خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه پرینستون در گفت‌وگو با ایلنا:

امیدوارم به زودی شاهد احیای برجام باشیم/ وضعیت در حال خطرناک شدن است/هیچ یک از طرفین خواهان جنگ دیگری در خاورمیانه نیستند

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۹۰۱۸

استاد دانشگاه پرینستون با تاکید بر اهمیت سفر مدیر کل آژانس به ایران، ابراز امیدواری کرد که وی بتواتند تضمین‌هایی در مورد شفافیت برنامه هسته‌ای ایران به جهان ارائه کند.

فرانک هیپل (Frank N von hippel) دستیار پیشین امنیت ملی در دفتر علم و فناوری کاخ سفید (۱۹۹۳ تا ۱۹۹۵) و استاد روابط بین‌الملل دانشگاه پرینستون است. وی به صورت تخصصی در حوزه سلاح هسته‌ای و پیمان منع اشاعه هسته‌ای و جنگ تحقیق و بررسی کرده است.

فرانک هیپل در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به آغاز مذاکرات گفت: امیدوارم به زودی شاهد احیای برجام باشیم. بدون انطباق برای انطباق و گام در مقابل گام، وضعیت در حال خطرناک شدن است.

مانع اصلی عدم اعتقاد به ارزش توافق در هر دو پایتخت است

این استاد دانشگاه در ادامه در مورد موانع احیای برجام گفت: مانع اصلی عدم اعتقاد به ارزش توافق در هر دو پایتخت است. در ایالات متحده، حدود نیمی از کنگره، از جمله برخی از دموکرات‌ها، از ایران چیزی بیشتر از بازگشت به توافق می‌خواهند. با قضاوت در مورد اینکه دولت رئیسی چقدر طول کشیده تا به مذاکرات بازگشته باشد، باید در تهران نیز بحث داخلی در مورد مزایای بازگشت به توافق وجود داشته باشد.

با وجود جناح‌بندی‌ها در ایران و آمریکا، تمرکز قاطع روی ادامه کار وجود ندارد

وی هم چنین در ادامه گفت: هر دو طرف خطر را می‌شناسند و هیچ یک از طرفین نمی‌خواهند وارد جنگ شوند. اما، با تقسیم‌بندی‌ها و جناح‌بندی‌ها در هر دو پایتخت، تمرکز قاطع روی ادامه کار وجود ندارد.

مذاکرات ایران با همسایگانش در مورد یک تحول بسیار امیدوارکننده است

فرانک هیپل هم چنین اضافه کرد: بازگشت به انطباق به توافق برای پایبندی توسط ایالات متحده و ایران گامی کلیدی به سوی خاورمیانه صلح‌آمیزتر و مرفه‌تر خواهد بود. مذاکرات ایران با همسایگانش در مورد مسائل منطقه‌ای نیز یک تحول بسیار امیدوارکننده است. هیچ یک از طرفین خواهان جنگ دیگری در خاورمیانه نیستند. امیدوارم مذاکره‌کنندگان هر دو طرف بفهمند که وظیفه آنها چقدر فوری است. آنها باید با درک این مساله به کارشان ادامه دهند.

امیدوارم گروسی  بتواند به جهان اطمینان دهد که ایران به سیاست شفافیت هسته‌ای خود ادامه می‌دهد

وی هم چنین به سفر رافائل گروسی به ایران و دستاوردهای احتمالی این سفر اشاره کرد و گفت: من معتقدم که گروسی نگران دو موضوع بوده است؛ ۱) توانایی آژانس برای نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران و ۲) مسائل حل نشده درباره تاریخچه برنامه هسته‌ای ایران قبل از سال ۲۰۰۳. موضوع اول بسیار فوری‌تر و مهم‌تر است. اگر آژانس نتواند به جهان اطمینان دهد که ایران فعالیت‌های هسته‌ای مخفیانه انجام نداده است، اوضاع به سرعت می‌تواند از کنترل خارج شود.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: امیدوارم که وقتی گروسی از تهران بازمی‌گردد، بتواند به جهان اطمینان دهد که ایران به سیاست شفافیت هسته‌ای خود ادامه می‌دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز