خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه آیووای آمریکا در گفت‌وگو با ایلنا:

اعضای برجام نمی‌خواهند فرصت احیای برجام را از دست بدهند/ درخواست ایران برای آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده‌اش غیرمنطقی نیست

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۰۱۹۴

استاد روابط بین‌الملل با بیان اینکه دلیل اینکه بایدن در آمریکا در موضع ضعف قرار دارد نمی‌تواند به راحتی با امتیاز دادن به ایران موافقت کند، گفت: با غلبه بر موانع سیاسی و بی‌اعتمادی موجود میتوانیم شاهد احیای برجام باشیم؛ چراکه اعضای برجام نمی‌خواهند فرصت احیای توافق را از دست بدهند.

«برایان واربی» Brian Warby استاد علوم سیاسی دانشگاه آیووای آمریکاست. وی در گفت‌وگو با ایلنا به بیان نظرات خود پیرامون تنش در روابط تهران و واشنگتن و همچنین آینده «برجام» پرداخت.

همگی نسبت به احیای برجام خوش‌بین‌ هستند 

برایان واربی در ابتدا در مورد از سرگیری مذاکرات برجامی گفت: به نظر می‌رسد اکثر طرفین برجام نسبت به احیای برجام خوشبین هستند. من نقل قول‌هایی از نماینده روسیه، وزارت خارجه ایالات متحده و مقام‌های اتحادیه اروپا را دیده‌ام که همگی گفته‌اند که معتقدند شانس خوبی برای موفقیت این مذاکرات وجود دارد. امیدوارم این طور باشد و ما شاهد احیای برجام باشیم.

درخواست ایران برای آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده‌اش غیرمنطقی نیست

روابط ایران و آمریکا مملو از بی‌اعتمادی است 

بایدن ضعیف شده و به راحتی نمی‌تواند با اعطای امتیاز به ایران موافقت کند 

وی در ادامه تاکید کرد: البته موفقیت در درجه اول به ایران و آمریکا بستگی دارد. این رابطه مدت‌هاست که مملو از بی‌اعتمادی بوده است. به نظر می‌رسد ایران خواستار نشان دادن حسن نیت به ویژه در زمینه‌هایی مانند آزادسازی دارایی‌های مسدود شده است. این خواسته یک خواسته غیرمنطقی نخواهد بود. به جز اینکه بایدن پس از خروج وحشتناک از افغانستان و اکنون مشکلات اقتصادی، در موقعیت ضعیفی در داخل آمریکا  قرار دارد و به راحتی نمی‌تواند با درخواست ایران موافقت کند.

این استاد دانشگاه در مورد امتیاز دادن آمریکا به ایران گفت: من فکر می‌کنم که بایدن قطعا خواهان یک توافق است، اما مطمئن نیستم که او مایل به انجام هرگونه اقدام بزرگ یکجانبه به عنوان نشان دادن حسن نیت به ایران باشد، زیرا مخالفانش از آن برای زدن برچسب ضعیف به او استفاده خواهند کرد و در داخل آمریکا با انتقاد مواجه می‌شود.

با غلبه بر موانع سیاسی و بی‌اعتمادی موجود میتوانیم شاهد احیای برجام باشیم 

برایان واربی در ادامه خاطرنشان کرد: ممکن است ما شاهد احیای برجام باشیم اگر بر موانع سیاسی و بی‌اعتمادی موجود غلبه کنیم. 

اعضای برجام نمی‌خواهند فرصت احیای توافق را از دست بدهند 

وی اضافه کرد: من فکر می‌کنم همه اعضا فعلی و سابق برجام واقعاً دوست دارند توافقی ببینند، آن‌ها نمی‌خواهند این فرصت را از دست بدهند و می‌خواهند مذاکرات به نتیجه برسد. من معتقدم اگر موانع موجود بر طرف شود و بر بی‌اعتمادی غلبه شود می‌توان به سرعت به توافق رسید  وزارت امور خارجه ایالات متحده در مورد یک توافق سریع صحبت می‌کند. به نظر می‌رسد که اگر این اتفاق بیفتد و اگر مذاکرات به خوبی پیش برود شاهد توافقی در زمان کوتاه خواهیم بود. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز