خبرگزاری کار ایران

ویس‌کرمی در گفت‌وگو با ایلنا:

مجلس باید درباره حذف ارز ترجیحی با احتیاط تصمیم بگیرد/ همه ارکان اقتصادی دولت برای اجرای این طرح اقناع شوند

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۵۸۵۹

نماینده مردم خرم آباد با تاکید بر اقناع همه ارکان اقتصادی دولت در موضوع حذف ارز ترجیحی، گفت: اولین چیزی که این موضوع برای اجرا شدن دقیق و صحیح نیاز دارد، وجود یک اراده و اعتقاد درونی در مجلس و دولت مخصوصا دولت است. چراکه اگر تمام ارکان دولت اعتقادی به این کار نداشته باشند، آن وقت این کار ناقص اجرا شده و با مشکل مواجه خواهد شد.

مهرداد ویس‌کرمی نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این سوال که «با توجه به تصویب کلیات لایحه بودجه به نظر می‌رسد که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دیگر قطعی شده است، اکنون مجلس چه تصمیمی برای کمک جبرانی دولت به مردم در مقابل اثرات این حذف و همچنین تامین کالاهای اساسی خواهد داشت؟»، گفت: اگرچه بنده اقتصاددان نیستم اما فکر می‌کنم چالشی‌ترین و برجسته‌ترین نقطه بودجه سال ۱۴۰۱ موضوع حذف ارز ترجیحی است. در این رابطه دو نظر وجود دارد؛ یک نظر می‌گوید شما باید ارز را بدهید و نظارت کنید و صورت مساله را پاک نکنید و در مقابل نظر دیگر می‌گوید که اقتضای ارز ترجیحی به نوعی است که ناخودآگاه به بیراهه می‌رود.

وی ادامه داد: تاکنون دولت‌های ما موفق نشدند این موضوع را مدیریت کنند و ارز بسیار زیادی در جنبه‌های مختلف هدر رفته است. به عنوان مثال در حوزه سموم که من درخواست تحقیق و تفحص کردم، چند هزار میلیارد تومان برای خرید سم اختصاص پیدا کرده و آن هم خرید سم‌های مضر ولی مشخص نیست که پول کجا رفته است.

ویس‌کرمی با تاکید بر اهمیت انجام کار درست، اظهار داشت: به نظر من، ما نباید بترسیم از اینکه کار درست را انجام دهیم و در مقابل باید دقت کنیم که بی‌محابا کاری انجام ندهیم و زندگی مردم را با مخاطره مواجه نکنیم؛ در این موضوعِ مشخص، می‌شود یک مقدار با تامل و وسواس بیشتری اقدام کرد.

وی ادامه داد: مجلس در این زمینه باید دقت نظر بیشتر و حساسیت کافی داشته باشد چراکه ما هم قانونگذار هستیم و در قانون بودجه باید این را تصویب کنیم و هم باید بر اجرای آن نظارت کنیم، دولت هم در آخر این را گردن مجلس می‌اندازد. البته این ارز از نظر قانونی همین امسال باید حذف می.شد و این حرف آقای رئیس جمهور در روز دفاع از کلیات بودجه درست بود. اما حالا که می‌خواهیم این را حذف کنیم اولا باید در قانون دیده شود و دوم اینکه نظارت بر اجرای درست بعد از آن هم است که باید به دقت انجام شود.

نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس درباره اهمیت نظارت مجلس و دغدغه‌مندی نمایندگان نسبت به این موضوع، گفت: دو بحث وجود دارد یکی بحث نظارت در اجراست و مسائل اجرایی که کار دولت است و بحث دیگر نظارت بر اجرای قانون است که کار مجلس است؛ یعنی ما از طریق ابزارهایی که داریم باید نظارت کنیم که این قانون مصوبه مجلس به خوبی و درست انجام می‌شود یا خیر؛ که این هم در قالب تذکر و استیضاح و روش‌های دیگر باید پیگیری شود.

وی با تاکید بر اقناع همه ارکان اقتصادی دولت در این مساله، ابراز کرد: قطعا اولین چیزی که این موضوع حذف ارز ترجیحی برای اجرا شدن دقیق و صحیح نیاز دارد، وجود یک اراده و اعتقاد درونی در مجلس و دولت مخصوصا دولت است. چراکه اگر تمام ارکان دولت اعتقادی به این کار نداشته باشند، آن وقت این کار ناقص اجرا شده و با مشکل مواجه خواهد شد.

ویس‌کرمی افزود: من معتقدم باید یک بحث اقناعی صورت بگیرد که دولت واقعا به این نتیجه برسد که باید این کار را انجام دهد و راهکارهای جایگزین هم دیده شود تا آن شوک‌هایی که ممکن است ایجاد شود، مدیریت شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز