خبرگزاری کار ایران

گزارش رسانه چینی از دیدار وزرای خارجه ایران و چین

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۳۰۴۷

رسانه چینی در تحلیلی به دیدار وزرای خارجه ایران و چین پرداخت.

به گزارش ایلنا، سی‌جی‌تی‌ان در گزارشی به دیدار وزرای خارجه ایران و چین پرداخت. در این گزارش آمده است که چین  و ایران روز جمعه در دیدار وانگ یی، وزیر خارجه چین و حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران از آغاز اجرای طرح همکاری جامع بین دو کشور خبر دادند. دو کشور در ماه مارس سال گذشته بر سر طرح همکاری همه‌جانبه چین و ایران به توافق رسیدند. بر اساس بیانیه این نشست، وزرای امور خارجه بر افزایش همکاری‌ها در زمینه انرژی، زیرساخت‌ها، ظرفیت تولید، علم و فناوری و مراقبت های پزشکی و بهداشتی توافق کردند.

در این بیانیه آمده است که همکاری‌های دوجانبه به کشاورزی، شیلات، امنیت سایبری و همچنین تبادلات مردمی و فرهنگی در آموزش، سینما و آموزش پرسنل گسترش خواهد یافت.

وانگ گفت: چین تمام تلاش خود را برای ارائه واکسن به ایران انجام خواهد داد و آماده گسترش همکاری در همه زمینه‌ها برای ارتقای مشارکت راهبردی جامع چین و ایران به سطح جدیدی است.

عبداللهیان گفت: ایران قاطعانه به ارتقای همکاری ایران و چین متعهد است، مشتاقانه منتظر آموختن از تجربه توسعه و فناوری پیشرفته چین است و مایل است به شریک قابل اعتماد و همکاری بلندمدت چین تبدیل شود.

وی افزود: ایران قاطعانه از چین در میزبانی موفق بازی‌های المپیک زمستانی حمایت می‌کند و فعالانه در مراسم افتتاحیه حضور خواهد داشت و در این بازی‌ها شرکت خواهد کرد.

وانگ گفت: خروج یکجانبه آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شرایط دشوار کنونی را ایجاد کرده است و باید مسئولیت اصلی را بر عهده بگیرد و هر چه سریع‌تر اشتباه خود را اصلاح کند.

وی با بیان اینکه چین قاطعانه از ازسرگیری مذاکرات بر سر اجرای برجام حمایت می کند و به مشارکت سازنده در مذاکرات بعدی ادامه می دهد، افزود: همه طرف‌ها باید برای پیشبرد روند حل و فصل سیاسی و دیپلماتیک تلاش کنند.

وانگ گفت: گفت‌و‌گوی چندجانبه در منطقه خلیج فارس برای مباحثه بر سر نگرانی‌های امنیتی کشورهای منطقه در دستور کار قرار گیرد که می تواند به بهبود روابط میان طرفین بینجامد.

وی همچنین بر حل و فصل سیاسی موضوع یمن برای ارتقای صلح و ثبات منطقه تاکید کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز