خبرگزاری کار ایران

عضو سابق نیروی دریایی ایالات متحده در گفت‌وگو با ایلنا:

بن بستِ وین بیشتر به دلیل تفاوت‌های اساسی سیاسی است/برجام در آینده قابل پیش‌بینی احیا نمی‌شود/ می‌توان پایان سال آینده را برای رسیدن به توافق در نظر گرفت

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۴۱۹۱

عضو سابق نیروی دریایی ایالات متحده تاکید کرد که بن بست در وین ناشی از اختلاف‌های اساسی سیاسی است.

استیفن هودلی در نیروی دریایی ایالات متحده خدمت کرده و اکنون کاپیتان افتخاری در نیروی دریایی سلطنتی نیوزلند است. وی استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه آکلند است. وی در گفت‌وگو با ایلنا به بیان نظرات خود در مورد تنش‌ها در روند احیای برجام پرداخت. 

بن بست در وین بیشتر در مورد تفاوت‌های اساسی سیاسی است

استیفن هودلی در ابتدا در مورد از سرگیری مذاکرات در وین گفت: این نشست‌ها به تکرار دیدگاه‌ها و تبادل برخی اطلاعات می‌پردازد، اما بن‌بست بیشتر در مورد تفاوت‌های اساسی سیاسی است.

برجام در آینده قابل پیش‌بینی احیا نمی‌شود

وی در ادامه در مورد احیای برجام در آینده و در پایان مذاکرات گفت: نه، در آینده قابل پیش‌بینی این توافق احیا نمی‌شود، اما می‌توانیم امیدوار باشیم که ممکن است با یک توافق غیررسمی برای کاهش سرعت غنی‌سازی اورانیوم، آمریکا تحریم‌ها را کاهش دهد.

این استاد دانشگاه در ادامه به موانع موجود بر سر راه احیای برجام اشاره کرد و گفت:  اهداف ناسازگار شرکای مذاکره کننده، شبهات اسرائیل و تصمیم بایدن برای اولویت ندادن به برجام یا به طور رسمی برای پیوستن مجدد به مذاکرات از جمله موانع موجود بر سر احیای برجام است.

وی در ادامه گفت: اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها بر اساس شرایطی با کمک آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تمایل زیادی برای احیای برجام دارند. هدف ایران این است که با حداقل امتیازات یا حداقل محدود کردن برنامه توسعه هسته‌ای خود، تحریم‌ها را کاهش دهد. حل این اهداف غیرهمگرا دشوار است.

سازش هر دو طرف برای کند کردن غنی‌سازی اورانیوم و رفع برخی تحریم‌ها مهم است

می‌توان پایان سال آینده را برای رسیدن به توافق در نظر گرفت

هودلی ادامه داد: سازش هر دو طرف برای کند کردن غنی‌سازی اورانیوم و رفع برخی تحریم‌ها مهم است. اما ممکن است این اتفاق نیفتد. در همین حال، هر یک از طرفین باید برای جلوگیری از درگیری مسلحانه یا ترور، خویشتن‌داری کرده و به نظرات طرف‌های دیگر احترام بگذارند. هر چند در کوتاه‌مدت رسیدن به توافق ممکن نیست.  فقط در درازمدت اگر ایالات متحده بتواند نقش تسهیل‌کننده مؤثرتری ایفا کند، پایان سال آینده را می‌توان برای رسیدن به توافق در نظر گرفت.

آژانس نمی‌تواند تاثیری در روند احیای برجام داشته باشد

این استاد دانشگاه گفت: انتخاب اکثریت جمهوری‌خواه  در ایالات متحده می‌تواند تمام مذاکرات معنادار آمریکایی را متوقف کند. هرگونه پیشرفتی به اروپایی‌ها بستگی دارد، اما بدون آمریکا در مذاکرات، ایران اروپا را جدی نمی‌گیرد.

وی همچنین در مورد نقش گروسی و آژانس در احیای برجام گفت: آژانس نمی‌تواند تاثیری در روند احیای برجام داشته باشد، گروسی فقط یک پیام‌رسان است نه یک مذاکره‌کننده. آژانس نهاد مشورتی است و نهاد مسئول نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز