خبرگزاری کار ایران

خطیب‌زاده در نشست خبری:

حادثه رخ داده در مرز با افغانستان ناشی از عدم آشنایی مرزبانان هیات حاکمه این کشور بود/ با اراده جدی برای حصول توافق خوب وارد وین شدیم/ چیزی کمتر از برجام را نمی‌‌پذیریم و بیشتر از برجام هم تعهد نمی‌دهیم

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۵۹۴۶

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: آنچه در مرز ما اتفاق افتاد یک اتفاق ناشی از عدم آشنایی مرزبانان هیات حاکمه افغانستان بود. ما در ۹۰۰ کیلومتر مرز موانعی برای جلوگیری از ورود اشرار و قاچاقچیان داریم که بخشی از این موانع در خاک ایران کشیده شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید خطیب‌زاده در نشست خبری صبح امروز خود ضمن تبریک روز دانشجو و روز پرستار، پس از ارائه گاهشمار دستگاه دیپلماسی در هفته گذشته در پاسخ به این سوال که اتفاقاتی در مرز ایران و افغانستان رخ داد و اینکه برخی کشورهای منطقه به سمت به رسمیت شناختن دولت طالبان حرکت می‌کنند، موضع تهران نسبت به این دو موضوع چیست، گفت: آنچه در مرز ما اتفاق افتاد یک اتفاق ناشی از عدم آشنایی مرزبانان هیات حاکمه افغانستان بود. ما در ۹۰۰ کیلومتر مرز موانعی برای جلوگیری از ورود اشرار و قاچاقچیان داریم که بخشی از این موانع در خاک ایران کشیده شده است. جانب طالبان با نقطه صفر مرزی ناآشنا بودند که برهمین اساس به اتباع ایران آتش گشوده بودند که مرزبانان ما هم واکنش نشان دادند که بلافاصله موضوع پایان یافت و بلافاصله مقامات کابل بیانیه صادر کردند. همچنین برای جلوگیری از اتفاقات مشابه در بین دو طرف خطوط ارتباطی مستقیمی را گذاشتیم که اگر مواردی از این دست بود صحبت کنند.

وی ادامه داد: آینده افغانستان باید براساس خواست و اراده مردم این کشور چیده شود. قطعا هیچ دولتی که فراگیر نباشد و بازتاب دهنده ترکیب قومیتی و جمعیتی افغانستان نباشد نمی‌تواند آینده افغانستان را برای مسیر روشن تضمین کند.

خطیب‌زاده همچنین در واکنش به برخی اظهارات خصمانه طالبان در خصوص ایران گفت: من برخی از این اظهارات را برای اولین بار می‌شنوم. ایران میزبان حدود چهار میلیون افغانستانی است که بسیاری از آنها در طی چند ماه گذشته وارد ایران شده‌اند. میزبانی ایران از بی جاشدگان افغانستان در چهار دهه گذشته همراه با برادری و تلاش برای این‌که افغانستان بتواند آینده خوبی را داشته باشد. در هر ملاقاتی اشاره می‌کنیم که میزبان این تعداد همسایگان هستیم، کشورهای دیگر این سؤال را مطرح می‌کنند که این اقدامات چگونه صورت می‌گیرد در حالی که این همه فشار کشورهای غربی و آمریکا علیه ایران بوده است.

وی تاکید کرد: هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان می‌داند همه کسانی که در ایران هستند از همه گروه‌ها و مذاهب هستند و ما تفاوتی قائل نمی‌شویم. ما به عنوان طرفی که با همه طرف‌ها گفت‌وگو می‌کنیم و شرایطی ایجاد می‌کنیم آنها هم با هم گفت‌وگو کنند هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان این پتانسیل را می‌داند. زمانی که شهادت دیپلمات‌های ما رخ داد علی رغم اینکه همسایه خوبی در مرزهای شرق نداشتیم نشان دادیم که همسایه خوبی بودیم. این سیاست قطعی ایران به عنوان لنگرگاه ثبات در منطقه است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که برخی خبرنگاران خارجی از قول هیات‌های اروپایی در وین گفته‌اند که هیات ایرانی اضطرار در خصوص موضوع توافق را درک نکرده‌اند، گفت: آنچه که می‌گویم روایت آمریکایی از ماجرای وین نیست و روایت دقیق ایرانی است؛ در وین ما با اراده جدی وارد شدیم و تیم برای حصول توافق خوب اعزام شد و این توافق خوب را در راستای اجرای تعهدات همه طرف‌ها می‌دانیم. هدف اصلی این است که همان جمعی که در تهران با رفت و برگشت‌های متعدد باید درباره ابعاد تحریمی تصمیم بگیرند در همانجا تصمیم بگیرند. شاید طرف مقابل اساسا انتظار نداشت با رویکردی که توافق خوب در کمترین زمان ممکن به دست بیاید متون آماده و مکتوب به آنها بدهد.

وی افزود: تمامی آنچه در این متون نوشته شده بود مبتنی بر برجام و پیش نویس ۶ دور قبل بود اساسا نمی‌توانست حداکثری باشد ولی رویکرد آمریکا و طرف‌های اروپایی حداقلی است و به همین خاطر درخواست کردند به پایتخت‌های خود برگردند و مشورت کنند. آخر این هفته دور بعدی آغاز خواهد شد و مهم این است که طرف مقابل مثل ایران با پیشنهادهای مشخص بیاید.

خطیب زاده در خصوص سفر امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه به منطقه و اظهارات وی در خصوص ارتباط موضوع هسته‌ای ایران با مسائل منطقه گفت:  اگر این اظهارات برای مصرف داخلی و راضی کردن برای خریدهایی باشد از آن گذر می‌کنیم.  این اظهارات از این جهت دقیق نیست که خود فرانسه یکی از اطراف برجام است و می داند این سازوکار بین‌المللی برای کمیسیون مشترک برجام براساس چه سندهایی است. برخی سخنان نه مبنای حقوقی و نه عقلانی دارد، لذا من گفته‌ام همان طور که موضوعات منطقه به کشورهای فرامنطقه مربوط نیست، مساله برجام هم فقط به ایران و ۱+۴ مربوط است. ما می خواهیم فرانسه نسبت به منطقه مسئولانه نگاه کند. نظامی سازی و فروش سلاح به کشورهای خاورمیانه دلیل جنگ‌هایی خانمان سوز در منطقه است. نقش مخرب کشورهایی مانند فرانسه نباید از منظر رسانه دور بماند. امنیت مردم ایران خط قرمز ما است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در رابطه با حادثه رخ داده در نظر نیز گفت: چیزی بیش از آنچه ستاد کل نیروهای مسلح و دبیرخانه شورای امنیت ملی گفته‌اند، ندارم که اضافه کنم. این در همان چارچوب قابل پاسخ است و اگر اتفاقی بود مثل همه خرابکاری‌هایی که رژیم صهیونیستی انجام داده، به مردم گزارش می‌شد.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی در خصوص جزئیات دو سند ارائه شده به طر‌ف‌های برجام گفت:  البته مذاکرات را در درون اتاق مذاکرات پیگیری می‌کنند اما چیزی که من می‌توانم بگویم این است که ما دو پیش‌نویس را براساس متن‌های شش دور مذاکرات قبلی به طرف‌های خودمان ارائه کردیم. اولین پیش‌نویس در مورد رفع تحریم‌ها است و طرف مقابل نمی‌تواند بگوید چه تحریم‌هایی مدنظر ایران است. امیدوارم بدانند ما چیزی کمتر از برجام را نمی‌‌پذیریم و بیشتر از برجام هم تعهد نمی‌دهیم.

وی ادامه داد: سند دوم در خصوص مسائل هسته‌ای است؛ معتقدیم اقدامات جبرانی ما در پاسخ به طرف مقابل انجام شده و  در چارچوب برجام بوده است و باید تکلیف تحریم‌ها روشن شود. مساله مهم این است که تعهدات طرف مقابل انجام شود. تعهدات ما روشن است ولی تحریم‌هایی که طرف مقابل باید بردارد بسیاری به عنوان بن بست وجود دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در واکنش به سوالی در خصوص امکان رفع گام به گام تحریم‌ها یا حصول توافق موقت گفت: ما در وین بر اساس پیش‌نویس‌هایی که برای رفع تحریم‌ها و چگونگی توقف اقدامات جبرانی ایران در مقابل رفع تحریم‌ها داده ایم، مذاکره می‌کنیم و این پیش‌نویس‌ها هم کاملاً در جلسات قبلی توضیح داده شده چیزی به نام توافق گام به گام یا طرح موقت اساساً مطرح نیست.

خطیب‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا سفر مشاور امنیت ملی امارات همزمان با سفر وزیر امور خارجه سوریه برای تبادل نظر در خصوص مساله سوریه صورت می‌گیرد، گفت: سفر مشاور امنیت ملی امارات براساس برنامه از پیش تعیین شده و برای دیدار با دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران صورت می‌گیرد. سفر وزیر خارجه سوریه نیز در چارچوب مراودات دو طرف و به دعوت وزیر خارجه ایران صورت گرفته است که یکی از موضوعات مهم آخرین وضعیت میدانی سوریه و همکاری‌های ایران، سوریه و روسیه است. سوریه عضوی از کشورهای منطقه و عضوی از جامعه عرب است و خوشحالیم کشورها به این فهم و درک رسیدند که نه سیاست‌های قبلی‌شان درست است و نه اینکه بخواهند آینده سوریه را با توطئه عوض کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سخنان معاون سیاسی وزیر امور خارجه مبنی بر آغاز سطح جدیدی در روابط ایران و امارات گفت: در خصوص سفر مقام اماراتی هم ما در حوزه روابط اقتصادی و تجاری با امارات سطح همکاری‌های بسیار جدی را داریم. ایرانیان و شرکت‌های ایرانی در این کشور فعال هستند و به رغم مشکلات سیاسی و دیپلماتیک توانستیم این بلوغ را در روابط نشان دهیم که سعی کنیم روابط مردمی و در ابعاد مختلف کمترین آسیب را ببیند. سفر آقای باقری هم حاکی از این اهمیت برای ارتقای روابط به سطح جدیدی بود.

خطیب‌زاده در پاسخ به این سوال که طرف‌های غربی می‌گویند پیشنهادهای تهران حتی نمایندگان چین و روسیه را شگفت‌زده کرده بود،‌ گفت: من شخصا در گفت‌وگوها حاضر نبودم تا شگفت زدگی افراد را ببینم اما آنچه می‌دانم برخی طرف‌ها که انتظار نداشتیم اعلام کردند که تحریم‌های آمریکا باید برداشته شود چه به چین و روسیه که مواضع خود را بصورت علنی اعلام کردند. آنچه ایران به عنوان پیش نویس ارائه کرده تماما براساس متن پیش‌نویسی است که در شش دور قبلی انجام شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در واکنش به اظهارات نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که از قدرت‌های جهانی خواسته ایران را تحت فشار قرار دهند که غنی سازی اورانیوم را تا قبل از دور بعدی مذاکرات متوقف کند، گفت:  رژیم اشغالگر قدس مخالف هرگونه گفت‌وگو در منطقه بوده و این رژیم مدام در پی فرافکنی و ایجاد موضوعات مصنوعی در موضوعات بین‌الملی است. این رژیم از روز اول پنهان نکرده با برجام مخالف بوده است و این سابقه روشنی است و نیاز به توضیح ندارد. نکته تلخ تاریخ این است که این اظهارات از سوی مقامات رژیمی اعلام می‌شود که دارنده کلاهک‌های هسته‌ای است و عضو هیچ رژیم مانیتورینگ بین‌المللی نیست و پادمان را نپذیرفته است. 

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری به سخنان وزیر امور خارجه آمریکا که گفته بود ایران در مذاکرات وین جدی نبوده است واکنش نشان داد و گفت: طرفی که عضو برجام نیست و همه تعهداتش را متوقف کرده  و تمام تلاشش را کرده هیچ کس به برجام پایبند نباشد، در جایگاهی نیست که چنین اظهاراتی را بکند. آمریکا به جای اینگونه اظهاراتی که بیشتر در چارچوب مقصر نمایی برای فرار از مسئولیت خودشان است به راه ساده‌تر برگردند و تعهداتشان را در چهارچوب قطعنامه ٢٢٣١ انجام دهند.

 خطیب زاده در پاسخ به سوالی در خصوص فضاسازی‌های رسانه‌های غربی در رابطه با مذاکرات وین و اینکه آیا تیم‌های مذاکره‌کننده در این دور فقط در چهارچوب خطوط کلی مذاکره  کرده‌اند گفت:  ما در همین دور در سطح خطوط کلی نماندیم و هیأت ایران دو سند را به طرف مقابل داد ولی مشخص بود با بن بست‌هایی که در دور ششم اتفاق افتاده بود و پیش نویسی که براکت‌ها و نقاط اختلافی داشت قرار نبود در این دور به جایی برسد و این نه به معنای پیروزی و نه شکست است. توصیه‌ای که من به رسانه‌های داخل کشور می‌کنم این است که سیاست خارجی را گروگان سیاست داخلی نکنند. اصلا نمی‌گویم انتقاد نکنند ولی خواهش می‌کنم اولا اجازه ندهند رسانه‌هایی که ابزار مذاکراتی برخی طرف‌های غربی هستند به داخل ایران با کپی پیست‌هایی که بعضا اتفاق می‌افتد وارد شوند. ما حریم امن آرامش مردم را خودمان باید حفظ کنیم. کسی شیپور رسانه‌های معاند در داخل نشود.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص موضع تهران در قبال تهدید به حمله نظامی از سوی اسرائیل گفت: ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست، عرض خود می‌بری و زحمت ما می‌داری.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز