خبرگزاری کار ایران

خطیب‌زاده در نشست خبری:

سطوح ارتباط ایران و سوریه گسترده و راهبردی است/ موضوع حق آبه، در سفر وزیر امور خارجه ترکیه مورد بررسی قرار خواهد گرفت/ گروسی به تهران دعوت شده است/ اینکه گفت‌وگوهای وین از کجا آغاز شود موضوع ثانویه و کم اهمیت است

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۶۸۰۲

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: سفر وزیر امورخارجه ترکیه به ایران از قبل پیش‌بینی شده و در چارچوب روابط خارجی است، دستور مفصلی تهیه شده است و حوزه آبی هم مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید خطیب‌زاده در نشست خبری صبح امروز خود با اصحاب رسانه، ضمن اعلام خبر حضور وزیر امور خارجه ترکیه در ایران و دیدار وی با همتای ایرانی و رئیس‌جمهوری کشورمان، در پاسخ به سوالی در خصوص فرماندهی نیروهای مستشاری ایران در سوریه گفت: این خبرسازی رسانه‌های صهیونیستی موضوع تازه‌ای نیست و سطوح ارتباط ایران و سوریه گسترده و راهبردی است و فرمانده مستشاری ایران در پایان مأموریتش مورد تشویق وزیر دفاع سوریه قرار گرفت و همه می دانند سطح ایران در سوریه کجاست.

سخنگوی وزارت امور خارجه  کشورمان درباره حضور وزیر امور خارجه ترکیه در ایران و گفت‌های دو کشور پیرامون حق آبه کشورهای همسایه گفت: سفر وزیر امورخارجه ترکیه به ایران از قبل پیش‌بینی شده و در چارچوب روابط خارجی است، دستور مفصلی تهیه شده است و حوزه آبی هم مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: سدی که ترکیه افتتاح کرده بر روی رود دجله بسته شده است که بر روی همه کشورهای منطقه تاثیر گذار است، رویکرد ما به حق آبه جهانی و انسانی است و معتقد هستیم باید جهانی تصمیم گرفت و از نگاه منطقه‌ای صرف باید پرهیز کرد. رودهایی که در پایین این سد هستند با مشکل رو به رو شده است.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی در خصوص درخواست مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی برای سفر به ایران گفت: تاریخ برای سفر آقای گروسی پیشنهاد شده است و اگر ایشان پاسخ بدهند علاوه بر رئیس سازمان انرژی اتمی با وزیر امور خارجه دیدار خواهند کرد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه با توجه به اینکه دولت سیزدهم یکی از برنامه‌های اولویت‌دار خود در حوزه سیاست خارجی را ارتباط نزدیک با همسایگان عنوان کرده است و با توجه به سفر رابرت مالی به منطقه با هدف گفت‌وگو در خصوص مذاکرات ۸ آذر،‌ آیا تهران نیز برنامه دارد تا با همسایگان خود در این خصوص رایزنی داشته باشد، گفت: تهران رایزنی‌های خودش را با منطقه در خصوص منطقه انجام می‌دهد و تهران همیشه با کشورهای منطقه در خصوص مسائل منطقه‌ای رایزنی داشته است. ما به غیر یک یا دو کشور که روابطمان با آن‌ها قطع شده، با باقی کشورهای منطقه همچون قطر، امارات و ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس و دریای خزر رفت و آمد نزدیک داریم و رفت و آمدها به تهران کاملا نزدیک است.

وی ادامه داد: اگر منظور این است که ایران در خصوص مذاکرات وین با همسایگان خودش صحبت می‌کند، ایران با همسایگان خود در مورد موضوعات منطقه‌ای و با اعضای ۱+۴ در خصوص برجام صحبت می‌کند.

اینکه گفت‌وگوهای وین از کجا آغاز شود موضوع ثانویه و کم اهمیت است

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص سفر معاون وزیر امور خارجه به اروپا و اینکه آیا در این سفر نقطه شروع مذاکرات وین مورد بحث قرار گرفته است، گفت: سفر آقای باقری به اروپا در ظرفیت معاونت سیاسی انجام شد و ایشان مذاکره کننده ارشد است و سه کشوری که در سفر ایشان بودند در گفت‌وگوهای وین نیز حاضر هستند؛ طبیعی است بخشی از گفت‌وگوها در پایتخت‌ها به مذاکرات وین اختصاص یافته است. ایشان در همه این کشورها علاوه بر مذاکره کنندگان ارشد این کشورها با مسئولان روابط دوجانبه و مسئولان منطقه‌ای در وزارت خارجه‌های آن کشورها ملاقات داشت و سفرش سه بعد داشته است. با مسئولان دوجانبه، منطقه‌ای و مذاکره کنندگان ارشد دیدار کرده است.

وی افزود:  مساله مهمی که ما در خصوص آن صحبت کرده‌ایم این است که چگونه به توافق خوب در وین دسترسی پیدا کنیم و اینکه گفت‌وگو از کجا آغاز شود موضوع ثانویه و کم اهمیت است. آمریکا باید رویکرد خود را تغییر دهد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در رابطه با جلسه بررسی ظرفیت‌های ترانزیتی کشور در نشست کارگروه ملی دیپلماسی حمل و نقل و ترانزیت در پاسخ به این سوال که برنامه‌های وزارت خارجه برای جلوگیری از قاچاق کالا و ارز گفت: جلسات ستاد هماهنگی اقتصادی وزارت خارجه با حضور دستگاهای ذی‌ربط برگزار می‌شود و موضوع قاچاق را دستگاه‌های ذی‌ربط پیگیری می‌کند و وزارت خارجه همواره کنار این دستگاه‌ها قرار دارد.

خطیب‌زاده درباره رایزنی ایران و انگلیس در خصوص پرداخت بدهی این کشور به جمهوری اسلامی ایران گفت: عمده بحث‌های ما با انگلیس ارتباط دوجانبه و یکی از بندهای اصلی بدهی ۴دهه این کشور به ایران است . توجه داشته باشید حتی توسط قانون محلی این کشور هم باید این بدهی پرداخت شود.

نسبت به امنیت، تمامیت ارضی و ثبات منطقه و ایران حساس هستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص واکنش ایران به رزمایش دریای سرخ با مشارکت اسرائیل، آمریکا و بحرین و امارات گفت: ایران نسبت به امنیت، تمامیت ارضی و ثبات منطقه و خودش کاملا حساس است و از اطمینان کافی برخوردار هستیم که این ثبات و آرامش توسط برخی که به دنبال ناامنی و ناآرامی هستند به هم نخورد. نفس این‌که ریشه‌های ناامنی و ترور یعنی اسرائیل به منطقه ما بیاید و برخی کشورها با اشتباهات محاسباتی وارد معادلات با این رژیم شوند امر مذموم است. ایران در سطحی از اقتدار و آمادگی هست که همه می‌دانند نباید به مرحله بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه نزدیک شوند.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در واکنش به اظهارات نفتالی بنت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر این‌که ایران به دنبال نابودی اسرائیل و تسلط بر جهان و راندن جهان به ورطه تاریکی است، گفت: شنیدن این جملات از سیاهچاله کره خاکی مضحک است. این رژیم لکه ننگی برای تمدن بشری است و می‌کشد و ترور انجام می‌دهد و تمام توان خود را گذاشته که هم در سرزمین اشغالی و هم در دیگر کشورها توطئه کند.

خطیب‌زاده درخصوص خبر گروگانگیری تعدادی از کارمندان سفارت آمریکا در صنعا و این‌که آیا ایران در جریان این اقدامات است، گفت: از جزئیات این موضوع شخصا مطلع نیستم اما آن‌چه می‌دانم انصارالله و دولت نجات ملی یمن دولت مسئولی بوده و براساس مسئولیت کشور را اداره کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در رابطه با بحران مهاجرین در مرز لهستان و بلاروس با توجه به اینکه هموطنان ما نیز در جمع این مهاجرین هستند، گفت: در خصوص این موضوع سفارت خانه‌های ما در کشورهای خارجی فارغ از هر ملاحظه‌ای به کمم مهاجرین می‌شتابند اما بارها تاکید کرده‌ام اتباع ایرانی حواس‌شان به باندهای قاچاق باشند و فریب نخوردند. متاسفانه باندهای قاچاق مردم را به دام می‌کشند و بعضا به جاهایی می‌برند که ما حتی نمی‌توانیم پیدایشان کنیم.

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به این سوالی در خصوص منبع سه و نیم میلیارد دلار از پول‌های آزاده شده ایران گفت: در شرایط تحریم نمی‌توانم اطلاعات ریزی در این خصوص بدهم و باید از بانک مرکزی سؤال کنید. منابع متعددی در خارج از کشور داشته و داریم و در حال آزادسازی تدریجی آنها هستیم که به صورت تدریجی وارد چرخه اقتصاد شدند و تنها هم از یک منبع نبودند.

اخبار مرتبط با حضور داعش در افغانستان نگران گننده است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص اهداف سفر حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه دولت در امور افغانستان به کابل گفت:‌ این سفر به عنوان نماینده ویژه ایران در امور افغانستان انجام شده و گفت‌وگوهایی با هیأت حاکمه سرپرستی در افغانستان خواهد داشته و درباره وضعیت امروز و فردای مردم افغانستان گفت‌وگو خواهد کرد. ما همواره تلاش کردیم مردم افغانستان کمترین تاثیر را از تحولات افغانستان و خروج فاجعه بار آمریکا از این کشور داشته باشند. درباره مسئولیت این هیأت حاکمه گفت‌وگوی می‌شود. نگران افراطی گری و تروریسم هستیم و منزجرکننده این تروریسم حمله به نمازگزاران است و مسئولیت مستقیم هیأت حاکمه دارد که از امنیت نمازگزارن و مردم افغانستان حفاظت کند. اخباری از حضور داعش داریم که نگران کننده است و از جمله موضوعاتی است که در این سفر گفت‌وگو خواهد شد.

خطیب زاده در پاسخ به این سوال که آیا مذاکرات مجازی چین و ایالات متحده و تحریم چین توسط آمریکا بر روابط ایران و چین تاثیر دارد، گفت: اگر ایالات متحده متوجه شود دنیا نمی‌تواند با یکجانبه گرایی این کشور به گروگان گرفته شود و به رویکرد همگرایی با جامعه جهانی روی بیاورد و اگر بپذیرد سلاح تحریم علیه کشورها به ویژه چین را نباید به کار بگیرد، قطعا دنیای بهتری پیش رو خواهیم داشت. باید دید کدام گفت و گوها به نتیجه عملی می‌رسد.

هیچ‌وقت گفت‌وگوهایمان را براساس خوش‌بینی و بدبینی نچیدیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اظهارات اخیر جو بایدن مبنی بر اینکه با عرضه کافی نفت به بازار جهانی، امکان کاهش خرید از ایران فراهم شده است، در پاسخ به این سوال که با توجه به این سخنان آیا به مذاکرات برای احیای برجام خوشبین هستید، گفت: در روابط بین‌الملل و گفت‌وگوهایمان در موضوعات مختلف، هیچ وقت گفت‌وگوها را براساس خوش بینی و بدبینی نچیدیم. برای ما مهم واقعیت‌های روی زمین است. آن‌چه بایدن می‌گوید نشان می‌دهد چقدر دنیا متصل به هم است و هیچ کشوری قابل جدا شدن از بازار نیست. سال‌ها آمریکا تلاش کرده ملت ایران را از بازارهای جهانی خارج کند ولی هر روز کمتر نتیجه گرفته است و آن‌هم به خاطر جوانانی است که خلاق کار می‌کنند و هر چه تلاش کنند چند گام از جوانان ما عقب هستند. به شدت رفتار بایدن در تهران رصد می‌شود و براساس همین رفتارها گفت‌وگوها را در وین جلو می‌بریم.

رابطه و رایزنی وزارت امور خارجه و مجلس در موضوعات مختلف نزدیک است

سعید خطیب‌زاده در حاشیه نشست خبری امروز خود در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه گفته می‌شود قانون مجلس درخصوص لغو راهبردی تحریم‌ها این دور از مذاکرات را با مشکل رو به رو خواهد کرد، آیا وزارت امور خارجه رایزنی خاصی برای تسهیل این موضوع با خانه ملت انجام داده است، گفت:  قانون مجلس کاملا روشن و دولت مکلف به انجام و اجرای کلمه به کلمه آن است و ما هم به عنوان وزارت امور خارجه براساس تکالیف قانونی خودمان این کار را خواهیم کرد. وزارت امور خارجه و مجلس روابط و رایزنی بسیار نزدیکی در موضوعات مختلف از جمله این موضوع دارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز