خبرگزاری کار ایران

مدیا لاین بررسی کرد؛

اسرائیل با نگرانی هم‌گرایی امارات و ایران را زیر نظر دارد

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۶۲۷۵

مدیا لاین در تحلیلی به روابط ایران و امارات پرداخت.

به گزاش ایلنا به نقل از مدیا لاین، تحولات منطقه‌ای اخیر، اسرائیل را نگران کرده است، زیرا برخی از متحدان تازه‌یافته‌اش در حال نزدیک‌تر شدن به رقیب اصلی‌اش ایران هستند. اعلامیه ماه گذشته یک مقام اماراتی مبنی بر اینکه هیاتی از امارات متحده عربی قرار است در آینده نزدیک به تهران سفر کند، آخرین دلیل نگرانی در اورشلیم است. اما، در حالی که وقایع را از نزدیک زیر نظر دارد، اسرائیل به روابط ایجاد شده با امارات ایمان دارد. با این حال، روابط در خاورمیانه می‌تواند متزلزل باشد. چیزی که یک روز پایدار به نظر می‌رسد، ممکن است روز بعد دچار تحول شود.

دکتر موران زاگا، کارشناس کشورهای خلیج فارس گفت: این سفر برای اسرائیل بسیار نگران‌کننده است. نزدیک شدن دو کشور با قیمتی همراه خواهد بود. نزدیک شدن به ایران و متحد اسرائیل بودن با هم کار نمی‌کند.

اسرائیل و امارات در سال ۲۰۲۰ روابط دیپلماتیک کامل برقرار کردند. این توافق به عنوان بخشی از توافق‌نامه عادی‌سازی روابط به دست آمد که روابط بین اسرائیل و چهار کشور امارات، مراکش، بحرین و سودان را عادی می‌کرد.

یک منبع دیپلماتیک در سرزمین‌های اشغالی به مدیا لاین گفت: اسرائیل نگران این تحول نیست، اما از این اتفاق خوشحال نیست، آنها [امارات متحده عربی] به خوبی می‌دانند که ما این موضوع را دوست نداریم. اعتقاد بر این است که روابط بین امارات و اسرائیل به اندازه کافی پایدار است و این پیمان هیچ خطری ندارد.

 جاشوآ تیتلبام استاد  گروه مطالعات خاورمیانه در دانشگاه بارایلان گفت: کلید واژه، عملگرایی است. این کشور می‌خواهد رابطه خوبی با ایران داشته باشد، اما این منافاتی با رابطه خوب با اسرائیل ندارد.

اسرائیل همچنین با دقت  فراوان تأثیر احتمالی مذاکرات هسته‌ای در وین را بر تغییر اتحادهای منطقه‌ای دنبال می‌کند. در حالی که نمایندگان ایرانی در حال مذاکره درباره شرایط یک توافق جدید احتمالی هستند، اسرائیل در حال حاضر نگران اتفاقات وین است. فرافکنی قدرت آمریکا یا فقدان آن در اتاق مذاکره، مطمئناً بر توازن سیاسی در منطقه تأثیر خواهد داشت.

یک منبع دیپلماتیک در سرزمین‌های اشغالی که خواست نامش فاش نشود، گفت: برای امارات این احساس وجود دارد که ایالات متحده در منطقه به طور قابل توجهی ضعیف‌تر از دولت قبلی است و آنها باید مراقب خود باشند. آنها برای اجتناب از رویارویی با ایران، خود را با ایران همسو می‌کنند.

نتایج مذاکرات هسته‌ای بسیار گسترده خواهد بود، زیرا تهران در حال حاضر سایه‌ای طولانی در سراسر منطقه انداخته است.

 یوئل گوزانسکی، کارشناس ارشد موسسه مطالعات امنیت ملی در این باره گفت: «اگر توافقی حاصل شود، ایران جسورتر خواهد شد و پول زیادی از لغو تحریم‌ها خواهد داشت و همچنان می‌تواند برنامه هسته‌ای خود را حفظ کند». 

انور قرقاش، مشاور دیپلماتیک رئیس‌جمهور امارات متحده عربی و وزیر سابق امور خارجه، در رسانه‌ها نقل کرد که این کشورها یعنی ایران و امارات در حال برداشتن گام‌هایی برای کاهش تنش بین خود هستند.

رسانه دولتی ایران روز یکشنبه گزارش داد که مشاور امنیت ملی امارات متحده عربی، روز دوشنبه به ایران سفر خواهد کرد تا در مورد گسترش روابط دوجانبه، که به نظر می‌رسد یکی از این اقدامات برای کاهش تنش‌ها باشد، گفت‌وگو کند.

روابط بین امارات و تهران برای سال‌ها متشنج بوده است، زیرا نگرانی‌ها در مورد فعالیت‌های منطقه‌ای ایران افزایش یافته است. در سال ۲۰۱۹، دو طرف پس از حملات صورت گرفته به کشتی‌های اماراتی در خلیج فارس، گفت‌وگو را آغاز کردند. همزمان، امارات عقب نشینی خود را از یمن اعلام کرد، جایی که به شدت در نبرد با انصارالله بود. نتیجه گفت‌وگوهای ایران و امارات، یادداشت تفاهم در مورد امنیت مرزها بود که ثبات دریایی را برای امارات تضمین می‌کرد.

تغییر سیاسی در ایالات متحده و این تصور در سراسر خاورمیانه مبنی بر اینکه دولت بایدن کمتر درگیر منطقه است، تأثیر مستقیمی بر تحرکات اخیر امارات داشته است.

 زاگا گفت: ایران و امارات قبلاً درگیر گفت‌وگوهای سیاسی بوده‌اند، اما تغییر در دولت آمریکا باعث شده است تا امارات گامی بیشتر برای بهبود روابط خود با ایران بردارد. آنها می‌دانند که اتحاد دفاعی جدید با اسراییل نتیجه نمی‌دهد

زاگا ادامه داد: تغییر در ایالات متحده تأثیر مهمی بر تغییرات سیاست خارجی که در سراسر منطقه شاهد آن هستیم، دارد. این درک وجود دارد که چیزی باید تغییر کند.

امارات و ایران مدت‌ها قبل از اینکه توافق عادی‌سازی با اسرائیل شکل بگیرد، روابط مهمی داشتند. تجارت بین ابوظبی و تهران قابل توجه است و حتی در زمان تشدید تنش‌ها نیز به همین منوال ادامه می‌یابد. امارات دومین شریک تجاری ایران پس از چین است. این رابطه از بین نمی‌رود و اسرائیل این را درک می‌کند.

تیتلبام گفت: اسرائیل این موضوع را درک می‌کند. اقدامات امارات تا حد زیادی یک سیگنال برای واشنگتن است. زمانی که آنها می‌بینند که آمریکا در حال عقب‌نشینی است و ایران ممکن است در مذاکرات هسته‌ای از آمریکا برتری پیدا کند، می‌خواهند روابط خود را با ایران بهبود بخشند.

اسرائیل و امارات در مورد ایران نگرانی مشترک دارند، اما این تهدید به گونه‌ای متفاوت درک می‌شود. پاسخ‌های ضعیف آمریکا به حملات ایران در سراسر خاورمیانه تأثیر طولانی‌مدتی بر کشورهای حاشیه خلیج فارس گذاشته است.

واضح است که منطقه در دوره تغییرات عمده ژئوپلیتیکی قرار دارد. به نظر می.رسد که امارات و اسرائیل هر دو در مورد این روابط عمل‌گرا هستند و هر دو به دنبال این هستند که ببینند ایالات متحده چگونه در حال تغییر موقعیت خود است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز