خبرگزاری کار ایران

محبعلی در گفت‌وگو با ایلنا:

هیچ اختلافی در روابط بین‌المللی دائمی نیست/ امارات از سیاست اعلامی دولت رئیسی بدنبال بهبود روابط است/ مساله یمن دلیل توقف مذاکرات ایران و عربستان

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۴۴۰۹

مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه گفت: طبیعی است که امارات قصد دارد از نیاز ایران و سیاستی که در دولت جدید اعلام شده که عنوان آن بهبود روابط با همسایگان است، بهره‌برداری لازم را انجام بدهد. البته این سیاست تنها در مورد ایران نیست بلکه سعی دارد با سوریه، ترکیه و قطر هم روابط را بهبود بخشیده و عادی‌سازی کند.

قاسم محبعلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص خبر منتشر شده از سوی وزیر مشاور در امور سیاست خارجی امارات متحده عربی مبنی بر سفر هیاتی اماراتی به ایران در آینده نزدیک و در پاسخ به این سوال که آیا امارات سیاستش را نسبت به تهران تغییر داده و آیا در سیاست خارجی و نگاه به تهران چرخشی ایجاد شده است، گفت: سیاست خارجی کشورها و رفتارشان تابع تحولات و تغییر شرایط است؛ امروز شرایط تغییر کرده و ایران پذیرفته که به مذاکرات هسته‌ای برگردد و آن‌ها هم طبیعتاً نمی‌خواهند از این چرخة تحولات عقب بیفتند. همچنین می‌دانید که امارات روابطش با اسرائیل پیش رفته و الان احساس می‌کند که موقعیت بهتری نسبت به گذشته دارد و همین‌طور می‌خواهد دستاوردهایی که از آن دارد را نقد کرده و شرایط را با کشورهایی از جمله ایران که مخالف این سیاست بودند عادی‌سازی کرده و به واقعیت تبدیل کند.

وی ادامه داد: طبیعی است که امارات قصد دارد از نیاز ایران و سیاستی که در دولت جدید اعلام شده که عنوان آن بهبود روابط با همسایگان است، بهره‌برداری لازم را انجام بدهد. البته این سیاست تنها در مورد ایران نیست بلکه سعی دارد با سوریه، ترکیه و قطر هم روابط را بهبود بخشیده و عادی‌سازی کند. به هر حال هر دعوایی در جایی باید حل و فصل شود و این اتفاق از طریق گفت‌وگو رخ می‌دهد، هیچ دعوا و اختلافی در روابط بین‌المللی دائمی نیست و اماراتی‌ها هم از این سیاست پیروی می‌کنند.

این کارشناس ارشد سیاست خارجی همچنین در پاسخ به این سوال که در حالی که شاهد تلاش امارات برای کاهش تنش بین دو کشور هستیم، بحث گفت‌وگوهای ایران و عربستان را هم داریم که به نظر می‌آید در دور چهارم متوقف شده و عملاً دستاوردی نداشته جز این‌که اعلام شده دو کشور می‌خواهند تنش را کاهش بدهند. از دید شما سرنوشت آن گفت‌وگوها به کجا خواهد کشید، با توجه به این‌که به نظر می‌آید مسئله یمن باعث توقف گفت‌وگوها شده است، گفت: در مورد عربستان هم مانند امارات یکی از عوامل تشویق‌کننده در بهبود روابط با ایران بحث مذاکراتی بود که در سطوح غیرسیاسی بین ایران و عربستان در بغداد آغاز شد و طرفین تبادل‌نظرهایی داشتند و نقطه‌نظرات خودشان را به طرف مقابل منتقل کردند. طبیعی است که مجموعه‌ای از اختلافات بین ایران و عربستان وجود دارد که می‌شود گفت مهم‌ترین و حساس‌ترین آن‌ها برای طرف عربستانی بحث یمن است.

وی افزود: آنچه به نظر می‌رسد و در اخبار در گوشه و کنار گفته شده این است که طرف ایرانی علاقه‌مند نبوده که به صورت مستقل راجع به مسئلة یمن صحبت کند و آن را به مذاکرات عربستان با یمنی‌ها و همین‌طور حزب‌الله لبنان ارجاع داده و از عربستان خواسته که برای حل و فصل آن مشکل به آن‌ها مراجعه کنند و این در حالی است که طبیعتا عربستانی‌ها علاقه‌مند نیستند که با حزب‌الله مستقیم وارد گفت‌وگو شوند و طبیعی است که از ادامة مذاکرات امساک خواهند کرد تا زمانی که ایران بپذیرد وارد گفت‌وگو شده و کمک کند و دوستان ایرانی آمادگی پیدا کنند تا با عربستان صحبت کنند.

وی تاکید کرد: مساله‌ای که شاید باعث توقف مذاکرات شد همین مسئله باشد، البته می‌توان گفت بحث توقف مذاکرات هسته‌ای هم بود و حالا باید ببینیم پس از شروع مذاکرات هسته‌ای آیا عربستانی‌ها مانند اماراتی‌ها علاقة بیشتری به ادامة مذاکرات پیدا می‌کنند یا خیر.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز