خبرگزاری کار ایران

نژادبهرام در گفت‌وگو با ایلنا:

تکلیف ساختار سیاسی ما با حوزه زنان مشخص نیست/ خوانش نقش زنان در زمان انقلاب از یاد تصمیم‌گیران رفته است

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۰۹۴۲

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: سیاست در حوزه زنان یک بام و دو هواست زمانی زنان به خیابان آمدند و پا به پای مردان در مقدرات کشور شرکت کردند اما امروز می‌خواهند نقش آنان را به خوانش سنتی بازگردانند.

زهرا نژادبهرام در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره این‌که این روزها اظهارنظرهایی در حوزه زنان می‌شود و نگرانی‌هایی برای این قشر از جامعه ایجاد کرده است، وظیفه احزاب مخصوصا زنان اصلاح‌طلب برای جلوگیری از پسرفت‌ها در حوزه زنان و مطالبه‌گری حقوق آنان چیست، گفت: معتقدم یک شرایط تجربه شده در این زمینه در گذشته داشته‌ایم که باید آن را پیش روی خودمان قرار دهیم و ما باید حواسمان باشد که در کشوری زندگی می‌کنیم که از نظر زمانی، اجتماعی و اقتصادی چه شرایطی داریم و این نکته را هیچ وقت نباید در تحلیل‌ها و اقدمات فراموش کنیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه کشور ما متاسفانه بعد از انقلاب با افت و خیزهایی در زمینه حوزه زنان رو‌به‌رو شده است، یادآور شد: در زمان دولت‌های سازندگی و اصلاحات یک دوره تلاش‌هایی در حوزه زنان صورت گرفت و فرصت‌هایی برای زنان به وجود آمد تا بتوانند توانمندی خودشان را به منصه ظهور برسانند.

وی ادامه داد: دولت تدبیر و امید مسائل حوزه زنان را پیگیری کرد و اتفاقات بسیار خوبی در این زمینه هم افتاد؛ از جمله این اتفاقات حضور ۳۰ درصدی زنان در انتخابات مجلس شورای اسلامی و تشکیل ستاد ملی زنان و خانواده بود که برای این بخش از جامعه میدان خوبی را به وجود آورد و فرصت‌های شغلی زیادی برای زنان فراهم شد. اما ما در دولت مهر و دولت انقلابی دوباره شاهد افول آن رویکردها هستیم که تجربه کردن این شیوه‌ها خیلی به صلاح کشور نیست.

نژادبهرام درباره سردرگمی در حوزه زنان عنوان کرد: علت اصلی این مسئله این است در کشور ما حاکمیت و ساختار سیاسی تکلیف‌شان با حوزه زنان مشخص نیست. از یک سو در ایام شهادت حضرت زهرا (س) یک هفته در دهه اول و یک هفته در دهه دوم عزاداری می‌کنیم، مقام حضرت زهرا (س) را بزرگ می‌داریم و احترام می‌گذاریم، خصوصیات ایشان را جزو ویژگی‌های برجسته تشیع می‌دانیم، دسته‌های عزادارای در خیابان راه می‌اندازیم؛ اما از آن طرف بحث احقاق حقوق زنان، رفع مشکلات و موانع رشد و توسعه آن‌ها را پیگیری جدی نمی‌کنیم و فراموش می‌کنیم.

وی با اشاره به این‌که وضعیت کشور درخصوص حوزه زنان یک بام و دو هوا است، گفت: از یک طرف برای  حضرت زهرا (س) به عنوان تنها دختر پیامبر که از آن سلاله امامت شکل گرفته است مراسم بزرگداشت برگزار می‌کنیم و از آن طرف هنگامی که می‌خواهیم درباره مسائل زنان بحث کنیم به رویکردهای سنتی وابسته به قبل از پیامبر ارجاع می‌دهیم، قطعا این شیوه درست نیست و در نهایت هزینه زیادی را تحمیل می‌کند. 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: موضع و رویکرد جریان اصلاحات و اصلاح‌طلبان کاملا مشخص است، آن‌ها زنان را بر اساس آیه قرآن و ارزش‌های انسانی برابر با مردان می‌دانند و معتقدند خداوند نوع انسان را خلق کرده و مقوله جنسیت یک مقوله دیگری است که بر آن عارض شده است. رویکرد اصلاح‌طلبان نسبت به زن مانند هر شهروندی است و فرقی برای این جریان ندارد. 

وی تاکید کرد: اصلاح‌طلبان همان‌طور که در دوره اصلاحات، سازندگی و تدبیر و امید سعی کردند مفاهیمی را همچون برابری حقوق زنان و مردان نهادینه کنند، امروز هم این تلاش را ادامه خواهند داد.

نژادبهرام یادآور شد: در دولت تدبیر و امید لایحه بسیار مهم «نفی خشونت علیه زنان» پیگیری شد اما شنیده شده که از طرف مجلس متاسفانه بازگرداننده شده است. نگرانی‌هایی در جامعه زنان حاکم است ما هم نگران هستیم و واکنش‌های خودمان را نسبت به این قضیه داریم.

وی درباره نقش احزاب برای پیگیری حقوق زنان گفت: اینکه احزاب چقدر نسبت به این قضیه می‌توانند فعال باشند، احزاب در حد تذکر می‌توانند راهکار ارائه دهند، مطالبات زنان را یادآور و اطلاع‌رسانی کنند و رویکردهای گذشته را در حوزه زنان بازخوانی کنند. 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: متاسفانه بعد از گذشت ۴۲ سال در حوزه زنان به نظر می‌رسد درگیری بین خوانش سنت و انقلابی‌گری همچنان بین تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان وجود دارد، آنان همچنان می‌خواهند زنان را به خوانش سنتی و پیش از انقلاب بازگردانند، اما رویکرد ما برگشت به خوانش انقلابی است، یعنی زمانی که زنان به دعوت امام که فرمودند بیایید در سرنوشت و مقدرات کشورتان مشارکت کنید، به خیابان آمدند.

وی تاکید کرد: آن زمان که زنان به دعوت امام به خیابان‌ها آمدند مطرح نبود که مسئولیت زنان تنها مادری و خانه‌داری است، در محیط شغلی کار کنند، مسئولیت‌های اجرایی برعهده بگیرند و یا تنها با مقوله خشونت خانگی و اجتماعی مقابله کنند اصلا این مباحث مطرح نبود آن زمان زنان و مردان با هم در مسائل جامعه مشارکت می‌کردند، شهید می‌دادند و مبازره می‌کردند اما این خوانش متاسفانه بعد از انقلاب در حال رفتن به سمت و سوی دیگری است و ما می‌خواهیم به خوانشی بازگردیم که زنان را از خانه به متن جامعه آورد؛ می‌خواهیم با تیکه بر اصل استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی این خوانش را نهادینه کنیم و اصلاح‌طلبان می‌خواهند در همین مسیر حرکت کنند حال اگر مقابله‌هایی در این زمینه صورت می‌گیرد، واقعا باید نسبت به آن‌ها واکشن‌های جدی از سوی انقلابیون صورت بگیرد و بخواهیم یکبار برای اولین و آخرین بار تکلیف‌شان را با مسئله زنان روشن کنند.

نژادبهرام درباره این‌که آیا در شرایط فعلی می‌توان تکلیف جامعه زنان را مشخص کرد، گفت: چرا نمی‌شود  اتفاقا امروز وقتش است. معمولا چهل سالگی دوره بلوغ است و ما امروز در دوره بلوغ جمهوری اسلامی هستیم اگر در این دوره حل نشود چه زمانی می‌خواهد حل شود؟ اگر به صحبت‌های مقام مظم رهبری و امام خمینی (ره) نگاه کنیم بر این مسئله بسیار تاکید داشتند.

وی بیان کرد:  نمی‌دانم چه زمانی قرار است مسئله زنان را  پیش روی خودمان قرار دهیم و توجه کنیم؟ چرا نباید امروز آن خوانشی که زنان را به خیابان‌ها آورد تا در مصالح و مقدرات کشور دخالت کنند را داشته باشیم؟ چرا این گونه خوانش از یاد تصمیم‌گیران رفته است؟ چرا امروز نمی‌خواهند این خوانش را انجام دهند؟ حال امروز مسائل انقلاب تمام شده است؟ خیر. مگر نمی‌گویم دولت انقلابی است؟ بیاید شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی را نه فقط برای مردان بلکه برای آحاد ملت محقق کنید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز