خبرگزاری کار ایران

با موافقت نمایندگان؛

شرایط رسیدگی به اعتراض حق مالکیت مخترعین مشخص شد

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۵۵۱۰

نمایندگان مردم در مجلس نحوه رسیدگی به اعتراض مخترعین پیرامون حق مالکیت و ثبت اختراع خود را مشخص کردند.

به گزارش ایلنا، نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۱۴ آذرماه) مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی جزئیات طرح حمایت از مالکیت صنعتی، با مواد ۲۹، ۳۰، ۳۱ و ۳۲ موافقت کردند.

ماده ۲۹ طرح مذکور با ۱۹۵ رأی موافق، ۴  رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۷ نماینده حاضر در جلسه به تصویب رسید که عبارت است از:‌ پس از انتشار متن نهایی اختراع،‌ هر شخصی که نسبت به پذیرش اظهارنامه اعتراض داشته باشد، می‌تواند ظرف مدت نه‌ماه اعتراض خود را به مرجع ثبت تسلیم کند. مرجع ثبت، اعتراض واصله را جهت رسیدگی و اتخاذ تصمیم به کمیسیون ماده (۲۳) این قانون ارسال می‌کند. در صورت سپری شدن مهلت نه‌ماهه، شخص معترض به اختراع ثبت‌شده و گواهینامه صادرشده، ‌می‌تواند اعتراض خود را در مرجع صالح قضائی مطرح کند.

نمایندگان در ادامه همچنین با ماده ۳۰ طرح حمایت از مالکیت صنعتی با ۲۰۲ رأی موافق، یک  رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۶ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند. براساس این ماده؛ هرگاه شخصی با داشتن ادعای حق مالکیت، نسبت به اختراعی که قبلاً به نام او ثبت نشده و شخص دیگری اظهارنامه‌ ثبت آن را به مرجع ثبت تسلیم نموده است اعتراض کند، باید هم‌زمان با اعتراض، برای خود تقاضای ثبت اختراع کند و هزینه‌ ثبت اظهارنامه و سایر هزینه‌های مربوط به آن ‌را تأدیه نماید. مرجع ثبت موظف است ظرف مدت ده‌روز از تاریخ وصول اعتراض‌نامه، نسخه‌ای از آن ‌را به ‌انضمام رونوشت مدارک و دلایل استنادی، به متقاضی ثبت ابلاغ کند.

متقاضی مکلف است ظرف مدت بیست‌روز از تاریخ ابلاغ، پاسخ مکتوب خود به اعتراض وارده را به مرجع ثبت تسلیم نماید. چنانچه متقاضی نسبت به اعتراض سکوت کند یا به صورت مکتوب آن ‌را بپذیرد، درخواست او برای ثبت اختراع، مستردشده محسوب می‌شود و مرجع ثبت مراتب را به معترض ابلاغ می‌کند تا از طریق اظهارنامه‌ای که همزمان با اعتراض تسلیم کرده است، نسبت به ثبت آن اقدام کند.

درصورتی که متقاضی اعتراض را وارد نداند، مرجع ثبت مراتب را ظرف مدت ده‌روز به معترض ابلاغ می‌کند و وی از تاریخ ابلاغ می‌تواند ظرف مدت بیست‌روز اعتراض خود را به کمیسیون موضوع ماده (۲۳) این قانون تسلیم کند و رسید آن ‌را به مرجع ثبت تحویل دهد. در این صورت رسیدگی به اظهارنامه‌ ثبت اختراع تا تعیین تکلیف نهایی پرونده‌ اعتراض متوقف می‌ماند و در صورت عدم تسلیم رسید اعتراض، روند رسیدگی به اظهارنامه‌ اولیه ادامه می‌یابد

ماده۳۱ طرح نامبرده نیز با ۱۸۸ رأی موافق، صفر رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۵ نماینده حاضر در جلسه مورد نظر موافق نمایندگان قرار گرفت که عبارت است از: در مواردی که معترض با ادعای داشتن حقوق دیگری غیر از حق مالکیت، نسبت به اختراعی که اظهارنامه‌ ثبت آن به مرجع ثبت تسلیم شده و هنوز در ایران به ثبت نرسیده است اعتراض داشته باشد نیز حکم ماده (۳۰) این قانون مجری است، مگر اینکه اختراع قانوناً قابل ثبت نباشد که در این صورت لازم نیست که اظهارنامه‌ ثبت اختراع به مرجع ثبت تسلیم شود.

نمایندگان مردم در خانه ملت همچنین با ماده۳۲ این طرح با ۲۰۱ رأی موافق، ۲  رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۷ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند که عبارت است از: پس از گذشت مهلت‌ مقرر در مواد (۲۷) و (۲۸) این قانون و پذیرش نهایی اظهارنامه، مرجع ثبت، اختراع را ثبت نموده و پس از دریافت هزینه‌ مربوط، گواهینامه‌ ثبت اختراع را صادر و به متقاضی تسلیم می‌کند.

تبصره- مهلت پرداخت هزینه‌ موضوع این ماده، حداکثر یک‌ماه پس از اعلام پذیرش نهایی اظهارنامه به متقاضی است و تا شش‌ماه با پرداخت جریمه‌ای معادل نصف حق‌الثبت قابل تمدید است. درصورت عدم پرداخت هزینه‌ مربوط در این مهلت، اظهارنامه بی‌اعتبار محسوب می‌شود.

محمدرضا صباغیان بافقی و سیدسلمان ذاکر نمایندگان مجلس در جریان بررسی طرح حمایت از مالکیت صنعتی به استناد اصل ۸۵ قانون اساسی در اخطاری، گفتند که این طرح با توجه به گستردگی موادی که دارد بهتر است در کمیسیون تخصصی بررسی و تصویب شود تا مجلس بتواند در شرایط نامناسب اقتصادی به بررسی راهکارهای ساماندهی بازار و کنترل قیمت ها بپردازد.

نمایندگان مذکور به تعیین اولویت ها انتقاد کرده و با استناد به اصول قانون اساسی متذکر شدند که مجلس حق ورود به تصویب آئین نامه ها یا شیوه نامه های اجرایی را ندارد و این موارد مندرج در طرح جزو وظایف هیات دولت محسوب می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز