خبرگزاری کار ایران

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش:

با تربیت دانش‌آموز ولایی به تراز مطلوب انقلاب اسلامی نزدیک می‌شویم/ نیازمند یک الگوی تربیتی هستیم و این الگو را رهبر انقلاب ما نشان دادند

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۲۴۲۸

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: تا زمانی که نتوانیم نمونه عینیت یافته انسان تراز انقلاب اسلامی و الگوی محقق شده مکتب امام خمینی را پیشِ روی نظام تعلیم و تربیت قرار دهیم، هر سیاست آموزشی و برنامه تربیتی نامفهوم خواهد ماند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، یوسف نوری وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در جلسه رای اعتماد مجلس اظهار داشت:  به فضل الهی در گام دوم انقلاب اسلامی جهشی به سمت تمدن نوین اسلامی خواهیم داشت. چیزی که این جهش را ممکن خواهد ساخت پرورش نسل تمدن‌ساز است. اهداف تربیتی مندرج در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش خصوصیات این نسل را ذکر کرده است، اما ما نیازمند آن هستیم که این اهداف متعالی را از عرش به فرش بیاوریم و تجلی آن در زمین را به مربیان، سیاستمداران و مدیران نشان دهیم.

وی ادامه داد: تا زمانی که نتوانیم نمونه عینیت یافته انسان تراز انقلاب اسلامی و الگوی محقق شده مکتب امام خمینی را پیشِ روی نظام تعلیم و تربیت قرار دهیم هر سیاست آموزشی و برنامه تربیتی نامفهوم خواهد ماند.

وزیرپیشنهادی آموزش و پرورش گفت: ما نیازمند یک الگوی تربیتی هستیم و این الگو را رهبر انقلاب ما نشان دادند؛ آنگاه که فرمودند سلیمانی عزیز نمونه یک الگو از تربیت‌شدگان اسلام و مکتب امام خمینی بوده است.امروز خداوند این الگوی تربیتی را مقابل دیدگان ما مسئولان آموزش و پرورش قرار داده است.

نوری گفت: شهید سلیمانی تجلی حُریت، عدالتخواهی، تقوا، مسئولیت‌پذیری و جهاد بی‌وقفه بوده است. شهدای علمی ما نظیر شهید احمدی‌روشن، رضایی‌نژاد و تمام شهدای هسته‌ای تربیت یافته همین مدرسه و مکتب سردار سلیمانی هستند. اگر در آموزش و پرورش توانستیم دانش آموز موحدی تربیت کنیم که صلح،ایثار و دفاع از مظلوم را بشناسد، هدف عظیم انقلاب اسلامی محقق شده است. اگر توانستیم دانش آموزی ولایی تربیت کنیم که حق خود را بشناسد به تراز مطلوب انقلاب اسلامی نزدیک شده‌ایم.

وی ادامه داد: تحقق چنین آموزش و پرورشی دور از دسترس نیست به شرط اینکه پیش از هر چیزی همه ما از بن دندان معتقدم شویم که مدارس ما باید  یک مدرسه تربیتی شهید سلیمانی باشد،‌البته در این مسیر موانعی داریم که باید شرایط آن را فراهم کنیم. در مسیر باید شرایطی از جمله جایگاه آموزش و پرورش شناخته شود. ما بعضا آموزش و پرورش را به یک سازمان کوچک تقلیل داده‌ایم. تمام دستگاه‌ها  مسئول تربیت انسانها هستند و متولی آن آموزش و پرورش است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: تجربه جهانی نشان می‌دهد که کشورهای پیشرفته دنیا روی آموزش و پرورش خود سرمایه‌گذاری می‌کنند و آن را اولویت قرار داده‌اند زیرا آموزش و پرورش نقش مناسبی برای افزایش تولید ملی برای ارزش افزوده دارد. بر این اساس اگر به پیشرفت کشور اهمیت می‌دهید، بدانید که سرمایه پیشرفت در آموزش و پرورش فراهم می‌شود.

نوری گفت: من می‌خواهم از این هم بالاتر بروم و بگویم که بر اساس‌ فلسفه سیاسی جمهوری اسلامی ایران، تربیت‌ افراد برای مسیر توسعه نیست، بلکه هدف این است که توسعه باید در خدمت انسان قرار بگیرد. به نظر شما امروز چقدر از این فلسفه سیاسی فاصله گرفته‌ایم؟

وی اشاره کرد: نکته دوم وحدت مجلس و دولت است، ما زمانی می‌توانیم مدارس را به مدرسه شهید سلیمانی تبدیل کنیم که از تشدد بپرهیزیم. امروز برای تحول در نظام آموزشی و بازسازی منزلت و کرامت معلمان بیش از همیشه نیازمند همگرایی، همدلی و همزبانی دولت و مجلس است.

وزیر پیشنهادی  آموزش و پرورش درباره سومین امر برای تامین شرایط گفت: شورای عالی آموزش و پرورش سومین امری است که باید مورد توجه قرار بگیرد. شورای عالی آموزش و پرورش به عنوان نهاد سیاست‌گذار و ناظر خود نیازمند تحول جدی است.

وی ادامه داد: برنامه زیرنظام های سند تحول باید حدودا تا یک سال به سرانجام می رسید اما ۷ سال طول کشید. اهداف آموزشی دوره های تحصیلی نیز ۷ سال پیش تصویب شد طبق فصل هشتم سند تحول باید پس از ۵ سال مورد بازنگری قرار بگیرند اما نه تنها این موضوع اجرایی نشده بلکه پس از گذشت سال ها تدوین و ترمیم نیز انجام نشده است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه از مهم ترین اقداماتی که آن را پیگیری می کنم کارآمدی شورای عالی آموزش و پرورش است، این شورا در مقابل نفوذ سند آموزش ۲۰۳۰ کاملا منفعل عمل کرد و برخی از اعضای آن با این سند همراهی کردند، عنوان کرد: در این تریبون اعلام می کنم سرکردگان سند آموزشی ۲۰۳۰ در ایران به تعداد محدودی هستند جایی در نظام آموزش و پرورش ندارند.

وی افزود: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب فرمودند که مدیران جوان باید شانه خود را به زیر بار مسئولیت دهند، برای تحول گرایی در آموزش و پرورش گریزی جز تن دادن به این فراز از بیانیه گام دوم نداریم زیرا شکستن بن بست های موجود نیازمند روحیه ما می توانیم و پرهیز از محافظه کاری است.

وی با بیان اینکه ما برای حرکت به سمت جوانگرایی طرح جدیدی برای استفاده از جوانان خلاق به کار خواهیم گرفت، گفت: در طرح ما نیمی از مدیران جوان خواهند بود که شایسته‌گزینی را برمی‌گزینیم و نیمی دیگر مدیران باتجربه و باسابقه که در حوزه تربیت استخوان خرد کرده‌اند همچنین در این مسیر از رشد آسانسوری، قبیله‌گرایی، رانت‌بازی و سیاسی‌کاری نیز جلوگیری خواهیم کرد.

نوری در ادامه با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان پیشران تحول و قلب تپنده آموزش و پرورش و مرکز ثقل نظام فرهنگیان است، عنوان کرد: این دانشگاه باعث تربیت دینی و انقلابی فرهنگیان شده و وظیفه خونرسانی به تمام اجزای سیستم آموزش و پرورش را برعهده دارد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان برای موارد ضروری پیش‌بینی شده است و ظرفیتی برای جذب نخبگان به عنوان معلم فراهم کرده اما در علم به عنوان اصلی‌ترین راهکار جذب معلمان استفاده شد و جای دانشگاه فرهنگیان را گرفت که این رویکرد باعث شد دانشگاه از وضعیت مطلوب خود فاصله داشته باشد و به تبع آن حیات آموزش و پرورش به واسطه این قلب ضعیف، در خطر قرار گیرد که احیای قلبی آن با تقویت دانشگاه فرهنگیان جزء فوری‌ترین و اصلی‌ترین اقدامات ما خواهد بود.

وی در ادامه با تأکید بر تقویت کمی و کیفی هیأت علمی‌ها به طوری که نسبت استاد به دانشجو به حد استاندارد برسد، عنوان کرد: تأمین زیرساخت‌ها و بازآرایی برنامه‌های راهبردی دانشگاه‌ها از ضرورت‌های ارتقاء کیفیت تربیت معلمان برای جبران کمبود نیروی انسانی کنونی در کوتاه مدت است که تدابیری اندیشیده‌ایم.

نوری در ادامه با اشاره به برنامه درسی که با وجود تلاش سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی هنوز با وضعیت مورد انتظار فاصله دارد، اظهار کرد: یکسان بودن دروس در تمامی زیست‌بوم‌ها باعث شده به تفاوت‌های فرهنگی توجه نشود که ما قصد داریم به جای تنوع در مدارس به سمت تنوع در استعدادهای فردی دانش‌آموزان حرکت کنیم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در ادامه با تأکید بر زیباشناختی در حوزه درسی اظهار داشت: آموزش و پرورش هنوز بوی سکولاریسم تربیتی می‌دهد که با غلبه بر رویکرد اثبات‌گرایی، روح توحید در آموزش علوم جاری نیست، همچنین تاریخ به صورت سلسله‌ای تدریس می‌شود نه مجموعه‌ای از اتفاقات عبرت‌آموز که باید آن را مد نظر قرار دهیم.

وی در ادامه با ابراز تأسف از اینکه هنوز کلاس درس را به عنوان تنها فضای یادگیری منفک از واقعیات زندگی می‌بینیم، عنوان کرد: همه آسیب‌ها با تحول در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی برطرف می‌شود که قصد داریم تزریق نیروهای محقق و خلاق انقلابی را به این سازمان داشته و در نقش و مأموریت آن بازنگری کنیم تا تبدیل تدریجی از متصدی تولید و چاپ به متولی مرجع تنظیم‌گری برنامه‌ریزی درسی در چارچوب راهنمای درسی ملی مصوب، تبدیل شده و باعث کارآمدسازی این سازمان شود.

نوری در ادامه با اشاره به تعطیلی معاونت پرورشی در دوره‌ای، که مجدداً با تأکید رهبری فعال شد، ابراز داشت: با این حال این معاونت دیگر نتوانست به مدار خود بازگشته که از برنامه‌های من این است که با قدرت، امور تربیتی را به کمک کارشناسان و نیروهای فعال تربیتی به دوران اوج خود برسانم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: یکی از موارد بسیار مهم در آموزش و پرورش برقراری نظام عدالت تربیتی است، به صورتی که این نظام با کیفیت بالا در خدمت همگان در مناطق مختلف کشور قرار گیرد.

نوری افزود: چنانچه مورد اعتماد شما نمایندگان قرار گیرد، یکی از مهمترین اقداماتی که در این راستا انجام خواهم داد، درخصوص سامانه شاد خواهد بود، در شرایط فعلی فقط ۶۰ درصد از دانش آموزان در سامانه شاد فعال بوده و تعداد بسیاری از این سامانه بازمانده اند، لذا این فاصله باید هر چه سریعتر جبران شود.

وی یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته در راستای تحقق عدالت تربیتی را استفاده از فضای مجازی به عنوان بازوی کمکی آموزش حضوری دانست و تصریح کرد: از آنجا که آمار پایه برنامه ریزی ما در کشور است، آمار را مبنای اقدامات خود قرار خواهیم داد تفاوت ها برای تصمیم گیری پیش روی ما باشد، این اقدام نیز در راستای تحقق عدالت تربیتی است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، چهارمین برنامه خود برای اجرای عدالت تربیتی را ایجاد قرارگاه جهادی در وزارت آموزش و پرورش برشمرد و گفت: این قرارگاه برای تقویت آموزش در مناطق محروم و دورافتاده خواهد بود.

وی نظارت بر مدارس غیردولتی و غیرانتفاعی را یکی دیگر از برنامه های خود در آموزش و پرورش برشمرد و تصریح کرد: تمام منافذ تعارض منافع در آموزش و پرورش را خواهیم بست، از جمله این اقدامات تعارض منافع در حوزه چاپ و نشر کتب درسی است. هیچ یک از مدیران آموزش و پرورش حق ندارند خود یا وابستگان نزدیک به خود مدرسه غیردولتی داشته باشند.

نوری بکارگیری ظرفیت های عظیم مردمی را یکی دیگر از برنامه های خود در این وزارتخانه برشمرد و گفت: خیریه ها و موقوفات نقش مهمی در اداره آموزش و پرورش دارند اما به خوبی از ظرفیت آنها استفاده نشده است، لذا فعال سازی تشکل ها و دغدغه مندان امر آموزش و تربیت یکی از برنامه های مهم ما است که احیای شوراهای آموزش و پرورش استانی با حضور نخبگان در همین راستا است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تاکید کرد: سهم این وزارتخانه متناسب با سند تحول بنیادین باید در سرانه ها افزایش یابد و باید برای افزایش حقوق و مزایای معلمان اقدام شود. یکی دیگر از اقدامات لازم استفاده از ظرفیت های بیمه ای برای تحت پوشش قرار گرفتن کارکنان و معلمان در آموزش و پرورش است، این اقدام از طریق تجمیع بیمه های موجود در آموزش و پرورش محقق خواهد شد.

وی فسادزدایی از صندوق ذخیره فرهنگیان را نیز یکی از برنامه های خود در آموزش و پرورش دانست و گفت: اصلاح اساسنامه و اصلاح نحوه بازپرداخت سهم اعضا و برقراری حق انتفاع از طریق خود اعضا و شرکت های تابع صندوق و همچنین حضور در بازار سرمایه از برنامه های ما برای اصلاح صندوق خواهد بود. همچنین اجازه نخواهیم داد این صندوق با رویکردهای سیاسی دستخوش حوادث ناگواری شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز