خبرگزاری کار ایران

عضو پارلمان اروپا در گفت‌وگو با ایلنا:

زمان به نفع ابرقدرت‌ها نیست/ مذاکرات وین پایان بازی نیست/ وظیفه فوری اتحادیه اروپا رهبری مبارزه برای صلح است

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۷۵۶۱

عضو پارلمان اروپا با تاکید بر اینکه مهم‌ترین وظیفه اروپا رهبری مبارزه برای صلح است، گفت: مذاکرات وین پایان بازی نیست. هر چه قدر هم این توافق لازم باشد، اما بازی تمام نشده است. بگذار بگویم؛ دیدار رئیسی و رئیس‌جمهور پوتین و دیدارها در سوچی و مسکو مهم‌تر از وین است و نقشه راه ایران و روسیه که باید با توافق با چین تکمیل شود، بسیار مهم‌تر از رژیم تحریم‌های واشنگتن است.

هروه جووین، عضو پارلمان اروپا و  سیاستمدار فرانسوی است که در سال ۲۰۱۹ به عنوان نماینده پارلمان اروپا انتخاب شد. وی در گفت‌وگو با ایلنا به بیان نظرات خود در مورد روند احیای برجام و تنش‌های فعلی پرداخت.

توافق یا عدم توافق قطعه‌ای از بازی بزرگ برای نظم جدید جهانی است

هروه جووین در ابتدا در مورد مذاکرات برجامی گفت: اول از همه، برجام و دور جدید مذاکرات بین ایران و همتایانش - اسرائیل و ایالات متحده - نیست تا یک داستان طولانی خصومت را کوتاه کنیم. توافق یا عدم توافق قطعه‌ای از بازی بزرگ برای نظم جدید جهانی یا بی‌نظمی است. ما در این برهه از زمان مشاهده می‌کنیم که وقتی یک قدرت رو به زوال با قدرت رو به رشد نوظهور روبرو می‌شود، چه اتفاقی می‌افتد؟

زمان به نفع ابرقدرت‌ها نیست 

عضو پارلمان اروپا تاکید کرد: در این بازی، اتحادیه اروپا و برخی از کشورهای اروپایی به سختی تلاش می‌کنند تا فقط در این نظم جدید وجود داشته باشند. من مطمئن نیستم که آنها موفق شوند. چیزی که مشخص است این است که زمان به نفع ابرقدرت‌ها نیست.

وی در ادامه به تعهد آمریکا به امنیت اسرائیل اشاره کرد و گفت: هیچ کاری بدون ایجاد امنیت کامل برای اسرائیل انجام نمی‌شود. دوست داشته باشید یا نه، این حقیقت است و هیچ‌کس در آمریکا هیچ‌گونه عملیات اسرائیل برای تامین امنیت مرزها و جمعیت یهودی آن را محکوم نخواهد کرد. این یک نکته را نشان می‌دهد؛ توافق عمیقی در این مورد وجود دارد و در هر مذاکره‌ای باید این جمله را در ذهن داشته باشید. مشکل این است که بهترین راه برای دادن امنیت به اسرائیل چیست؟ آیا ایجاد یک رابطه سالم و مؤثر بین اسرائیل و همسایگانش بر اساس منافع مشترک و احترام متقابل است؟ آیا تضمین ظرفیت نامحدود اسرائیل برای قلدری و ارعاب همسایگانش؟ یا نابود کردن هر کشور ملی در همسایگی و استفاده از هرج و مرج برای تسلیم جمعیت‌های مدنی است؟ درست همانطور که در غزه، سوریه و عراق می‌بینیم؟ و سوال این است که بهترین دوستان اسرائیل چه کسانی هستند؟ همین سوال برای ایران هم حاکم است. بهترین دوستان ایران چه کسانی هستند؟ کسانی که استراتژی تقابل سیستمی را تایید می‌کنند و انتظار رادیکالیزه شدن جمعیتی را دارند که به شدت از تحریم‌های اقتصادی و مالی آسیب دیده‌اند؟ یا کسانی که در تاریکی برای آرامش منطقه‌ای، باز کردن روابط دیپلماتیک و اقتصادی با همه شرکای منطقه‌ای تلاش می‌کنند؟

دهان بزرگ ایالات متحده پر از قوانین و تعهدات است

آمریکا خود قانون می‌سازد و تاریخ می‌نویسد

این مقام اروپایی گفت: نکته سوم من در مورد سیستم جهانی هست، که ما قرار است در آن زندگی کنیم. دهان بزرگ ایالات متحده پر از قوانین و تعهدات است. آنها همه چیز را طوری می‌گویند که انگار یک توافق جهانی درباره صلح، قدرت و دموکراسی بر اساس میل آنها وجود دارد و به گونه‌ای رفتار می‌کنند که گویی یک دادگاه یا صلاحیت بین‌المللی، بالاتر از دولت ملت‌ها، به خوبی و بدی، راستی و دروغی و غیره می‌پردازد. به عنوان مثال، تحریم‌های آمریکا، هر کشوری که آمریکا صلاح بداند را  مجازات می‌کند و همه ملت‌ها مجبورند آن را رعایت کنند، حتی اگر این تحریم‌ها توسط شورای امنیت تصویب نشده باشد، حتی اگر آمریکا تنها تصمیم‌گیرنده تحریم‌ها باشد. بنابراین، خیال‌پردازی نظم جهانی مبتنی بر قوانین، تنها به این معناست که ایالات متحده و متحدانش تصمیم می‌گیرند و دیگران باید از آنها پیروی کنند یا نابود شوند. «حکومت قانون آمریکا» به این معنی است که ایالات متحده ممکن است تصمیم بگیرد که هر کشور خارجی با منافع آمریکا  مطابقت دارد یا نه. آمریکا خود قانون می‌سازد و تاریخ می‌نویسد. چیز جدیدی نیست، اما دروغ‌های زیادی در اطراف این موضوع وجود دارد.

ببرِ آمریکا دندان‌های خود را از دست داده است

وی ادامه داد: بهترین خبر، توانایی رو به رشد برخی از قدرت‌های بزرگ است که قدرت ایالات متحده را نادیده می‌گیرند، زیرا ببرِ آمریکا دندان‌های خود را از دست داده است. توافق سرمایه‌گذاری ایران با چین در این زمینه کاملاً واضح است. نه تنها تحریم‌های ایالات متحده غیرقانونی هستند، بلکه دست نشانده‌های آمریکایی یعنی بریتانیا، اتحادیه اروپا، فرانسه، و غیره نیز از این قانون پیروی می‌کنند.

تغییر بزرگی در ذهن غربی‌ها طی سی سال گذشته در مورد فعالیت هسته‌ای ایران اتفاق افتاد

این مقام پارلمان اروپا در ادامه گفت: من چیزی را اضافه می‌کنم که در سی سال گذشته متوجه شدم. تغییر بزرگی در ذهن غربی‌ها اتفاق افتاد. سی سال پیش، اظهارات بسیاری از دیپلمات‌های اروپایی، به عنوان مثال، هوبرت ودرین، در میان بسیاری دیگر، در مورد نیروگاه‌های هسته‌ای در ایران وجود داشت. در اصل گفتند؛ اسرائیل به عنوان یک قدرت هسته‌ای در منطقه است، چرا کشور بسیار سازمان یافته و متمدن ایران، هسته‌ای نشود؟ اکنون این اظهارات ناپدید می‌شوند. الان هیچ‌کس جرأت نمی‌کند چنین چیزی بگوید. تقریباً همه دیپلمات‌های اروپایی یا فرانسوی به شدت مخالف «ایران هسته‌ای» هستند. در مورد شورای امنیت و اقدامات کاملا تروریستی آن علیه شرکت‌های اروپایی که با ایران تجارت می‌کنند، نپرسید. 

مذاکرات وین پایان بازی نیست

دیدار رئیسی و پوتین مهم‌تر از دیدارهای وین بود

وی در مورد مذاکرات وین گفت: توقعات بالا بود. اما مذاکرات وین پایان بازی نیست. هر چه قدر هم این توافق لازم باشد، اما بازی تمام نشده است. بگذار بگویم؛ دیدار رئیسی و رئیس‌جمهور پوتین و دیدارها در سوچی و مسکو مهم‌تر از وین است و نقشه راه ایران و روسیه که باید با توافق با چین تکمیل شود، بسیار مهم‌تر از رژیم تحریم‌های واشنگتن است.

سه هزار سال امپراتوری ایران به دلیل شکست برجام به پایان نمی‌رسد

از زمان ماجراجویی‌های هسته‌ای پاکستان و کره شمالی، تاریخ درسی را به همراه داشت

جووین گفت: آینده‌ای برای ایران و مردم ایران وجود دارد. سه هزار سال امپراتوری ایران به دلیل شکست برجام به پایان نمی‌رسد. زندگی با یا بدون، برجام وجود دارد. حقیقت منفی در مورد قدرت هسته‌ای در اعماق ذهن نگرانی‌های ایالات متحده و غرب نهفته است. از زمانی که نیروهای پاکستانی به ماجراجویی هسته‌ای خود دست یافتند، از زمانی که کره شمالی موفق شد به بمب‌های هسته‌ای دست یابد، تاریخ درسی را به همراه داشت.

هر مرد قدرتمندی که برنامه هسته‌ای خود را به خاطر وعده‌های آمریکا رها کرد، کشته یا برکنار شد

چه کسی جرأت دارد وعده‌های شیادان نومحافظه کاری که حرف‌های خود را شکستند، یادآوری کند؟

هیچ اعتمادی برای توافق با آمریکا، انگلیس یا متحدان آنها وجود ندارد

این مقام پارلمان اروپا گفت: هر مرد قدرتمندی که برنامه هسته‌ای خود را به خاطر وعده‌های آمریکا رها کرد، کشته یا برکنار شد. صدام حسین، معمر قذافی و رهبران سودان بهای ایمان خود به وعده‌های آمریکا را پرداخت کردند، همانطور که گورباچف ​​چهل سال پیش چنین کاری کرد. چه کسی وعده‌های جیمز بیکر را با موافقت جورج بوش یادآوری می‌کند؟ وعده‌هایی مبنی بر این که ناتو هرگز تا مرزهای روسیه گسترش نخواهد یافت. چه کسی جرأت دارد این وعده‌ها را به شیادان نومحافظه کاری که حرف‌های خود را شکستند، یادآوری کند؟ حقیقتی پشت این دَر نهفته است. هیچ اعتمادی برای توافق با آمریکا، انگلیس یا متحدان آنها وجود ندارد.

وظیفه فوری اتحادیه اروپا  رهبری مبارزه برای صلح است

وی افزود: بگذار بگویم؛ تحریم‌ها راه دیگری برای مبارزه و بهتر از جنگ است. عملیات مخفی راه دیگری برای مبارزه است و راه بهتری از جنگ است. هیچ کس از روزی که طرفی در جنگ پیروز می‌شود، نمی‌داند، اما همه می‌دانند که حتی یک ارتش پیروز هم تعداد سربازان کشته شده خود را می‌شمارد و برای آن‌ها داغدار است و همچنین با جنگ مدرن، جمعیت غیرنظامی هم کشته می‌شوند و حتی نمی‌توان تعداد کشته‌ها را محاسبه کرد.  برای حفظ صلح و تضمین امنیت مدنی در همه جای دنیا باید هر کاری انجام داد. وظیفه فوری اتحادیه اروپا  رهبری مبارزه برای صلح است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز