خبرگزاری کار ایران

مورنینگ کنسالت بررسی کرد؛

پیوستن مجدد واشنگتن به برجام موجب افزایش اعتبار بایدن می‌شود/ تاکید جامعه آمریکا بر ضرورت گفت‌وگو با ایران

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۰۹۳۹

مورنینگ کنسالت در تحلیلی به توافق هسته‌ای ایران پرداخت و نتایج برخی نظرسنجی‌ها درباره نظر مردم آمریکا نسبت به برجام و گفت‌وگو با ایران را منتشر کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از مورنینگ کنسالت،  اکثر رای دهندگان آمریکایی همچنان از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران حمایت می‌کنند و معتقدند در صورت از سرگیری مذاکرات، تحریم‌ها علیه تهران باید کاهش یابد. حتی با وجود اینکه تعداد اندکی گفته‌اند که توافق جدید ممکن است مانع از تولید سلاح هسته‌ا ی ایران نشود.

با این حال، با نزدیک شدن به انتخابات میان‌دوره‌ای و پررنگ شدن سایه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین، فرصت‌های جو بایدن برای اقدام در حال کاهش است.

پس از خروج ترامپ از برجام، مخالفان رئیس‌جمهور پیشین حسن روحانی از دولت وی به دلیل به خطر انداختن امنیت ایران بدون تضمین کافی انتقاد کردند. این منتقدان اکنون در قدرت هستند و به خواسته های خود برای شرایط بهتری نسبت به توافق ۲۰۱۵ برای ایران پایبند هستند، این در حالی است که نظرسنجی ۲۸ تا ۲۹ دسامبر در آمریکا حمایت گسترده‌ای از توافق ۲۰۱۵ ایران را نشان می‌دهد.

تریتا پارسی، معاون اجرایی موسسه کوئینسی، گفت: بایدن با عدم کاهش تحریم‌ها و تلاش برای پیوستن مجدد به توافق از طریق یک فرمان اجرایی در روزهای آغازین دوره ریاست‌جمهوری، موقعیتی را از دست داد. پیوستن مجدد واشنگتن به برجام باعث افزایش اعتبار بایدن می‌شود.

پارسی گفت: «استراتژی بایدن به هشت دور مذاکرات بی‌نتیجه و ادامه توسعه برنامه هسته‌ای ایران تا غنی‌سازی ۶۰ درصد منجر شده است»

یک مقام ارشد دولت در پاسخ گفت که ایالات متحده تنها به لطف تلاش‌های دولت بایدن برای متحد کردن سایر طرف‌های توافق ۲۰۱۵ توانسته است در مذاکرات شرکت کند. این مقام همچنین خروج ترامپ از برجام را عامل قرار دادن ایران در مسیر تحریک آمیز کنونی آن دانست - مسیری که در وهله اول مذاکرات را بیش از پیش دشوار کرده است.

تقریباً از هر ۵ رأی‌دهنده آمریکایی، ۴ نفر یعنی تقریبا ۵۱ درصد از آمریکایی‌ها گفتند که نگران تولید سلاح هسته‌ای ایران هستند و تنها کره شمالی و چین سهم بیشتری از نگرانی آمریکایی‌ها در این حوزه را به خود جلب کرده‌اند. به گفته ولی نصر، استاد مطالعات خاورمیانه و روابط بین‌الملل در دانشکده مطالعات بین‌الملل، علیرغم این نگرانی‌ها، تلاش برای توافق با ایران، به‌ویژه، برای دولت بایدن منطقی نخواهد بود.

با نزدیک شدن به انتخابات میان‌دوره‌ای امسال، هرگونه سرمایه سیاسی که برای ایران خرج می‌شود، از اولویت‌های مهم رئیس‌جمهور خارج خواهد شد. نصر گفت: «یک سیاستمدار خوب آنچه را که از نظر سیاسی کم‌هزینه‌تر است، انتخاب می‌کند، حتی اگر این سیاست خارجی بد باشد».

الکس واتانکا، مدیر برنامه ایران در انستیتوی خاورمیانه، گفت: شکاف حزبی و جدول زمانی انتخابات آتی ایالات متحده باعث شده است که مقامات ایرانی باور زیادی به آمریکا نداشته باشند.

وی در ادامه گفت: اگر رئیس‌جمهور جدید در سه سال آینده نباشد چه اتفاقی می‌افتد؟ اگر دموکرات‌ها در انتخابات میان دوره‌ای شکست بخورند چه اتفاقی می‌افتد؟ این برای تکیه بر هرگونه توافق منعقد شده با جو بایدن به چه معناست؟

در ایران، اعتبار دولت رئیسی به همان اندازه در معرض تهدید به نظر می‌رسد، مگر اینکه بتواند توافقی را برای محافظت از ایران در برابر غیرقابل اعتماد بودن آمریکا تضمین کند.

واتاکانا گفت: ایرانی‌ها به کسی جواب نمی‌دهند و آنها جایگزینی بهتر از راه حل دیپلماتیک برای موضوع هسته‌ای ندارند. آمریکایی‌ها خواهان یک توافق هستند، اما متقاعد نشده‌اند که کارساز باشد.

با این حال، مذاکرات در وین به دلیل امتناع تهران از ملاقات مستقیم با نمایندگان ایالات متحده با مشکل مواجه شده است. نظرسنجی مورنینگ کنسالت نشان می‌دهد که اگر این شرط برای از سرگیری مذاکرات باشد، آمریکایی‌ها مایلند که دولت، تحریم‌های ایران را لغو کند.

با این حال، تنها یک نفر از هر ۳ رای‌دهنده گفت که فکر می‌کند بازگشت به توافق ۲۰۱۵ مانع از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای می‌شود، در صورتی که مذاکرات با موفقیت همراه شود.

از هر ۳ رأی دهنده در نظرسنجی  مورنینگ کنسالت، دو نفر نیز گفتند که در صورت شکست مذاکرات در وین، از افزایش تحریم‌های اقتصادی علیه ایران حمایت خواهند کرد، حتی اگر برخی کارشناسان ارزش آنها را رد کنند.

نظرسنجی در ۲۸ تا ۲۹ دسامبر ۲۰۲۱، نشان می‌دهد که مردم آمریکا استفاده از دیپلماسی را به استفاده از گزینه نظامی ترجیح می‌دهند.

علی واعظ، مدیر گروه بین‌المللی بحران (در مورد ایران) گفت: « تا این مرحله، دو برابر کردن اجرای تحریم‌های موجود تأثیر اقتصادی حاشیه‌ای بر ایران خواهد داشت، در حالی که ایرانی‌ها هنوز فضای زیادی برای تشدید تنش در حوزه هسته‌ای دارند».

نصر گفت: جنگ به خودی خود دیگر گزینه معتبری نیست. پس از عراق و خونریزی‌هایی که آمریکا انجام داد، ایرانی‌ها می‌دانند که آمریکا به آن‌ها حمله نخواهند کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز