خبرگزاری کار ایران

نوریان در گفت‌وگو با ایلنا:

نگاه برد-برد در مذاکرات جدید وین می‌تواند به نتیجه حاصل شود/ آمریکا امروز نمی‌تواند مطالباتش را تحمیل کند/ بیان عبارت "پیش‌نویس" از سوی ایران از جانب احتیاط است

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۴۱۱۶

عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر طرفین در این دور از مذاکرات با توجه به اینکه ایران خواستار لغو تحریم‌ها شده است یک نگاه برد-برد به مسائل داشته باشند می‌توان به حصول نتیجه امیدوار بود.

اردشیر نوریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در تحلیل آغاز مذاکرات احیای برجام از سوی ایران و کشورهای ۱+۴ گفت: مذاکراتی که در حال حاضر آغاز شده است؛ طبعا به لحاظ جوهر و دستور، تفاوت کلیدی و اساسی با آنچه که در  ۶ دور گذشته و  در دولت دوازدهم دنبال شد، ندارد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم خاطر نشان کرد: آنچه که دولت دوازدهم در آخرین جلسات و پیگیری‌های خود در مذاکرات دور آخر وین دنبال می‌کرد، از سوی تیم مذاکره‌کننده جدید با سرپرستی آقای باقری نیز دنبال می‌شود، البته یک تفاوتی در این دوره وجود دارد و آن تفاوت در شکل پیگیری موضوعات و نحوه بیان مطالبات است.

وی با اشاره به این که لحن مذاکرات در این دوره متفاوت شده است، عنوان کرد: در این دوره بیان موضوعات متفاوت است و یک مقداری مواضع مطالبه‌گری در برابر غرب شدت بیشتری پیدا کرده است، آن هم به این جهت است که برداشت اولیه این بود که شاید قدم‌های روانی در انجام پیشرفت مذاکرات برداشته نشود، در حال حاضر طرف مقابل ما یعنی آمریکا شرایطی دارد که نمی‌تواند آنچه که خودش می‌خواهد را تحمل کند.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: معتقدم دلیل مذاکرات هم روشن است و طرف آمریکایی‌ این را فهمیده است که اگر بخواهد در این دور از مذاکرات به دنبال امتیازگیری حداکثری برای خودش باشد و امتیازی به طرف ایرانی ندهد، باید پیش‌بینی کند که روند مذاکرات قطع می‌شود. 

وی خاطرنشان کرد: در پس ذهن دو طرف میز مذاکره این معنا نهفته است که باید به هر شکلی به توافق برسند زیرا یک نقد همگانی به فن مذاکرات، دستور جلسات و پافشاری بر مطالبات خودی در برابر دیگری در مذاکرات وین در جریان است. 

نوریان ادامه داد: معتقدم اگر آن قدمی که جمهوری اسلامی در شروع مذاکرات با روند بررسی لغو تحریم‌ها و شروع به کار کمیته لغو تحریم در ابتدای کار برداشت؛ اگر در یک قالب برد –برد به آن نگاه شود این امیدواری وجود دارد که در سایر قدم‌ها هم می‌شود رضایت‌مندی طرفین حاصل شود و شرایط را  به حالت قبل بازگردانند.

وی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران رسماً بیان کرده است که اگر طرف مقابل این اقدامات را انجام دهد و شرایط را تسهیل و تحریم‌ها لغو کند و به سال ۲۰۱۵ بازگردد، این آمادگی را دارد که تعهدات برجامی‌اش را بر عهده بگیرد. بنابراین اگر نتیجه مذاکرات را در مورد کمیته رفع تحریم اول ارزیابی کنیم، در صورتی که در این قدم پیشرفت خوب و ملموس حاصل شود امیدواری برای سایر قدم‌ها تقویت خواهد شد. 

نوریان در این خصوص که ایران از ۶ دور مذاکرات قبلی به عنوان پیش‌نویس یاد می‌کند، بیان کرد: به هرحال لفظ پیش نویس با توافق یک تفاوت ماهیتی و حقوقی دارد، هنگامی که از پیش‌نویس نام می‌بریم یعنی ما هنوز یک مرحله تائید و یا عدم تائید برای خودمان محفوظ نگه داشته‌ایم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم بیان کرد: هنگامی که از توافق صحبت می‌کنیم یعنی ما پذیرفته‌ایم، توافق شده است، یعنی این که طرفین تعهدات شان را بر عهده خواهند گرفت، اما این‌که ایران از لفظ پیش‌نویس استفاده می‌کند به اعتقاد من یک جانب احتیاطی است که جمهوری اسلامی می خواهد انجام بدهد، هم از یک سو احتمالات جانبی را رعایت کند و هم زهری که ممکن است منتقدان داخلی داشته باشند را بگیرد.

وی در پایان تاکید کرد: پیش‌نویس و توافق ماهیتا با هم متفاوت هستند، توافق یعنی وارد مرحله انجام به تعهدات،  پیش نویس یعنی بررسی تمام جوانب برای ورود به انجام تعهدات.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز