خبرگزاری کار ایران

مقداد در نشست خبری مشترک با وزیر امورخارجه کشورمان:

معتقدیم ایران توان مدیریت مذاکرات هسته‌ای را دارد/ اسرائیل نباید اشتباه محاسباتی کند

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۶۱۸۴

وزیر امورخارجه سوریه تاکید کرد: برنامه هسته‌ای ایران صلح آمیز است و هر صحبتی غیر از این صحت ندارد. ایران خواستار این است که موضوعاتی غیر هسته‌ای به این مذاکرات کشیده نشود. هر کشوری حق دفاع از خود را دارد و ما در منطقه‌ای هستیم که اسرائیل در آن سلاح هسته‌ای دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فیصل مقداد در نشست خبری مشترک با حسین امیرعبداللهیان گفت: دیدار امروز ما موضوعات زیادی را در برگرفت. با توجه به کثرت تحولات نمی‌توانیم فاصله دیدارهایمان را زیاد کنیم. در مورد افغانستان صحبت کردیم که شرایط این کشور بر همه منطقه تاثیرگذار است. می‌دانید آمریکا تروریست‌های زیادی را در این کشور تربیت کرده است. با مواضع ایران در این خصوص هماهنگ هستیم.

وی افزود: مسائل اقتصادی محور گفت‌وگوها بود که در دیدار با رییس جمهور و وزیر امور خارجه در مورد آن صحبت کردیم. امیدواریم که این روابط گسترش پیدا کرده و به مناسبات دوجانبه خلاصه نشود. 

مقداد تاکید کرد: در مورد بحث مذاکرات هسته‌ای صحبت کردیم و اعتقاد داریم ایران توان مدیریت این مذاکرات را دارد. برنامه هسته‌ای ایران صلح آمیز است و هر صحبتی غیر از این صحت ندارد. ایران خواستار این است که موضوعاتی غیر هسته‌ای به این مذاکرات کشیده نشود. هر کشوری حق دفاع از خود را دارد و ما در منطقه‌ای هستیم که اسرائیل در آن سلاح هسته‌ای دارد.

فیصل مقداد در پاسخ به این سوال که سفر شما چه موضوعاتی را پوشش می‌دهد مخصوصا اینکه سفر شما همزمان با تغییر سیاست برخی کشورهای عربی در قبال سوریه است، گفت: همانطور که پیش‌تر گفتم مسائل گوناگونی در این سفر مورد بررسی قرار گرفته است. ما می‌خواهیم روابط ایران و سوریه به بالاترین سطح برسد. 

وزیر امور خارجه سوریه در خصوص حمله‌های مکرر اسرائیل به این کشور گفت: حملات مستمر اسرائیل به سوریه نمی‌تواند بی پاسخ بماند و ما هر لحظه در حال پاسخ دادن به این حملات هستیم. سوریه با پشتیبانی ارتش خود و هم‌پیمانانش تروریست‌ها را از خاکش خارج کرد و حالا هم به حملات اسرائیل پاسخ می‌دهد و شاید پاسخ امروز با فردا فرق کند. برخی فکر می‌کنند سوریه باید جواب حمله هوایی را هوایی بدهد، اما سوریه هیچ گاه اصل این مسأله را از یاد نخواهد برد. اسرائیل نباید اشتباه محاسباتی کند. برخی تصورشان این است که تحولات خوبی در منطقه در جریان است و تماس‌هایی از سوی برخی کشورهای عربی در این مدت داشتیم.

فیصل مقداد در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه مشاهده می شود کشورهایی که در طول بحران به سوریه آسیب رساندند، بیشتر از ایران که حامی آن بود، از بازار سوریه بهره می‌برند و این نگرانی وجود دارد که در مرحله بازسازی نیز همین روند ادامه داشته باشد. شما چه نظری دارید، گفت: اگر فکر کنیم سوریه از مشکلاتش گذشته و مشکلی برای تامین نیازهایش نیست سوال شما درست بود.  سوریه توجه ویژه‌ای برای تقویت مناسبات سیاسی با ایران دارد و راه ایران را برای حضور در بازار و بازسازی سوریه باز کرده است.

وی افزود: مشکل وجود کشورهایی است که می‌خواهند در سرمایه گذاری مشارکت داشته باشند ولی هنوز اقدامات جدی انجام نداده‌اند. از هر تلاشی که بتواند به تحریم‌ها پایان دهد استقبال می‌کنیم. از هرگونه مشارکت با حضور ایران در سوریه استقبال می‌کنیم و همانطور که ایران به هر نوع سرمایه گذاری از سوی کشورهای دیگر بعد از لغو تحریم‌های آمریکا استقبال می‌کند هم ما استقبال می‌کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز