خبرگزاری کار ایران

کدخدایی:

توجه به قانون یکی از پایه‌های اصلی اداره کشور است

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۲۹۶۴

عضو حقوقدان شورای نگهبان تاکید کرد: قانون در رژیم گذشته معنا و مفهومی نداشت و کشور تنها با اراده‌ شاه اداره می‌شد اما در نظام اسلامی توجه به قانون یکی از پایه‌های اصلی اداره کشور است که امام(ره) و مقام معظم رهبری به آن تاکید دارند.

به گزارش ایلنا، عباسعلی کدخدایی امروز در نشست علمی بازتاب انقلاب اسلامی ایران بر آثار اندیشمندان جهان که در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد، ضمن تبریک و تهنیت ایام دهه فجر و همچنین تقارن این دهه با ماه پر فیض و برکت رجب، یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی و امام راحل (ره) را گرامیداشت.

وی در این نشست گفت: برای بررسی و ارزیابی نهضت عظیم انقلاب اسلامی، باید گذشته را مرور کرده و بدانیم که کجا بوده‌ایم و الان کجا هستیم و چه دستاوردهایی را به دست آورده‌ایم.

عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه در نظام ستمشاهی، مردم از مشارکت در امور سیاسی و اداره کشور کنار گذاشته شدند، اظهار داشت: مردم حالت فعالانه خودشان را از دست دادند و در دیکتاتوری رضاخان و پسرش هیچ نقشی در اداره کشور نداشتند.

کدخدایی ادامه داد: ویژگی دومی که در دوره رژیم ستمشاهی پهلوی به خوبی مشاهده می‌شود و اسناد تاریخی نسبت به آن وجود دارد، بحث فقدان حاکمیت قانون و قانون گرایی است، در جامعه وقت ایران، قانون به هیچ عنوان ارزشی نداشت و لفظ قانون فقط برای دستورات شاه مورد استفاده قرار می‌گرفت.

وی با بیان اینکه انتخابات در دوره پهلوی فقط جنبه تشریفاتی داشت، تصریح کرد: مدارکی از اینکه نمایندگان طبق چه قاعده و قانونی انتخاب شده‌اند، در دسترس نیست و رضاخان و محمدرضا پهلوی خود را مبرا از پاسخگویی به مردم می‌دانستند.

استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه تهران با بیان اینکه نظام ستمشاهی پهلوی به تقلید از جوامع غربی طرح جدایی دین از سیاست را کلید زد، خاطرنشان کرد: رژیم پهلوی طبق الگوی سکولاریزم به دنبال حذف دین و دین‌گرایی از جامعه ایرانی بود و حتی فراتر از جدایی دین و سیاست به دین زدایی مشغول شدند که آثار آن نیز همانند حمله به مسجد گوهرشاد و حوزه علیمه قم مشاهده می‌کنیم.

کدخدایی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران با زیربنای فکری امام خمینی ایجاد شده است، عنوان کرد: در دوره ۱۰ ساله عمر پر برکت حضرت امام بعد از پیروزی انقلاب، ایشان بارها بر حضور مردم تأکید داشتند و اصرار ایشان جنبه تشریفاتی نداشت و بارها در مصاحبه‌های مختلف، ایشان در مورد نحوه اداره کشور گفته بودند که این کار با حضور مردم انجام خواهد شد.

وی افزود: از امام(ره) سوالی پرسیده شد مبنی بر اینکه با چه قوانینی می‌خواهید نظام جدید را اداره کنید؟ که ایشان تاکید داشتند اداره کشور با احکام اسلامی و حضور مردم محقق می‌شود و اگر ما احکام اسلامی را رعایت نکنیم مردم ما را کنار خواهند گذاشت.

به گفته این عضو شورای نگهبان، مردم ایران با اتکا به رهبران سیاسی که همان رهبران دینی مردم بودند و با استفاده از مسجد به عنوان پایگاه اعتراضات علیه حکومت ظالم پهلوی، ایستادگی و مقاومت کردند و انقلاب اسلامی را به وجود آوردند.

کدخدایی با بیان اینکه یکی دیگر از مباحثی که حضرت امام به آن تأکید داشتند بحث قانون و قانون‌گرایی بود، یادآور شد: ایشان ابتدای پیروزی انقلاب گفتند که هرچه سریع‌تر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تدوین شود، علیرغم اینکه در تحولات اجتماعی دیگر کشورها می‌بینیم که با ایجاد یک حکومت جدید مدتی طول می‌کشد که قوانین وضع شود و نهاد سیاسی شکل بگیرد.

وی با اشاره به اهمیت مردم، اتحاد دین و سیاست و حاکمیت قانون و قانون‌گرایی در نگاه و اندیشه فکری امام خمینی در تاسیس نظام جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: قانون در رژیم گذشته، معنا و مفهومی نداشت و کشور تنها با اراده‌ شاه اداره می‌شد اما در نظام اسلامی، توجه به قانون یکی از پایه‌های اصلی اداره کشور است که حضرت امام و مقام معظم رهبری به آن تاکید دارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز