خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه رایس آمریکا در گفت‌وگو با ایلنا:

احیای توافق هسته‌ای اولین گام برای کاهش تنش‌هاست/ باید منتظر اظهارنظرهای مربوط به سفر گروسی باشیم

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۰۴۳۷

استاد دانشگاه رایس تاکید کرد: اگر سفر گروسی به ایران موفقیت‌آمیز و نتیجه‌بخش بوده باشد، به شانس احیای برجام کمک می‌کند بنابراین باید منتظر اظهارنظرهای مربوط به این سفر در ساعت‌های آینده باشیم.

«ریچارد استول» ( Richard Stoll ) استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه رایس است. وی در حوزه‌های روابط بین‌الملل، جنگ، سیاست خارجه و علوم سیاسی دارای تخصص است و سال‌ها در این زمینه تحقیق و تدریس کرده است. وی در گفت‌وگو با ایلنا به بیان نظرات خود در مورد تنش‌ها و احیای برجام پرداخت:

فکر نمی‌کنم به زودی شاهد احیای برجام باشیم 

ریچارد استول در ابتدا با اشاره به از سرگیری مذاکرات برجامی تاکید کرد: من خوشبین نیستم که مذاکرات وین در هفته‌های آینده مستقیماً به تمدید توافق منجر شود. فکر نمی‌کنم به زودی شاهد احیای برجام باشیم. 

وی در ادامه به موانع احیای برجام اشاره کرد و گفت: ایران می‌خواهد تحریم‌ها به زودی برداشته شود و ایالات متحده می‌خواهد ایران به سرعت از افزایش غنی‌سازی اورانیوم که پس از خروج آمریکا از توافق صورت گرفت، دست بردارد. من معتقدم که ایالات متحده مایل است تحریم‌هایی را که به دلیل فعالیت‌های هسته‌ای ایران اعمال شده بود، لغو کند، اما تحریم‌هایی علیه ایران که به برنامه هسته‌ای مرتبط نیستند، اعمال شده است.

برای احیای برجام در اسرع وقت با یکدیگر همکاری کنید

این استاد دانشگاه گفت: اکنون چیزی قابل پیش‌بینی نیست، من نمی‌دانم که ایران چقدر سریع می‌تواند دست از اورانیوم غنی شده بکشد و آیا اجازه بازرسی‌هایی وجود خواهد داشت که به آمریکا اطمینان دهد این غنی‌سازی ۶۰ درصدی را رها کرده است.

ریچارد استول گفت: من معتقدم در ایالات متحده تمایلی برای احیای برجام وجود دارد. من در مورد ایران و تاثیر دولت جدید ایران بر مذاکرات خیلی آگاهی ندارم. اما به مسئولان طرف برجام می‌گویم در اسرع وقت مذاکرات را از سر بگیرید و برای احیای برجام در اسرع وقت با یکدیگر همکاری کنید.

احیای توافق هسته‌ای اولین گام برای کاهش تنش‌هاست 

وی در مورد راه‌حل کاهش تنش‌ها گفت: احیای توافق هسته‌ای کمک خواهد کرد. اما منابع تنش دیگری بین آمریکا و ایران وجود دارد که مربوط به توافق هسته‌ای نیست. تحریم‌هایی علیه ایران وجود دارد که ارتباطی با برنامه هسته‌ای این کشور ندارد. ایران اقداماتی را انجام می‌دهد که دولت آمریکا به شدت با آنها مخالف است و برعکس. بنابراین توافق هسته‌ای گام مهمی – اما نه تنها گام – برای کاهش تنش بین آمریکا و ایران خواهد بود.

سفر گروسی می‌تواند به احیای برجام کمک کند 

وی در پایان به سفر گروسی به ایران اشاره کرد و گفت: اگر این سفر موفقیت‌آمیز و نتیجه‌بخش بوده باشد به شانس احیای برجام کمک می‌کند بنابراین باید منتظر اظهارنظرهای مربوط به این سفر در ساعت‌های آینده باشیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز