خبرگزاری کار ایران

شاه میرزا در گفت‌وگو با ایلنا:

امید است با حل مسائل سیاست خارجی بهبود وضعیت اقتصادی و سیاست داخلی محقق شود/ صدور تضمین عدم خروج از سوی سایر طرفین مذاکره حق مشروع ایران است

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۲۷۶۰

فعال سیاسی اصلاح‌طلب، گفت: ما به تمام وظایف خود در چارچوب برجام عمل کرده ایم و طرف عهد شکن روبرویمان ایستاده و همچنان طلبکار است.

مهدی شاه میرزا ، فعال سیاسی اصلاح طلب در گفتگو با ایلنا درخصوص دور جدید مذاکرات میان ایران و کشورهای عضو برجام، گفت: از منظر علمی یکی از مهمترین ابزار و تاکتیکهای دیپلماسی اهرم «مذاکره» بوده و همه میدانیم که سلاح دیپلمات یا بهتر بگویم سرباز عرصه دیپلماسی «مذاکره» است. بهترین روش برای مدیریت سیاست خارجی در هر کشوری ، دیپلماسی فعال است. یعنی در هر موردی برای خود تابو سازی نکند و پای میز مذاکره بنشیند.

وی ادامه داد: متاسفانه در کشور ما برخی فکر میکنند مذاکره یعنی پذیرش بی چون و چرای خواسته طرف مقابل. این تعریفی غلط از مذاکره است.مذاکره بده - بستان است و می توان تا به نتیجه دلخواه و به حق و بر اساس اصل احترام متقابل نرسید ، ان را تعطیل و یا انقدر ادامه داد تا نتیجه «برد-برد» حاصل شود.

عضو حزب ندای ایرانیان افزود: دور جدید مذاکرات وین در کمتر از چند روز دیگر اغاز می شود و امید است با حل مسائل سیاست خارجی بهبود وضعیت اقتصادی و سیاست داخلی محقق شود.

شاه میرزا در ادامه بیان کرد: یکی از مهمترین چالش های البته عقلانی و به حق پیش رو مطالبه «تضمین اجرایی تعهدات» از سوی طرف ایرانی است. در سنوات گذشته مکررا شاهد بد عهدی طرف خارجی بودیم و صدور تضمین اجرایی از سوی سایر طرفین مذاکره حق مشروع ایران است و این خواسته کاملا معقولانه و به حق است.

وی همچنین تصریح کرد: ما به تمام وظایف خود در چارچوب برجام عمل کرده ایم و طرف عهد شکن روبرویمان ایستاده و همچنان طلبکار است. اگر امروز شاهدیم که دموکراسی در کشور چه در زمان انتخابات مجلس شورای اسلامی و چه در زمان انتخابات ریاست جمهوری سالهای ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ دچار نارسایی هایی شده ، عمده تقصیر بر سر همین حکمرانان و سیاستگذاران خارجی به واسطه هرچه بیشتر کردن بی اعتمادی حاکمیت کشور به انان است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به نگاه کشورهای مختلف به منافع ملی، خاطرنشان کرد: به شخصه  معتقدم همه کشور ها به دنبال منافع ملی خود هستند و این اصل درستی است و در صورت تضاد منافع اخوتی بین هیچ کشوری نیست.پس در سیاست خارجی دوست وجود ندارد ، هم پیمان می تواند باشد که اصل هم پیمانی هم بده-بستان و حفظ منافع مشترک است. پس هیچ کشوری نباید برای دیپلمات های ما دوست تلقی شود ، حتی روسیه و چین. دوست وجود ندارد. مرام ، وفا و اخلاق پاک ایرانیان جایی در دیپلماسی اجنبی ندارد.تنها حفظ منافع ملی اولویت است و برای ما نیز باید چنین باشد.حفط منافع ملی ما ، تعامل گسترده با اغلب کشورهای این کره خاکی است.

وی اضافه کرد: امروز شاهد نگرانی اجتماعی به واسطه وضعیت اقتصادی و معیشتی هستیم و اکثریت این موضوع ناشی از عدم تولید و تجارت و رشد لجام گسیخته واسطه گری و متعاقب ان فساد حجیم برخی است .درست است که نارسایی مدیریتی و فساد برخی افراد خدا نشناس و حقیر ، در داخل امان مردم را بریده، اما در حال حاضر پای منافع ملی به واسطه مذاکرات در میان است. همه اساتید اقتصاد و سیاست معتقدند که با ادامه تحریم ها ، وضعیت هر روز بدتر خواهد شد. تحریم ها مانع اصلی شفافیت و پویایی اقتصاد است . اقتصاد پویا نیازمند تقویت دو اصل تولید و تجارت بوده و غیر از این اقتصاد خرد و کلان کشور روند نزولی هر روزه خواهد داشت.

شاه میرزا در پایان، گفت: در نهایت انعطاف و جدی بودن دو طرف مذاکره امری ضروری برای حل بحران ها و حرکت به سوی ارامش ، توسعه و از همه مهمتر امید اجتماعی است. چه در ایران و چه در منطقه و جهان.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز