه و تیم‌ مذاکراتی در وین را مشخص می کند، گفت: توپ‌ در زمین آمریکاست و اگر واشنگتن پاسخ موارد معدود اما مهم باقی مانده را بدهد و بیش از این وقت کشی نکند، می توان هر چه زودتر به وین برای جمع بندی مذاکرات بازگشت.

وی با تشریح گفت وگوی تلفنی خود با وزیر امور خارجه اوکراین در آستانه سفر به مسکو، پیام وزیر امور خارجه اوکراین مبنی بر درخواست برای توقف جنگ و حل مسائل از طریق مذاکره را منعکس کرده و آمادگی تهران برای کمک به‌حل‌ مسالمت آمیز اختلافات روسیه و اوکراین را ابراز و حمایت جمهوری اسلامی ایران از مذاکرات و حل و فصل سیاسی را اعلام کرد.

وزیر امور خارجه با تاکید بر مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در مخالفت با جنگ اظهار داشت: ما با جنگ در هر جای دنیا چه اوکراین باشد، چه افغانستان  سوریه یا یمن مخالفیم.

امیرعبدالهیان با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران جنگ را راه حل هیچ‌بحران و اختلافی نمی داند و با آن مخالف است، تصریح کرد: تهران با اعمال تحریم های یکجانبه بر علیه روسیه نیز مخالف بوده و آن را غیرقانونی می داند و تلاش خواهد کرد بر روابط دو کشور تاثیر منفی نگذارد.

روسیه برخلاف ادعای آمریکا مانع دستیابی به توافق در وین‌ نخواهد بود

سرگئی لاوروف نیز در این دیدار با اشاره به لزوم اجرای توافقات صورت گرفته در دیدار اخیر روسای جمهور دو کشور در مسکو بر آمادگی کشورش برای توسعه همکاری با ایران در همه زمینه ها به ویژه در بخش اقتصادی تاکید کرد.

وی با اعلام حمایت همه جانبه روسیه از نهایی کردن توافق در وین، خاطرنشان کرد: روسیه برخلاف ادعای آمریکا مانع دستیابی به توافق در وین‌ نخواهد بود و تا انتها رویکرد سازنده خود در مساعی جمعی در این راستا را حفظ خواهد نمود.

وزیر امور خارجه روسیه درخصوص جنگ روسیه و اوکراین با اشاره به سابقه تاریخی موضوع ابراز داشت: کشورهای غربی با تحریک اوکراین از خطوط قرمز روسیه عبور کرده و با تهدید امنیت روسیه مسبب تحولات جاری هستند.

لاوروف اعمال استانداردهای دوگانه از سوی کشورهای غربی را نمونه ای از اقدامات ریاکارانه این کشورها خواند و اظهار امیدواری کرد: تحریم های اعمالی از سوی کشورهای غربی بر علیه روسیه تاثیری بر روابط کشورش با ایران نداشته باشد.  

در دیدار وزرای امور خارجه دو کشور همچنین در مورد روند تحولات جاری در منطقه قفقاز، سوریه، افغانستان، یمن و برخی موضوعات دیگر مورد علاقه دو طرف از جمله زمینه های همکاری های دو کشور در دریای خزر، اتحادیه همکاری اقتصادی اوراسیا و تسریع عضویت در سازمان شانگهای همفکری و تبادل نظر شد.​

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز