خبرگزاری کار ایران

باهنر:

اروپا باید در مذاکرات تکلیف خود را روشن کند/ برای خروج از برجام مجازات تعیین شود/ انتصابات فامیلی آنطور که مطرح می‌شود، نیست

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۳۰۲۲

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: ما در این دور به مذاکرات رفتیم و هدف و قصد ما تفاهم است؛ اما با حفظ مصلحت و منافع ملی کشورمان، ما به دنبال حقوق قطعی خودمان هستیم و تحریم‌ها باید برداشته شود تا ما بتوانیم به تعهدات برجامی خودمان بازگردیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین صبح امروز در نشست خبری خود در جمع اصحاب رسانه، گفت: یاد و خاطره شهید مدرس را گرامی می‌داریم، حضرت امام همواره از ایشان به عنوان یک نماینده شجاع و دلیر و انقلابی و خردورز یاد می‌کردند. به همین مناسبت این روز به عنوان روز مجلس نامگذاری شده است.

وی ادامه داد: چند روزی از هفته بسیج گذشته است، بسیج امید و پشتیبان مردم ایران است. روزی که امام فرمان تشکیل بسیج را دادند این قبل از حمله صدام بعثی به کشور بود و این دوراندیشی و بلندنظری حضرت امام را اثبات می‌کند. این روز را گرامی می‌داریم؛ اگرچه بسیج مختص یک سن و جنس و قشر و صنف خاصی نیست اما همواره حضور جوانان را تداعی می‌کند و سنخیت دارد با بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب. باید برای بسیجیان تلاش و آرزوی موفقیت کنیم.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین ادامه داد: سالروز شهادت شهید فخری‌زاده است، ایشان یکی از شهدای راه هسته‌ای است که به علت توطئه رژیم صهیونیستی و خباثت‌هایی که این رژیم جعلی با حمایت آمریکا انجام می‌دهد، ترور شدند.

وی اضافه کرد: اخیراً در یک مصاحبه‌ای عرض کردم که هر دولت یا مجلس یا مسئولی که به مصدر امور می‌آید، سعی می‌کند مسئولیت مشکلات و نابسامانی‌ها را برعهده دولت، مجلس و مسئول قبلی بیندازد و حتی ما تا ده پانزده سال اول انقلاب مشکلات را برعهده رژیم طاغوت می‌انداختیم که البته به حق به همین علت بود. اما نظام اسلامی در سال ۹۷ در ۴۰ سالگی یک گزارشی را از عملکرد خود منتشر کرده است. به سخنان آن روز من دو جمله اضافه کردند که هرچه بدی طاغوت گفتیم بس است حالا کارهای خودمان را بگوییم، ضمن اینکه طاغوت خوبی هم داشته است. این جمله کذب و دروغ است من هرگز این را نگفتم و چنین نظری هم ندارم.

باهنر درباره برخی ابهاماتی که از اظهارنظر اخیرش درباره عملکرد نظام و مقایسه آن با رژیم پهلوی بیان کرده بود، گفت: نظام جمهوری اسلامی در همین سال ۹۷ که چهلمین سال انقلاب خود را گذراند یک کارنامه از عملکرد خود را منتشر کرد کارهای عظیمی در دفاع مقدس، در توسعه و عمران مدارس، کاهش بی سوادی و کم سوادی، توسعه انسانی که متشکل از توسعه بهداشت و درمان و ضریب جینی است، صورت گرفته ولی بالاخره چون مطالبات مردم همواره جلوتر از امکانات مردم است ما همواره از مطالبات مردمی عقب هستیم و نباید مطالباتی که در کوتاه مدت تحقق آن عملیاتی نیست  را به عنوان وعده به مردم ارائه کنیم.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به مذاکرات وین گفت: دور اول مذاکره در وین عموما با هدف مشخص کردن چارچوبی برای نحوه و زمان بندی مذاکرات خواهد بود. مذاکرات برای ما اصل نیست و رسیدن به اهداف که همان برداشته شدن تحریم‌ها است در اولویت است. ما اسناد بالادستی داریم که مذاکره کنندگان موظف به رعایت این اسناد هستند.

وی افزود: ما بر اساس مصوبه مجلس و شورای عالی امنیت ملی خواستار برداشته شدن تمامی تحریم ها هستیم. قصد ما تفاهم است منتها در راستای منافع و حقوق قطعی جمهوری اسلامی. تحریم ها حتما باید به شکل کامل لغو شود تا ما نیز به تعهدات خود ذیل برجام بازگردیم.

باهنر با بیان اینکه اروپایی ها کمی باید مدبرانه تر و عاقلانه تر رفتار کنند و باید تکلیف خود را در قبال برجام روشن کنند که آیا می خواهند تحت زورگویی های آمریکا باشند یا اینکه می خواهند با اتحادیه ای که دارند مسیر مستقل خود را دنبال کند، تاکید کرد: اروپایی ها باید مشخص کنند که اگر کسی بعد از امضای تفاهم نامه زیر امضای خود زد چگونه با این تعهدنامه عمل می کند. آنچه مسلم است ما با دید کاملا محتاطانه و با نگاه به تجربه گذشته در مذاکرات حاضر خواهیم شد.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین درباره ادغام شورای وحدت و شورای ائتلاف گفت: من بارها گفته ام که در نظام مردم سالاری دینی، ما ناچار به داشتن چند حزب فراگیر قدرتمند و موضع دار و متولی دار هستیم. حالا برخی ها معتقدند که باید دو حزب داشته باشیم یا برخی دیگر معتقد به حضور چند حزب در کشور هستند. چون در شرایط فعلی تعداد احزاب مورد تایید وزارت کشور زیاد است ناچارا در زمان انتخابات این احزاب باید با یکدیگر ائتلاف کنند که خروجی این رویه منجر به این می شود که آن اهداف مدنظر جریان های سیاسی محقق نمی شود.

وی افزود: در شرایط فعلی شورای ائتلاف و شورای وحدت باید تلاش خود را بکنند که یک پارچه شوند همچنین در جبهه مقابل نیز اصلاح طلبانی که با اصل نظام مشکل ندارند توصیه ما به انها این است که به سمت تشکیل یک حزب فراگیر بروند.

باهنر خاطرنشان کرد: در عین حال مواضع شورای وحدت و شورای ائتلاف در برخی موارد با هم اختلاف دارند و هنوز تفاهمی برای ادغام این دو شورا صورت نگرفته است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی در خصوص موفقیت دولت سیزدهم در پروژه‌هایی مثل واکسیناسیون و عضویت در سازمان منطقه‌ای شانگهای علی رغم ادعای دولت سابق مبنی بر عدم امکان ورود به چنین عرصه‌های به دلیل نپیوستن به FATF اظهار داشت: دولت ها و مجالس که روی کار می ایند همشان نقاط ضعف و قوتی دارند. حساسیت دولت ها با هم متفاوت است برخی به دنبال توسعه سیاسی می روند برخی به دنبال افزایش یارانه ها می روند برخی سیاست خارجی را اصل قرار می دهند و برخی دیگر تمرکز خود را بر روی سازندگی در کشور گذاشتند.

وب اضافه کرد: وقتی هم و غم یک دولت می شود برجام، بالطبع همه مسائل کشور را به این موضوع پیوند می زند. اگر دولتی بر رابطه با غرب تاکید کند طبیعی است که از رابطه با شرق بازمی می ماند البته می‌دانیم که روسه و چین هم منافع خود را دنبال می کنند ما هم در ارتباط با هر کشوری باید به دنبال تامین منافع ملی خود باشیم.

 باهنر همچنین در رابطه با آغاز مذاکرات، گفت: ما در این دور به مذاکرات رفتیم و هدف و قصد ما تفاهم است؛ اما با حفظ مصلحت و منافع ملی کشورمان، ما به دنبال حقوق قطعی خودمان هستیم و تحریم‌ها باید برداشته شود تا ما بتوانیم به تعهدات برجامی خودمان بازگردیم. ما معتقدیم در این مذاکرات اروپا باید تکلیف خود را روشن کند؛ به عنوان مثال تا ۲۰۳۰ اقتصاد چین، آمریکا را پشت سر می‌گذارد شاید هم زودتر بتواند این را محقق کند، اروپا هم باید تکلیف خود را روشن کند که می‌خواهد همیشه زیر بلیت باشند یا می‌خواهد در مسیر استقلال باشد. اروپا باید تکلیف خود را مشخص کند و مخاطب اصلی ما در این مذاکرات اروپا است در کنار تکلیف خودش، باید مشخص کند اگر کسی بعد از امضا زیر امضا زد، چه مجازاتی باید داشته باشد. اما اینکه گفته شود هرگز نباید زیر امضای خود بزند در ترمینولوژی حقوق بین‌الملل امکان‌پذیر نیست ولی می‌توان برای این خروج و زیر امضاء زدن مجازات تعیین کرد.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در پاسخ به سوال ایلنا درخصوص حذف جریان راست سنتی از دولت علیرغم حمایت های پیش از انتخابات و همچنین تکثر انتخابات فامیلی یا غیرتخصصی، گفت: مسئله حمایت الزاماً متصل به شرکت و دخالت در انتصابات نیست، ما در آن زمان ائتلافی را تشکیل دادیم و احساس کردیم که اگر کاندیدا معرفی نکنیم تعداد کاندیداهای ما به ده ۱۲ نفر خواهد رسید و در چنین شرایطی هرچه که به انتخابات نزدیک شویم کناره‌گیری و انصراف برای همه این افراد سخت خواهد شد، در نتیجه تصمیم گرفتیم از همان ابتدا کاندیدای خود را معرفی کنیم که این مسئله بتواند کمک کند تا تعداد کاندیداها کمتر باشد.

وی افزود: اما این که انتظار داشته باشیم به دلیل حمایت از رئیس جمهور منتخب در انتخابات سهم داشته باشیم یا دخالت کنیم چنین نیست؛ البته پیام یا نکته‌ای اگر باشد به رئیس‌جمهور منتقل می‌کنیم.

باهنر همچنین درخصوص انتصابات فامیلی، خانوادگی و غیرتخصصی در وزارتخانه ها، گفت: مساله انتصابات فامیلی به آن صورت که مطرح می‌شود نیست، از ابتدای آغاز به کار دولت تاکنون حدودا ۳۰۰ انتصاب انجام شده است، از این میان اگر ۴-۵ مورد فامیلی بوده باشد که نمی‌توان گفت این دولت را فامیلی و خانواده ها اداره می‌کنند.

خبر در حال تکمیل می باشد...
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز