خبرگزاری کار ایران

پالیتیکو:

مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای ایران وارد «مرحله نهایی» شده است

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۹۳۴۸

پالیتیکو در تحلیلی به روند احیای برجام در مذاکرات وین پرداخت.

به گزارش ایلنا به نقل از پالیتیکو، مقامات می‌گویند که مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای ایران وارد «مرحله نهایی» خود می‌شود زیرا مذاکره کنندگان به پایتخت‌های خود بازگشته‌اند تا راهنمایی‌های سیاسی در مورد اقداماتی که در روزهای آینده انجام می‌دهند را دریافت کنند.

دیپلمات‌های غربی با ضرب‌الاجلی در اواسط فوریه برای احیای توافقنامه ۲۰۱۵ روبرو هستند. مقامات، نگران پیشرفت‌های سریع هسته‌ای ایران از زمان خروج ایالات متحده از توافق در سال ۲۰۱۸ هستند. این بدان معناست که چند هفته آینده برای تعیین اینکه آیا توافق بازگردانده می شود یا مذاکرات به طور کلی از بین می‌رود، حیاتی است. در بیانیه روز جمعه سه کشور اروپایی درگیر در این مذاکرات: فرانسه، آلمان و بریتانیا آمده است: ژانویه فشرده‌ترین دوره این مذاکرات تا به امروز بوده است.

یک مقام آمریکایی درگیر با مذاکرات، اهمیت و فوریت این مذاکرات را تکرار کرد.

این مقام مسئول گفت: هیچکس نباید تعجب کند که ما به مرحله نهایی می‌رسیم و در سخت‌ترین مسائل به تصمیم‌گیری‌های سیاسی نیاز داریم، بنابراین همه به پایتخت‌ها برمی‌گردند.

میخائیل اولیانوف، مذاکره کننده ارشد روسیه، گفت که مذاکرات به مرحله پیشرفته‌ای رسیده است که تصمیمات سیاسی مورد نیاز است.

به گفته مقامات آشنا با این مذاکرات، نتیجه ممکن است به هر جهت پیش برود. در حالی که از زمان آغاز مجدد مذاکرات در نوامبر پیشرفت قابل توجهی حاصل شده است اما ایالات متحده و ایران هنوز تمامی مسائل باقی مانده را حل و فصل نکرده‌اند.

یک دیپلمات ارشد غربی که نخواست نامش فاش شود، گفت: ما به پایان این مذاکرات چشم دوخته‌ایم اما درک این نکته مهم است که مسائل سیاسی اصلی در همه موضوعات هنوز حل نشده است.

از جنبه مثبت، این دیپلمات ارشد غربی گفت که پیشرفت‌هایی در موضوعات کلیدی از جمله چگونگی محدود کردن یک بار دیگر برنامه هسته‌ای ایران، نحوه لغو تحریم‌های اعمال شده مجدد و  مهمتر از همه  نحوه ترتیب دادن این مراحل به دست آمده است.

این دیپلمات اذعان کرد که این مذاکرات با سرعت کم پیش می‌رود. مشکل این است که روند توالی به مذاکره کنندگان نیاز دارد تا یک مسیر دقیق برای ایالات متحده ایجاد کنند و ایران، گام‌هایی را که در صورت بازگشت به توافق باید طی ماه‌ها بردارد، ترسیم می‌کنند.

این امر می‌تواند شامل برداشتن اولین گام در برداشتن تعدادی از تحریم‌ها، از جمله آماده‌سازی زمینه برای فعال‌سازی مجدد تجارت جهانی با ایران باشد. ایران مشتاق است ببیند که تجارت واقعاً دوباره رونق می‌گیرد تا این تجارت تأیید کند که تحریم‌ها برداشته شده است؛ یعنی برای مثال ببینند که می‌توانند یک نفتکش را بارگیری کنند و آن را به خارج از کشور بفروشند.

ایران به نوبه خود باید اقداماتی را برای کاهش برنامه هسته‌ای خود انجام دهد که احتمالاً شامل ارسال مواد هسته‌ای اضافی به خارج از کشور و همچنین خلاص شدن از شر بسیاری از سانتریفیوژهای پیشرفته خود است که برای غنی سازی اورانیوم استفاده می شوند.

با این اوصاف، جو مذاکرات در وین از دسامبر بهبود یافته است، زمانی که دولت  جدید ایران مطالبات بیشتری را ارائه کرد که مذاکرات را تا مرز شکست پیش برد و به اصطکاک در تیم ایالات متحده کمک کرد. روز پنجشنبه، برت مک گورک، هماهنگ کننده شورای امنیت ملی کاخ سفید در خاورمیانه، گفت: ما در تیررس یک توافق احتمالی هستیم اما شانس و احتمال  بسیار واقعی وجود دارد که این مذاکرات می‌تواند خیلی زود نابود شود.

در این زمینه، مقامات ایرانی اخیراً اظهارات خوش‌بینانه‌تری را نیز بیان کرده اند، از جمله اینکه  به طور کامل مذاکره مستقیم با آمریکا را رد نکرده‌اند.

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران روز چهارشنبه گفت: «اگر طرفین آماده لغو تحریم‌های ظالمانه باشند، جای هرگونه توافقی وجود دارد».

با این حال، این دیپلمات ارشد غربی گفت: در حال حاضر هیچ نشانه مشخصی برای مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا وجود ندارد، حتی اگر در آینده نتوان آنها را کنار گذاشت.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز