خبرگزاری کار ایران

طحان نظیف در نشست خبری:

اصلاح مقررات نظارت، بخش قابل توجهی از انتقادها درباره نظرات شورای نگهبان و مجمع را مرتفع می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۹۸۰۰

سخنگوی شورای نگهبان گفت: مقررات نظارت در حال اصلاح است و اگر این اصلاح صورت بگیرد، شاید بخش قابل توجهی از انتقادات مرتفع شود. اعضای هیات عالی نظارت می‌توانند در کمیسیون‌های مجلس حضور پیدا کنند و نظراتشان را مطرح کنند؛ حالا ما نمی‌دانیم این دعوت صورت نمی‌گیرد یا اعضا حاضر نمی‌شوند. ما هر آنچه را دریافت کنیم موظف به اعلام مغایرت یا عدم مغایرت هستیم و موارد را به مجلس اعلام می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هادی طحان نظیف در نشست خبری صبح امروز خود ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا(س) و پس از ارائه گزارش بررسی مصوبات مجلس شورای اسلامی توسط شورای نگهبان، در پاسخ به این سوال که با توجه به درخواست نامزدهای ریاست جمهوری برای اعلام دلایل رد صلاحیت، آیا امکان این اطلاع‌رسانی وجود دارد، گفت: ما همواره از اصلاح قانون انتخابات استقبال کرده‌ایم. طبیعتا اگر قانون تغییر کند، ما هم به قانون پایبند هستیم. 

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص آخرین جزئیات بررسی لایحه رتبه‌بندی معلمان گفت: طرح رتبه‌بندی معلمان به شورای نگهبان ارسال شده و ما در حال رسیدگی هستیم. این مصوبه ماهیتش لایحه است و طبیعتا بخشی از بار مالی را دولت تقبل کرده است اما ما در خصوص مواردی که در مجلس اضافه شده ابهاماتی داریم و هر زمان به این ابهامات پاسخ داده شود، می‌توانیم نظرمان را اعلام کنیم. 

طحان نظیف در پاسخ به این سوال که سازمان محیط زیست اعلام کرده است که ۴۰۰ پروژه فاقد مجوز در بودجه وجود دارد، شورای نگهبان برای این موارد چه راهکاری دارد، گفت: همانطور که قبلا عرض کردیم نسبت به موضوع محیط‌زیست حساسیت داریم. بر اساس اصل ۵۰ قانون اساسی حفظ محیط زیست وظیفه عمومی تلقی می‌شود. همانطور که گفتید این ایراد از سوی سازمان محیط زیست مطرح شده و قطعا موارد مدنظر این سازمان در دولت بررسی شده است. با این حال اگر شورای نگهبان در بررسی متوجه عدم توجه به موضوع محیط زیست شود، اعلام خواهد کرد. 

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه با توجه به نقدهایی که نسبت به هیات عالی نظارت مجمع وجود داشت الان شاهد این هستیم که نمایندگان مجلس یازدهم نیز از این روند با عنوان شورای نگهبان دوم یاد کرده و نسبت به عملکرد آن گلایه دارند از سویی برخی معتقدند که اختلاف‌های شورا و مجمع بر جامعه و اقتصاد کشور هم اثرگذار بوده است؛ به طور مثال در مورد مصوبه واردات خودرو دیدیم که شورا تایید کرد و مجمع رد کرد و این روی قیمت خودرو تاثیرگذار بود در مورد اصلاح قانون انتخابات هم با وجود تایید شورا مجمع ایراد گرفت در این مورد مشخصا بفرمایید آیا قرار نیست به این دوگانگی و بلاتکلیفی در حوزه نظارت بر قوانین پایان داده شود، گفت: هیات عالی نظارت یک ساختار قانونی در کشور است و مورد جدیدی هم نیست و از ابتدا و شاید ۲۰ سال قبل نسبت به حسن اجرای سیاست از مقام معظم رهبری سوال شد و ایشان موضوع را به مجمع تفویض کردند. البته مقررات نظارت در حال اصلاح است و اگر این اصلاح صورت بگیرد، شاید بخش قابل توجهی از انتقادات مرتفع شود. اعضای هیات عالی نظارت می‌توانند در کمیسیون‌های مجلس حضور پیدا کنند و نظراتشان را مطرح کنند؛ حالا ما نمی‌دانیم این دعوت صورت نمی‌گیرد یا اعضا حاضر نمی‌شوند. ما هر آنچه را دریافت کنیم موظف به اعلام مغایرت یا عدم مغایرت هستیم و موارد را به مجلس اعلام می‌کنیم. شورای نگهبان نمی‌تواند نسبت به این موضوع ورودی داشته باشد. 

طحان نظیف در پاسخ به سوالی در خصوص بودجه شورای نگهبان در سال ۱۴۰۱ گفت: قبلا توضیحاتی در این خصوص داده شده و بودجه شورای نگهبان کاملا شفاف است و همه نظارت‌ها و مصارف تحت نظارت دبیر و فقهای شورای نگهبان انجام می‌شود. نهادهای مربوطه هم نظارت دارند و در همه این سال‌ها هیچ تخلفی در خصوص مسائل مالی شورای نگهبان صورت نگرفته است و گفته شده دریافتی کارمندان شورای نگهبان از همه نهادها کمتر است. در خصوص بودجه سال ۱۴۰۱ هم باید بگویم که بودجه شورای نگهبان در این سال نه تنها افزایش نیافته بلکه کاهش داشته است چراکه ما در سال پیش رو انتخابات نداریم. برخی هم البته جنبه انصاف را رعایت نمی‌کنند و بودجه شورای نگهبان را با ۱۴ سال قبل مقایسه می‌کنند. توصیه من به اصحاب رسانه این است که انصاف را در این حوزه رعایت کنند.

تغییری در شورای نگهبان مطرح نیست

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به این سوال که آیا آیت‌الله جنتی از دبیری شورای نگهبان استعفا خواهند داد چراکه زمزمه جایگزینی آیت الله اعرافی در این جایگاع مطرح شده است، گفت: تغییری در شورای نگهبان مطرح نیست و این اخبار تکذیب می شود.

دیدار اعضای شورا با نمایندگان به منظور کاهش رفت و آمد مصوبات صورت می‌گیرد

طحان نظیف در پاسخ به این سوال که آیت‌الله اعرافی از فقهای شورای نگهبان با جمعی از نمایندگان مجلس دیدار داشته‌اند، بفرمایید موضوع این دیدار چه بوده است، گفت: این دیدارها منحصر به آیت‌الله اعرافی نیست و سایر اعضا هم دیدارهایی از این دست دارند. این دیدارها در چارچوب انجام وظایف تخصصی شورا و به منظور کاهش رفت و آمد مصوبات صورت می‌گیرد. امیدواریم این دیدارها به کیفیت قانون‌گذاری بینجامد.

گفت‌وگوی فعالان سیاسی با شورای نگهبان به معنای نگاه سهمیه‌ای به احزاب نیست

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی در خصوص موضوع مالیات در بودجه سال ۱۴۰۱ گفت: مبنای ما شرع و قانون اساسی و رویه های شورای نگهبان نسبت به بودجه مشخص است. بودجه باید تفصیلی باشد یعنی ریز درآمدها و هزینه های باید ذکر شود تا امکان نظارت وجود داشته باشد. بودجه باید جامعیت و تعادل داشته باشد. نباید در قوانین بودجه قوانین دائمی کشور را اصلاح کنیم. قانون بودجه یک قانون یکساله است و اصلاح قوانین کلی نباید در این قانون ذکر شود. اینها اصولی هستند که مکرر مورد ایراد شورای نگهبان قرار می‌گیرند. نسبت به بحث مالیات‌ها باید ببینیم مصوبه نهایی مجلس چه خواهد بود تا بعد اظهارنظر کنیم. در این حوزه اگر فقهای شورای نگهبان احساس کنند اجحافی در حق مردم صورت گرفته است آن را رد خواهند کرد.

طحان ظیف در پاسخ به این سوال که دبیرکل حزب موتلفه گفته‌اند در زمان انتخابات مجلس طبق گفت‌وگویی با شورای نگهبان به ایشان گفته شده که هرکس از این حزب کاندیدا شود تائید خواهد شد، گفت: ما همواره گفته‌ایم که درهای شورای نگهبان نسبت به احزاب شناسنامه‌دار و اشخاص سیاسی باز است. ما یکی از ارکان مردم‌سالاری را احزاب می‌دانیم و این گفت‌وگو همواره وجود داشته است و ما مطالب و دغدغه‌های آن‌ها را می‌شنویم و معنای این موضوع نگاه سهمیه‌ای به احزاب نیست. نظام انتخاباتی ما این موضوع را تائید نمی کند و نظام ما شخص‌محور است.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که در خصوص تجمیع قوانین انتخاباتی مجلس این دیدگاه را دارد که ما نمی‌توانیم این قوانین را ادغام کنیم، نقطه نظر شورای نگهبان چیست، گفت: تدوین لایحه جامع انتخاباتی اتفاق خوبی است به شرط اینکه تمام ملاحظات انتخابات‌های مختلف در آن لحاظ شود. یکی از آسیب‌های نظام‌های انتخاباتی ما تعدد قوانین انتخاباتی و عدم سنخیت و عدم تناسب قوانین با هم است. این نکته را هم باید لحاظ کنیم که تدوین قانون جامع بسیار زمان‌بر است و باید تمام اشکالات موجود را مرتفع کند. حالا اگر این مورد تصحیح قوانین یا تدوین قانون جامع باشد، ما در شورای نگهبان بحثی نسبت به این موضوع نداریم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که آیا حقوق کارکنان شورای نگهبان در سامانه ثبت حقوق اعلام شده است، گفت: ما همزمان با سایر دستگاه‌ها شروع کردیم و واقعیت این است که اجرای این مصوبه در دولت جدید آغاز شد چرا که مجری دولت بود و دولت پیشین اقدامی برای اجرای این مصوبه انجام نداد. در این قانون شورای نگهبان خود را استثنا نکرده است و تاخیر ما آغاز اجرای آن از سوی مجری قانون بود.

طحان نظیف در پاسخ به سوالی مبنی بر آنکه شما اخیرا مطرح کردید که شورای نگهبان این آمادگی را دارد تا تمام ظرفیت های کارشناسی حقوقی و مشورتی و نظارتی خود را برای تحقق سیاست های کلی انتخابات به کار بگیرد ، آیا تاکنون با دولت سیزدهم و مجلس یازدهم جلساتی را برگزار کرده اید؟ آیا می توان امیدوار بود که این سیاست ها برای انتخابات آتی اجرایی شوند، گفت: شورای نگهبان مکرر نسبت به این موضوع ابراز علاقه مندی کرده است تا  انتخابات دو سال آینده مجلس  با قوانین بهتر و اصلاح شده صورت بگیرد. ظرفیت کارشناسی شورای نگهبان در خدمت این نهاد ها است تا این قوانین اصلاح بشوند

کمیسیون شورا ها مشغول بررسی طرح ها و لوایح در این خصوص است. اگر از ما درخواست شود چه در مجلس و چه در دولت از این موضوع استقبال میکنیم تا تجربه و کار کارشناسی را در اختیار نمایندگان  بگذاریم.

خبر در حال تکمیل می باشد...
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز