خبرگزاری کار ایران

گزارش وال استریت ژورنال از هدایت اقتصاد ایران به شرق/ اروپا و آمریکا به دنبال ارائه تعهدات بلندمدت به ایران به جای «تضمین»

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۴۶۶۱

وال استریت ژورنال در گزارشی به مذاکرات وین پرداخت و نوشت: ایالات متحده نمی‌تواند تضمین کند که رئیس‌جمهور و دولت جدید به توافق پایبند باشند اما مذاکره‌کنندگان اروپایی و آمریکایی به دنبال راه‌هایی برای کمک به کاهش نارضایتی ایران و ارائه سایر تعهدات بلندمدت هستند.

به گزارش ایلنا به نقل از نشنال، مذاکره‌کنندگان در وین با پیشرفت آهسته‌ای روبرو هستند زیرا ایران ضمانت‌هایی از ایالات متحده می‌خواهد که توافق هسته‌ای جدید در دوران رئیس‌جمهور بعدی با خطر مواجه نشود .

وال استریت ژورنال گزارش داد که خواسته‌های ایران برای تضمین، به سد راهی برای مذاکرات تبدیل شده است. در سال ۲۰۱۸، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، کشورش را از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خارج کرد و علیرغم پایبندی تهران به این برنامه، تحریم‌ها را مجدداً علیه ایران اعمال کرد. اکنون، ایران خواستار تضمین همین موضوع است که چنین اتفاقی دیگر تکرار نخواهد شد و این نوید وجود دارد که آنها بتوانند از مزایای اقتصادی رفع تحریم‌ها بهره‌مند شوند.

با این حال، ایالات متحده نمی‌تواند تضمین کند که رئیس‌جمهور و دولت جدید به توافق پایبند باشند. ایران به شدت از این موضوع آگاه است و مسئولان ایرانی در گذشته در اظهارات خود به ناتوانی واشنگتن برای ارائه ضمانت قانونی پرداخته‌اند.

در سال‌هایی که ترامپ آمریکا را از برجام خارج کرد، ایران اقتصاد خود را هم به سمت داخل و هم به سمت شرق سوق داده است و در تلاش برای حفظ اقتصاد خود بدون کشورهای غربی، با چین و روسیه معامله می‌کند.

هدایت اقتصاد رو به شرق و رویگردانی از غرب می‌تواند بار دیگر اقتصاد ایران را در برابر رژیم تحریم‌های سنگین آسیب‌پذیر کند.

با وجود موانع موجود، مذاکرات در وین پیشرفت آهسته‌ای دارد و به گفته وال استریت ژورنال، مذاکره‌کنندگان اروپایی و آمریکایی به دنبال راه‌هایی برای کمک به کاهش نارضایتی ایران و ارائه سایر تعهدات بلندمدت هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز