خبرگزاری کار ایران

فاضلی در نطق میان دستور:

سراوان با ۴۰۰ کیلومتر مرز با پاکستان و ۵۰۰هزار نفر جمعیت پایانه مرزی ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۹۷۳۹

نماینده مردم سراوان در مجلس با بیان اینکه سراوان با ۴۰۰ کیلومتر مرز با پاکستان می‌تواند محور تحول باشد اما فراموش شده است، گفت: این منطقه با ۵۰۰ هزار نفر جمعیت اصلا پایانه مرزی ندارد در حالی که میزان صادرات آن در سال گذشته ۶ برابر مناطقی با پایانه مرزی رسمی بوده است.

به گزارش ایلنا، ملک فاضلی در نشست علنی صبح امروز(یکشنبه، ۱۰ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود با بیان اینکه مشکل معیشت و سلامت به مجلس یازدهم خوش آمد گفت، بیان داشت: اکنون آیا مشکل معیشت حل شده؟ و وضعیت سلامت چگونه است که این ها پرسش جامعه است. دولت قبل چه کرده و دولت فعلی چه می کند؟

نماینده مردم سراوان، سیب، سوران و مهرستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مجلس یازدهم ۱۶ ماه را با دولت قبل طی کرد، دولتی که در پایان عمرش به دنبال تحریم و شیوع کرونا از عمل در میدان و حل مشکل به عنوان فرمانده حل مشکلات از ترس جان به ویترین مشاهده و از فضای عمل به فضای مجازی حرکت کرد که نتیجه آن، غارت ویرانگر صندوق ارزی کشور و در نهایت گرانی و تورم افسارگسیخته روزافزون شد.

وی افزود: وظیفه ما سنگین است. نشستن و تماشا کردن کار ما نیست. وارد عمل شدن، تذکر دادن و توجه به دور و برمان مهم است و باید صدای معلمان، کارگران و کشاورزان که هر روز نزدیک مجلس طنین انداز است را بشنویم.

فاضلی همچنین خطاب به رئیسی گفت: ریاست جمهوری شما امید را در حل مشکل معیشت و سلامت به ارمغان آورد اما در ادامه چگونه شد؟ واکسیناسیون گسترده به جا بود، سلامت حفظ شد و فضای نفس کشیدن برای مردم هم به وجود آمد اما مشکل معیشت هنوز پابرجاست. نمی توان در مملکتی که یک درصد جمعیت و ۹ درصد منابع دنیا را داشته و جغرافیای بی نظیری دارد، صحبت از ارز ترجیحی و سقوط آزاد ارزش پول غیرقابل تصور است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه بی ارزشی پول ساختارهای کشور را به هم ریخته است، عنوان کرد: گرانی و بهای مسکن نتیجه کاهش ارزش پول است. در چنین وضعیتی مسکن چگونه ساماندهی می شود؟ برخی ها هنرمندانه کشور را تخریب کردند. نباید بیش از این شاهد باشیم که مشکلات گریبان کشور را بگیرد.

وی در ادامه با اشاره به مسائل حوزه انتخابیه یادآور شد: این منطقه با ۴۰۰ کیلومتر مرز با پاکستان می تواند محور تحول باشد اما فراموش شده است. شهر و حوزه ای با ۵۰۰ هزار نفر جمعیت اصلا پایانه مرزی نداشته و میزان صادرات آن در سال گذشته طبق آمار سازمان برنامه و بودجه ۶ برابر مناطقی بوده است که پایانه مرزی رسمی و مناطق آزاد تجاری دارند لذا باید این ظرفیت شناسایی شود و سراوان باید به دلیل جغرافیای بی نظیرش، منطقه ویژه تجاری باشد.

فاضلی با بیان اینکه بحران بی آبی در سراوان مطلق است خطاب به وزیر نیرو، گفت: اگر طی دو سال آب رسانی از دشتی که تعیین شده انجام نشود، ۲۰۰ هزار نفر مجبور به مهاجرت می شوند.

این عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان اضافه کرد: آموزش و آموزش عالی وضعیت بدی دارد. آموزش ابتدایی ۲۰ درصد کودکان وارد مدرسه نمی شوند و ۸۰ درصد ریزش تحصیلی داریم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: ۷۵ درصد راه ها خاکی و غیرقابل تردد بوده و راه اصلی سراوان-خاش، جاده مرگ است. سالانه ۴ هزار نفر فوت یا معلولیت ناشی از تصادف ها داریم که رقم بالایی در تصادفات کشور است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز