خبرگزاری کار ایران

دیدار رایزن فرهنگی ایران با اسقف اعظم کلیسای مارونی بیروت

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۱۴۷۳

رایزن فرهنگی ایران در لبنان، باحضور در کلیسای مارونی لبنان در بیروت، با «پولس عبدالساتر»، اسقف اعظم کلیسای مارونی بیروت دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری رسمی لبنان (الوکالة الوطنیة للإعلام)، دو طرف در این دیدار درباره مسائل فرهنگی و گفتگوی ادیان توحیدی به بحث و گفت‌وگو پرداخته و بر ضرورت توسعه و گسترش همکاری ها با رویکرد توسعه مناسبات فرهنگی تاکید کردند.

در ابتدا، دوطرف ضمن ارائه راهکارهایی دررابطه با تقویت یکپارچگی میان پیروان ادیان و فرق مختلف، تاکید کردند: تنوع و ناهمگونی فرقه‌ها و اقلیت‌های نقطه ضعف نیست بلکه در کشوری مانند مسأله تکثر قومی و مذهبی قدرت این کشور را برای مقابله با چالش ها افزایش می دهد.

اسقف اعظم کلیسای مارونی بیروت با اشاره موضع گیری های جمهوری اسلامی ایران در دفاع از لبنان و کشورهای منطقه گفت: برکسی پوشیده نیست جمهوری اسلامی ایران اصل حمایت بی‎دریغ از مستضعفان را اولویت قرار داده و همیشه از ملت های ستم دیده دربرابر زیاده خواهی های دولت های مستکبر حمایت کرده است.

رایزن فرهنگی کشورمان ضمن تبریک سال نوی میلادی به اسقف اعظم کلیسای مارونی بیروت، برای توسعه همکاری های فرهنگی مسیحیان لبنان ابراز آمادگی کرد.

خامه یار در ادامه با تمجید از چهره های ادبی مسیحی که در ستایش از اهل بیت آثاری گرنبهایی را آفریده اند گفت: اندیشمندان و ادیبان مسیحی آثار فاخری در مدح اهل بیت نبوت خلق کرده اند و با این آثار شهرت جهانی پیدا کرده اند. 

خامه یار در ادامه گفت قصد دارد مهمترین آثار اندیشمندان و ادبیبان مسیحی که درباره سیره اهل بیت (علیهم السلام) آثاری را به یادگار گذاشته را در یک مجموعه گردآوری کند. 

وی خاطرنشان کرد: ادیبان مسیحی گنجینه غنی و گرانبهایی به یادگار گذاشته که علاوه بر ارزش ها و زیبایی های صوری، دارای معانی عمیق زیبایی شناسی و نمادین هستند. خامه یار تاکید کرد: این آثار بسیار ارزشمند نیازمند پژوهش‌های عمیق است. 

اسقف اعظم کلیسای مارونی بیروت دلیل توجه مسیحیان به آموزه های شیعی را اشتراک میان آموزه های تشیع و مسیحیت قلمداد کرد. وی همچنین دلیل وجود مشترکات بسیار زیاد میان اندیشه شیعی و مسیحی را ظلم و ستمی دانست که دوره های تاریخی مختلف بر پیروان اهل‌بیت(ع) و مسیحیان روا داشته شده است.

پولس عبدالساتر در ادامه به پیوندهای تاریخی میان ایران و لبنان اشاره کرد و گفت: ایران و لبنان پیوند تاریخی و تمدنی و فرهنگی عمیقی با هم دارند، و مردم لبنان به روابط تاریخی خود با ایرانیان می بالند. 

خامه یار ضمن قدردانی از اسقف اعظم عبدالستار به دلیل علاقمندی به فرهنگ و تمدن ایران و تمجید از ایرانیان، از وی دعوت کرد برای آشنایی با اماکن دینی و اطلاع از وضعیت مسیحیان ایران به ایران سفر کند و از کلسیاهای موجود در این کشور بازدید کند.

خامه یار در بخش دیگری از سخنانش به وضعیت پیروان سایر ادیان از جمله مسیحیان در ایران اشاره کرد و از موقعیت اجتماعی آنان سخن گفت. وی تاکید کرد حقوق پیروان ادیان الهی و اقلیت‌های دینی در ایران اسلامی بیش از گذشته به رسمیت شناخته و محترم شمرده شد.

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان همچنین ابراز امیدواری کرد این دیدار منشاء تحول در مسیر گسترش مناسبات فیمابین در زمینه‌های فرهنگی و گفتگوی بینادینی باشد.

پیش از پایان دو طرف بر ضرورت توسعه دیدارها جهت بستر سازی برای تقویت فرهنگ گفتگو و انسجام میان پیروان ادیان توحیدی با هدف خنثی سازی توطئه های دشمنان تأکید کردند.

در پایان رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان به رسم یادبود، یکی از قدیمی ترین نسخه های خطی عهد جدید بشیطتا ( به زبان سریانی) را به اسقف اعظم کلیسای مارونی لبنان اهدا کرد. که مورد استقبال فوق‌العاده ایشان قرار گرفت.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز