خبرگزاری کار ایران

محبعلی در گفت‌وگو با ایلنا:

گام جدیدی در حوزه روابط دوجانبه با عربستان برداشته نشده/ حل‌وفصل بسیاری از مسائل ما با کشورهای منطقه، موکول به احیای برجام است

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۵۲۲۷

مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه گفت: برجام می‌تواند کمک زیادی به ایجاد صلح و امنیت در منطقه و جهان داشته باشد و در نتیجه حل‌وفصل بسیاری از مسائل ما با کشورهای منطقه، موکول به حل‌وفصل موضوع احیای برجام است.

قاسم محبعلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در ارزیابی روند پیشرفت گفت‌وگوهای ایران و عربستان با توجه به خبر استقرار سه دیپلمات ایرانی در مقر دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی در جده و در پاسخ به این سوال که آیا تهاجم پهپادی به ابوظبی از سوی حوثی‌های یمن  بر روند کاهش تنش میان تهران با ریاض و ابوظبی تاثیرگذار خواهد بود، گفت: بازگشایی دفتر ایران نزد سازمان همکاری اسلامی از جمله موضوعاتی بود که از ابتدا در کنار مساله بازگشایی سفارت‌ها، در گفت‌وگوهای دو کشور در حوزه دوجانبه مطرح بود. اول قرار بود که هیاتی از عربستان از سفارت این کشور در تهران و سرکنسولگری مشهد بازدید کرده و خسارت وارد آمده را تخمین بزند و در مقابل تهران نیز از دفاتر دیپلماتیک خود در عربستان بازدید کند که البته هیچ کدام محقق نشد. در نتیجه ایران از نقطه ساده‌تری آغاز کرد و آن درخواست برای حضور دیپلمات‌های ایرانی در دفتر کشورمان در مقر دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی بود. 

وی ادامه داد: البته موضوع بازگشایی دفتر ایران نزد دبیرخانه OIC صرفا مربوط به روابط دوجانبه میان ایران و عربستان نیست و در اشل کوچک‌تر مانند حضور دیپلمات‌های ایران در مقر سازمان ملل متحد علی رغم تنش در روابط ایران و ایالات متحده است. البته این مساله اقدامی مثبت از طرف عربستان محسوب می‌شود اما به معنای گشایش در روابط دوجانبه نیست و هنوز گام جدیدی در این حوزه برداشته نشده است.

مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه در رابطه با موضوع حمله پهپادی به ابوظبی نیز گفت: موضوع این تهاجم به طور مستقیم به یمن و به طور غیرمستقیم به ایران مرتبط است. اخیرا به نظر می‌رسد که بعد از حملات بسیار شدیدی که عربستان با همکاری امارات به استان مارب داشتند که منجر به عقب‌نشینی حوثی‌ها شد، انصارالله نیز  در اقدامی متقابل حمله پهپادی به ابوظبی را صورت داد که مجددا با حملات شدید ائتلاف به این کشور همراه بود و بار دیگر آتش جنگ اوج گرفت.

وی افزود: طبیعی است که این اقدام به طور غیرمستقیم بر مناسبات ایران با عربستان و همچنین ایران با امارات تاثیرگذار است؛ اگرچه ایران سعی می‌کند موضوع یمن را از مسائل خودش با امارات و عربستان مجزا کند و بگوید ما تنها از یمن حمایت سیاسی می‌کنیم و مداخله‌ای در اقدامات نظامی آن‌ها نداریم.

این دیپلمات پیشین همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه کشورهای همسایه ما در ماه های اخیر نیم نگاهی نیز به مذاکرات وین دارند، چقدر محتمل است که ریاض نیز از سرگیری گفت‌وگوها با تهران را به نتیجه این مذاکرات منوط کرده باشد، گفت: مساله مذاکرات وین و احیای برجام یک مساله کلیدی در روابط ما با کشورهای دنیا و به ویژه همسایگان است و آن‌ها هم نگران شکست این توافق هستند و هم علاقمند هستند اگر احساس کنند این مذاکرات در حال پیشرفت است از غافله عقب نیفتند و آن‌ها هم در ترمیم روابطشان با ایران به موازات این مذاکرات پیش بروند.

وی ادامه داد: بنابراین همانطور که در مقدمه برجام آمده، این توافق می‌تواند کمک زیادی به ایجاد صلح و امنیت در منطقه و جهان داشته باشد و در نتیجه حل‌وفصل بسیاری از مسائل ما با کشورهای منطقه موکول به حل‌وفصل موضوع احیای برجام است و عربستان و امارات و دیگر کشورها در انتظار هستند تا ببینند چه اتفاقی در وین رخ خواهد داد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز