خبرگزاری کار ایران

خطیب‌زاده در نشست خبری:

امیدواریم سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، سفر سازنده‌ای باشد/ روابط تهران و باکو بعد از تنش ناخواسته، وارد فاز جدید خواهد شد/ هیات کشورمان با اراده جدی برای رفع تحریم‌هایی که بر ضد مردم ایران اعمال شده عازم وین می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۹۹۹۹

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: امیدواریم سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، سفر سازنده‌ای باشد. ما همواره به آژانس توصیه کرده‌ایم مسیر ارتباط با تهران را در چهارچوب حقوقی ادامه دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید خطیب‌زاده در نشست خبری صبح امروز خود ضمن تبریک سالروز تاسیس بسیج مستضعفین از سوی امام خمینی(ره) و پس از ارائه گاهشمار هفته گذشته وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص اجلاس پیش روی شورای حکام و امکان صدور قطعنامه در خصوص ایران گفت: ما امشب سفر آقای گروسی به تهران را داریم. روابط ایران و آژانس در چهارچوب پادمان است و امیدواریم این سفر، سفر سازنده‌ای باشد. ما همواره به آژانس توصیه کرده‌ایم مسیر ارتباط با ایران را در چهارچوب حقوقی ادامه دهد. در خصوص اجلاس شورای حکام نیز ما در چهارچوب تحولات، تصمیم گیری خواهیم کرد. 

وی همچنین در خصوص دستور کار سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: سفر آقای گروسی از چند وقت قبل مشخص بود. موضوعاتی فیمابین ایران و آژانس وجود دارد که ما همواره سعی کرده‌ایم ارتباطمان را در چهارچوب حقوقی ادامه دهیم. آژانس به خوبی می‌داند همه خرابکاری‌های اسرائیل که با سکوت برخی کشورهای مدعی همراه بوده، تاثیر قابل توجهی بر ابعاد فنی فعالیت ایران گذاشته است و این مساله بین ما و آژانس در چهارچوب خود پیگیری شده و می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که از سفر معاون نخست وزیر آذربایجان به ایران استقبال شده است، آیا روسای جمهور ایران و آذربایجان در حاشیه اجلاس اکو با یکدیگر دیدار خواهند کرد، گفت: سفر معاون نخست وزیر آذربایجان به ایران سفر قابل توجه و سازنده‌ای بود ایشان دیدارهای فشرده‌ای با هیات وزیران ایران داشتند . در خصوص پروژه‌های زیادی بحث شد و روابط دو کشور بعد از تنش ناخواسته وارد فاز جدید خواهد شد و آذربایجان این سفر را مبنایی برای عملیاتی کردن برخی پروژه‌ها قرار داده بود. سفرهای زیادی در هفته‌های آینده برنامه ریزی شده است. در چهارچوب اکو هم دیداهای دو جانبه برنامه ریزی شده که جزئیات آن را باید از دفتر رئیس‌جمهور بپرسید.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی در خصوص نامشخص بودن سیاست ایران در قبال حکومت طالبان گفت: سیاست ایران در خصوص افغانستان به دقت در مواضع دستگاه دیپلماسی مشخص شده است. هیات حاکمه افغانستان به عنوان مسئول وضعیت مردم موظف است امنیت را در دستور کار داشته باشد. ایران هم در همین چهارچوب با همه طرف‌ها از جمله هیات حاکمه ارتباط دارد. در سفر نماینده ایران در امور افغانستان هم مساله تشکیل دولت به شمول همه گروه‌ها مورد تاکید قرار گرفته است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات وزیر امور خارجه فرانسه و اینکه آیا این کشور دوباره در نقش پلیس بد ظاهر شده است، گفت: در خصوص برخی مواضع رسانه‌ای محاسبات اشتباه صورت گرفته است و می‌خواهند جای مدعی و متهم را تغییر دهند.   

خطیب‌زاده در خصوص سفر نماینده ویژه روسیه در موضوع سوریه و گفتگوهای صورت گرفته میان دو طرف، گفت: سوریه یکی از کنش گران مهم و غیر قابل حذف در جهان عرب است و از جمله در چارچوب سازمان های منطقه ای چون اتحادیه عرب فعال بوده و هست و این علی رغم تلاش برخی برای حذف سوریه است اما با گذشت زمان به این باور رسیدند که سوریه حذف شدنی نیست و به نفع خودشان و جهان عرب هم نیست این اتفاق، در این میان ایران هم از این رویه استقبال و حمایت می کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با نشست وین و دستورکار مشخص آن گفت: تمرکز ما در نشست وین بر رفع تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه است.  ما با کسانی صحبت می‌کنیم که یا مسبب این وضعیت هستند یا بر اساس چارچوب های قانونی  اعتبار و جایگاه حضور در نشست را دارند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی در خصوص مباحث مطرح شده در رسانه‌ها درباره توافق موقت بین ایران و ۱+۴ نیز گفت: درباره اظهارات مبهم و گمانه زنی رسانه‌ها موضع نمی‌گیرم. ایران با اراده جدی برای رفع تحریم‌هایی که بر ضد مردم ایران اعمال شده با یک تیم کامل براساس همین هدف عازم وین خواهد شد و امیدواریم طرف‌های مقابل به جای شبهه افکنی‌های رسانه‌ای و عملیات روانی که شاید بتوانند ماهیگیری از آب‌های آلوده بگیرند با اراده جدی و نیت خوب و دستیابی به توافق عملی و جامع الاطراف به وین بیایند. اگر این اراده جدی را نداشته باشند و بخواهند با نیت‌های غیرساززنده همراه کنند قطعا پاسخ ایران متناسب خواهد داد.

این دیپلمات کشورمان در خصوص حمله به سرکنسولگری ایران در هامبورگ گفت: این تعرض را محکوم کردیم و سفیر آلمان به وزارت خارجه فراخوانده شد و این موضوع با کمک دولت آلمان در حال پیگیری است.

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به اظهارات هماهنگ کننده شورای امنیت کاخ سفید مبنی بر این‌که به دیپلماسی با ایران متعهد هستیم و در صورت شکست برای دیگر گزینه‌ها نیز آماده‌ایم، گفت: ما همه گزینه‌هایی که آنها داشتند در افغانستان دیدیم و نتیجه‌اش را دیدند و فکر نمی‌کنم وقتی این جملات را می‌گویند به آنچه می‌گویند باور داشته باشند.

خطیب‌زاده در خصوص اخبار مربوط به سفر یک هیات اماراتی به ایران در آینده نزدیک گفت: روابط ایران با امارات به رغم برخی پرونده‌های اختلافی با فهم مشترک از سیاست همسایگی در مسیر خوبی است و طبیعی است که پیشبرد روابط سیاسی، اقتصادی و دیپلماتیک رفت و آمدهای زیادی را به همراه دارد و این سفرها در دست انجام و طراحی است.  

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در رابطه با اخبار مرتبط با اخراج برخی اتباع افغانستانی از ایران گفت: ایران همواره سعی کرده میزبان خوبی برای همسایگان خود باشد اما همچنین تلاش ما این بوده که افغانستان مامن خوبی برای اتباع کشورش باشد. ما هیچ وقت مردم افغانستان را در شرایط سخت تنها نمی‌گذاریم.

خطیب‌زاده در پاسخ به این سوال که با توجه به بحران‌های اقتصادی کشور آیا امکان دارد ایران از برخی پیش شرط‌های خود در مذاکرات وین دست بردارد، گفت:  مقدمات سوال شما را نمی‌توانم بپذیرم و اجازه بدهید روی همان موضع حضور جدی ایران در مذاکرات برای رفع تحریم‌ها تاکید داشته باشم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره حضور عراق در اجلاس گفت‌وگوی امنیتی منامه و مصاحبه فؤاد حسین با یک رسانه صهیونیستی نیز گفت: روابط ایران و عراق چند بعدی، چند لایه و راهبردی است و روابط ما در ابعاد مختلف با در هم تنیدگی بالایی جلو می‌رود. تلاش کردیم به برادران در عراق کمک کنیم که به عنوان کشنگر موثر عمل کنند. البته یک قید را گفته‌ایم که رژیم اشغالگر قدس هر کجا رفته جز ناامنی، بی‌ثباتی و ترور با خودش نبرده و تلاش می‌کند از هر منفذی برای ناامنی استفاده کند.

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سؤالی درباره موضع و عملکرد ایران در قبال هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان گفت: موضع ایران درباره افغانستان کاملا روشن و صریح است. ما طی چهار دهه میزبان چهار میلیون افغانستانی در ایران هستیم. بسیاری از مردم افغانستان به خوبی می‌دانند در کنار ما درس می‌خوانند و در کنار ما زندگی می‌کنند. می‌دانید که در اروپا اگر آواره‌ای باشد چه برخوردی با آنها صورت می‌گیرد. آن‌چه در ایران به عنوان میزبان برادران و خواهران از کشورهای همسایه اتفاق افتاده در تاریخ باقی خواهد ماند. افغانستانی صلح و ثبات خواهد داشت که در آن دولتی باشد که در آن قومیت‌های متنوع و تکثر بالای جمعیت آن را در نظر بگیرد. این درسی است که تاریخ افغانستان نشان داده و طالبان و هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان این را می‌دانند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز