خبرگزاری کار ایران

وحیدی:

مدیریت بحران یک امر حاکمیتی و اجرایی است

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۷۵۲۸

وزیر کشور گفت: برای مدیریت موفق در موضوع زلزله نیازمند توسعه علمی در این عرصه هستیم.

به گزارش ایلنا، احمد وحیدی امروز سه‌شنبه در نشست ستاد ملی پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران، ایران را از جمله کشور‌های حادثه خیز طبیعی در جهان ارزیابی کرد و گفت: با توجه به اینکه در شمار کشور‌های حادثه خیز دنیا قرار داریم باید سطح آمادگی و پاسخگویی به موقع به بحران‌های طبیعی اعم از سیل و زلزله در کشور ارتقا یابد.

وزیر کشور با بیان اینکه مدیریت بحران یک امر اقناعی صرف نیست، خاطرنشان کرد: مدیریت بحران یک امر حاکمیتی و اجرایی است و باید با تمام ظرفیت‌های ممکن در کشور به مقابله با حوادث طبیعی و حراست از جان و مال شهروندان عزیز کشورمان بپردازیم.

وحیدی ادامه داد: یکی از مسائل چالش برانگیز در حوادث طبیعی توزیع عادلانه امکانات و منابع است و باید در این زمینه دستگاه‌های مسوول بیشترین دقت و حساسیت نسبت به تخصیص درست کمک‌های ارسالی به نیازمندان این حوزه داشته باشند.

وی با اشاره به زلزله اخیر در استان هرمزگان و سطح آمادگی بالای دستگاه‌های خدمات رسان در این عرصه گفت: با عنایت حضرت حق تعالی و ائمه معصومین (ع) کمترین تلفات انسانی را در این زلزله شاهد بودیم.

وزیر کشور با بیان اینکه طبق گزارش‌ها در این زلزله یک نفر جانش را از دست داد که البته جان همان یک نفر هم برای ما بسیار محترم و عزیز است، خاطرنشان کرد: این تلفات و خسارت کم، تفسیری جزء لطف خداوند منان به این سرزمین و ملت ندارد.

وی با قدردانی از همه فعالان و دست اندرکاران در مدیریت زلزله استان هرمزگان ادامه داد: ضرورت دارد روند امداد رسانی با توجه به آغاز فصل سرد سال تا ایمنی کامل همه زلزله دیدگان تداوم یابد.

وحیدی با اشاره به اینکه با توجه به زلزله خیز بودن کشور همواره سطح معینی از آمادگی برای پاسخ و مدیریت بحران را داشته باشیم، گفت: طبق مطالعات و تحقیقات علمی صورت گرفته، استان تهران از جمله استان‌های کشور است که با توجه به چند گسل فعال در کانون زلزله قرار دارد.

وزیر کشور در این باره گفت: برای مدیریت موفق در موضوع زلزله نیازمند توسعه علمی در این عرصه هستیم.

وی با اشاره به راهکار‌های پیش رو در مدیریت بحران زلزله نظیر ارتقای فرهنگ و آموزش عمومی در جامعه، گفت: به تجربه دیده شده است که واکنش مردم و دانش و آگاهی آن‌ها از زمان زلزله و اینکه چگونه رفتار مناسب داشته باشند، نقش مهمی در مدیریت بحران دارد و برای همین باید رسانه‌های کشور در این زمینه اطلاع رسانی‌های علمی و آموزشی لازم را برای شهروندان عزیز داشته باشند.

وحیدی همچنین به شناخت صحیح چشمه‌های زلزله زا در استان تهران اشاره کرد و گفت: طبق گزارش‌های ارائه شده از سوی موسسه ژئو فیزیک دانشگاه تهران هنوز گسل‌های ناشناخته‌ای در تهران وجود دارد که در این زمینه سازمان زمین شناسی کشور باید شناسایی لازم را در این عرصه انجام دهد.

وزیر کشور همچنین به بهسازی لرزه‌ای و جلوگیری از افزایش ریسک لرزه‌ای اشاره کرد و گفت: مسئولیت این حوزه هم با شهرداری و استانداری است.

وی با اشاره به راهکار مهم قوانین سخت گیرانه برای رعایت آیین نامه‌های استاندارد ساخت و ساز در کشور گفت: قوانین سفت و سختی در این حوزه تصویب شده و امروز خلاء کار در حوزه پیگیری است که باید نهاد‌های متولی این حوزه نظیر شهرداری‌ها و سازمان نظام مهندسی مراتب نظارت کامل را داشته باشند.

راه اندازی سامانه‌های پایش سلامت برخط سازه‌های مهم مثل برج میلاد و دیگر سازه‌های بزرگ مسکونی، اداری و تجاری کشور از دیگر راهکار‌های مطرح شده در نشست امروز بود که وزیر کشور در این باره گفت: تحقق عملی این پیشنهاد برای فهم اینکه درجه آسیب پذیری و استحکام سازه‌ها چه میزان است و چه اقدامات حفاظتی باید صورت گیرد، مهم است.

وحیدی به ضرورت عملیاتی شدن سامانه‌های هشدار سریع زلزله اشاره کرد و گفت: در وقوع زلزله اثرات جانبی زلزله چه بسا بر اثر عدم آگاهی از زمان زلزله و اتخاذ اقدامات مراقبتی بیشتر از خود زلزله باشد و برای همین باید این امکان در کشور ایجاد شود که با استفاده از ابزار‌های ممکن مردم را در جریان وقوع احتمالی زلزله قرار دهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز