خبرگزاری کار ایران

دادستان کل کشور در همایش صیانت از حقوق عامه:

موارد صیانت حقوق عامه در کشور اولویت‌بندی و پیگیری شود

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۵۴۷۹

به همت معاونت حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور همایش سراسری تحول و تعالی در پیگیری حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم، ارتقای کنشگری نهاد دادسرا با حضور دادستان کل کشور و دادستان‌های مراکز استانی و معاونان حقوق عامه دادسراهای سراسر کشور به صورت تصویری برگزار شد.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام جعفر منتظری در ابتدای این مراسم با تبریک اعیاد خجسته شعبانیه و جایگاه والای این ماه در نزد ائمه معصومین (علیهم السلام) گفت: از همه کسانی که موجبات برگزاری این همایش را فراهم کرده و نیز تمامی دادستان های مراکز استانی و سایر همکاران بابت حضور در این همایش تقدیر و تشکر می نمایم.

وی با بیان اینکه همانگونه که میدانیم وظایف و تکالیف دادستانی کل و دادسراهای سراسر کشور بسیار گسترده و متنوع است، اظهار داشت: یکی از مهمترین مسئولیت های ما که درسالیان اخیر نمود بهتری پیدا کرده است بحث دفاع و صیانت از حقوق عامه است. البته بسیار مطلوب و عالی بود اگر این رویکرد از ابتدای انقلاب و آغاز به کار دستگاه قضایی شکل می‎گرفت و ادامه می‌داشت.

دادستان کل کشور با بیان اینکه باید عقب ماندگی در این حوزه جبران شود، تصریح کرد: باید با کار جهادی و شبانه روزی این کاستی جبران گردد و رویکرد فعلی با قدرت بیشتر ادامه یابد.

به گفته منتظری، رویکردی که در چند سال اخیر هم از سوی مقام معظم رهبری مورد حمایت قرار گرفته و هم جزو سیاست های کلی دستگاه قضایی و جزو برنامه های اصلی ما در دادستانی کل است و این ها باعث می شود که با تلاش و کوشش مضاعفی مسئله صیانت از حقوق عامه را دنبال کنیم.

وی با بیان اینکه در هفته منابع طبیعی هستیم و روز گذشته هم روز درختکاری نام داشت و مقام معظم رهبری و سران قوا نیز به صورت نمادین غرس نهال داشتند، خاطرنشان کرد: در این راستا هم مقام معظم رهبری بیانات ارزشمندی داشتند که باید با دقت به این منویات توجه کرده و به آن پرداخته شود. به تعبیر مقام معظم رهبری منابع طبیعی منافع ملی است و باید مورد حفاظت و صیانت قرار گیرد.

این مقام ارشد قضایی بر حمایت از دستگاه های اجرایی در این زمینه تاکید کرد و ابراز داشت: در بحث صیانت از حقوق عامه و البته پیشگیری از وقوع جرم باید به دستگاه های اجرایی کمک کنیم و با متخلفان و متجاوزان به حقوق عامه برخورد قاطع صورت گیرد.

منتظری افزود: درچند سال اخیر در معاونت حقوق عامه دادستانی کل اقدامات خوبی صورت گرفته است که جای تقدیر دارد و اکنون این انتظار وجود دارد که معاون محترم حقوق عامه و همکاران محترم با تلاش و کوششی مضاعف وارد میدان شده و از حقوق عمومی جامعه دفاع کنند.

وی به برخی نواقص در حوزه صیانت از حقوق عامه اشاره و بیان کرد: موضوع احیا و احقاق حقوق عامه به لحاظ اینکه در چند سال اخیر مورد توجه جدی قرار گرفته است پیشرفت خوبی داشته است اما دارای نواقص و مشکلاتی همچون فقدان قانون، تعیین مصادیق، نحوه برخورد و... است باید به آن پرداخته شود.

دادستان کل کشور با بیان اینکه ورود به موضوع حقوق عامه یک وظیفه قانونی و ملی و شرعی ما است، یادآور شد: اگر می‌خواهیم مدافع حقوق مردم بوده و به وظیفه خود عمل کنیم و به عنوان مدعی العموم در میدان باشیم باید با برنامه ریزی درست و گام به گام به جلو حرکت کنیم.

منتظری با بیان اینکه تحول و تعالی در دستگاه قضایی مورد تاکید مقام معظم رهبری و از سیاست‌های دستگاه قضایی است، عنوان کرد: همه کسانی که در دستگاه قضایی مسئولیت دارند باید متوجه این وظیفه و مسئولیت سنگین شده و با تمام توان در جهت تحقق تحول وتعالی گام بردارند.

وی اضافه کرد: ترکی معاون حقوق عامه داستانی کل و مسئول مستقیم این مسئله هستند و دادستان‌های مراکز استان و شهرستان ها مسائل و مطالب خود را با این معاونت مطرح کرده و اگر در برخی پرونده ها هم نیازمند حمایت و کمک هستند موارد را به مرکز منتقل نموده تا اقدامات لازم صورت پذیرد.

این مقام ارشد قضایی به بیانات مقام معظم رهبری در روز گذشته هم اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری نسبت به مسائل محیط زیست، منابع طبیعی و حقوق عمومی دغدغه مند می باشند و روز گذشته هم منویات بسیار خوبی داشته که لازم است تمامی فرمایشات ایشان در حوزه مربوط به حقوق عامه و منابع طبیعی و ... احصا شده و سر لوحه امور قرار گیرد.

منتظری با اشاره به دیدار دیروز رئیس قوه قضاییه با مسئولان وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: همچنین روز گذشته ریاست قوه قضاییه نشست مشترکی با وزیر جهاد کشاورزی و دست اندرکاران این مسائل داشتند و موارد و مسائل بسیار خوب و کاملی را مطرح تشریح کردند و مقرر شد که دادستانی کل با وزرات جهاد کشاوزری کمیته مشترکی را تشکیل داده و موارد مدنظر را بررسی و تصمیماتی را اتخاذ کنند.

وی ادامه داد: لازم است دادستان های مراکز استان و شهرستان ها مسائل و موارد مهم حقوق عامه با محوریت مسائل اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی و... حوزه خود را احصا و دسته بندی کرده و سپس به موضوعات ورود کنند.

به گفته دادستان کل کشور، البته این نکته هم باید در نظر گرفت که نباید اقدامات و مسائل به ضورت شعاری پیش رود. بلکه باید در عمل از حقوق عامه صیانت کرد. نباید موارد به گونه‌ای در جامعه مطرح شود که توقع ایجاد گردد.

منتظری اولویت‌بندی مسائل حقوق عامه را یک ضرورت دانست و تصریح کرد: به لحاظ گستردگی موضوعات دامنه حقوق عامه قطعا نمی توانیم همه مصادیق را در یک زمان معین عملیاتی کنیم و ایجاد توقع در بین مردم کار درستی نیست. در حد امکانات و اختیارات و ابزاری که دارید ۱۰ اولویت اول خود را احصا و نسبت به آن اقدام کرده تا نتایج خوبی حاصل گردد. البته اولویت هر شهر و استانی با دیگری ممکن است متفاوت باشد و نمی توان اولویت های یکسانی برای همه تعیین کرد.

وی همکاری و همراهی دستگاه های اجرایی را لازمه موفقیت در احیای حقوق عامه دانست و خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم ۱۰ اولویت احصا شده را به طور کامل عملیاتی کنیم بسیار خوب است اما اگر نمیشود به همه آنها ورود جدی داشت باید با مشورت و رایزنی با سایر مسئولان استان و شهرستان نسبت به سه یا چهار اولویت اول اقدام کرد. اگرچه این اولویت بندی به معنای بی تفاوتی به سایر مسائل حقوق عامه نیست.

دادستان کل کشور به مسئله پیشگیری از وقوع جرم پرداخت و ابراز داشت: به لحاظ سازمانی بخشی از وظیفه پیشگیری از وقوع جرم بر عهده معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه است و در استان‌ها هم نظیر این معاونت در دادگستری‌ها وجود دارد. اما برخی مسائل پیشگیری از جرم هم در حوزه وظایف دادستانی کل و دادسراها قرار دارد.

منتظری با بیان اینکه با توجه به این که این موضوع در دو بخش سازمانی متولی دارد باید تعامل و هم‌افزایی کافی وجود داشته و از تداخل در امور جلوگیری شود، عنوان کرد: معاون حقوق عامه دادستانی کل باید با معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه تعامل و هم افزایی بیشتری داشته باشد که هم بتوانیم از ظرفیت آنها بهره مند شویم و هم آنها بتوانند از ظرفیت دادستان های ما استفاده کنند.

وی اضافه کرد: همه می دانیم که بخش قابل توجهی از وظایف و تکالیف دادستان ها در پیشگیری از وقوع جرم جنبه وضعی و قضایی دارد و باید دادستان ها به اینگونه مسائل ورود کنند. لذا تاکید داریم که هم افزایی ها تقویت شده و جلسات مستمر در دستور کار باشد.

این مقام ارشد قضایی بر اهمیت استفاده از ظرفیت های مردمی درصیانت از حقوق عامه تاکید کرد و یادآور شد: نکته مهم در امر احیای حقوق عامه موضوع کمک گرفتن از مردم است. بهره مندی ازظر فیت های مردمی یک راهکار بسیار عالی در جهت میل به اهداف است.

منتظری با اشاره به بیانات رهبر انقلاب بیان کرد: همانگونه که مقام معظم رهبری اخیرا اشاره داشتند هرجا که مردم به صحنه آمده اند موفق شده‌اند. در موضوع جنگ اوکراین و جنگ عراق در دوران صدام و نیز جنگ مردم عراق با داعش ظرفیت های مردمی جلوه خود را نشان می دهد.

وی اضافه کرد: لذا در همه عرصه ها هرگاه در مرحله اول به خداوند متعال اتکا و در مرحله دوم به مردم اعتماد کردیم توانسته ایم به اهداف خود دست یابیم. در مسائل حقوق عامه همچون مبارزه با زمین خواری، تصرفات غیر قانونی، تغییر کاربری ها و ... از ظرفیت های مردمی حتما بهره مند شوید.

دادستان کل کشور با اشاره به برخی کاستی‌ها گفت: طبیعتا در دادسراها و در بین ضابطان محترم به اندازه مکفی نیروی لازم که بتوانند در همه عرصه ها در اقصی نقاط کشور ورود کنند موجود نیست لذا کمک گرفتن از مردم در این زمینه بسیار راهگشا خواهد بود.

منتظری ساماندهی و تعیین راهکار برای بهره‌مندی از ظرفیت های مردمی را یک ضرورت دانست و گفت: معاون حقوق عامه و سایر همکاران در استان ها باید برای این موضوع راهکار ارائه دهند تا بتوانیم از ظرفیت های مردمی و گزارشات آنها در حوزه حمایت از حقوق عامه بهره مند گردیم.

در این مراسم از مهدی شمس‌آباد دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان سیستان و بلوچستان، ابوالفضل احمدزاده دادیار حقوق عامه دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان سیستان و بلوچستان، محمد کریمی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان مازندران، علی‌اکبر ذوالفقاری معاون حقوق عامه دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان مازندران، محمدحسین درودی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان رضوی و سید هادی شریعت‌یار معاون حقوق عامه دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان رضوی تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز