خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر خارجه خبر داد؛

آزادسازی بخشی از مطالبات ایران از یکی از کشورها در آینده نزدیک

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۷۵۷۳

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه از آزادسازی بخشی از مطالبات ایران از یکی از کشورها در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش ایلنا، مهدی صفری از آزادسازی بخشی از مطالبات ایران از یکی از کشورها در آینده نزدیک خبر داد و گفت: اخیرا سه و نیم میلیارد دلار از این مطالبات آزاد شد.

معاون وزیر خارجه به ارتباط‌‌ خوب با عراق نیز اشاره و درباره دارایی‌های ایران در دیگر کشورها عنوان کرد: کشورهای دیگر هستند که رقم‌های بالاتری است و الان مذاکره شده و به نتایج خوبی رسیده است. در سفری که به اروپا داشتم مذاکراتی با آن کشور داشتیم و کشور مقابلی که باید این آزادسازی را انجام دهد و می‌توانیم بزودی آزادسازی خوبی داشته باشیم، اما رقمش را نمی‌توانم اعلام کنم.

معاون وزیر خارجه همچنین اعلام کرد که میزان صادرات ایران به تاجیکستان در دو ماه گذشته از ۶۰ میلیون دلار به ۱۸۰ میلیون دلار رسیده است. علاوه بر این اجرای پروژه ۳۵۰ میلیون دلاری نیز در دستور کار قرار دارد. در خصوص ازبکستان نیز میزان صادرات شاید سال گذشته ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون دلار بوده که به ۵۰۰ میلیون دلار افزایش یافته است.

وی افزود: در دو ماهی که از آغاز به کار معاونت دیپلماسی اقتصادی در وزارت خارجه می‌گذرد، بیشترین تلاش خود را بر فعال کردن کریدور‌های ارتباطی با کشور‌های همسایه و افزایش صادرات به این کشور‌ها به ویژه صدور خدمات مهندسی متمرکز کردیم. یکی از مسائل بسیار مهم با آسیای مرکزی این بود که روابط تجاری ما بسیار افت کرده بود و ارتباطمان بسیار ضعیف شده بود.

صفری همچنین بیان کرد: در این مدت تلاش کردیم که کریدور‌های این کشور‌ها به بندرعباس و چابهار متصل شود و به این منظور با وزرای ترابری و تجارت این کشور‌ها کمیسیون‌های مشترک برگزار کردیم.

معاون وزیر امور خارجه در خصوص اعزام رایزنان بازرگانی به سفارتخانه‌های ایران در سایر کشورها نیز اظهار داشت: قرار بوده که ۳۵ رایزن اقتصادی - بازرگانی اعزام کنند که تاکنون ۸ رایزن آماده اعزام هستند و  فکر می‌کنیم بودجه لازم برای عزیمت آنان نیز تامین شده و امیدواریم تا آخر سال این ۳۵ رایزن به حوزه‌های ماموریت شان اعزام شوند. رایزن بازرگانی با کارشناس اقتصادی متفاوت است، زیرا رایزنان بازرگانی را وزارت صمت (صنعت، معدن و تجارت) مشخص و اعزام می‌کند، اما کارشناسان اقتصادی از طریق وزارت امور خارجه اعزام می‌شوند.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز