خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه مینه سوتا در گفت‌وگو با ایلنا:

امتیازدهی ایران و آمریکا باید همزمان باشد تا هیچ دولتی ادعای بُرد نکند/ هر امتیازی از سوی بایدن بلافاصله مورد حمله جمهوری‌خواهان قرار می‌گیرد/ حضور یک میانجی‌، بن‌بست فعلی را از بین می‌برد

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۶۴۶۱

استاد علوم سیاسی دانشگاه مینه سوتای آمریکا تاکید کرد که نشانه‌ای مبنی بر تغییر مواضع دو دولت برای احیای برجام وجود ندارد اما حضور یک میانجی‌، بن‌بست فعلی را از بین می‌برد.

ویلیام بیمن استاد علوم سیاسی دانشگاه مینه سوتای آمریکا است. وی در گفت‌وگو با ایلنا به بیان نظرات خود در مورد چالش میان ایران و آمریکا در آستانه آغاز مذاکرات پرداخت.

 هیچ نشانه‌ای از سوی ایالات متحده و ایران مبنی بر تغییر مواضع وجود ندارد

ویلیام بیمن در ابتدا در مورد از سرگیری مذاکرات وین گفت: از سرگیری مذاکرات وین چندان نکته قابل توجهی نیست. یک اجماع کلی وجود دارد و دولت ایران برای جلوگیری از تنش با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با از سرگیری مذاکرات موافقت کرد. با این حال، هیچ نشانه‌ای از سوی ایالات متحده و ایران مبنی بر تغییر مواضع هر دو دولت وجود ندارد.

هر گونه امتیازی از سوی دولت بایدن بلافاصله مورد حمله حزب جمهوری‌خواه قرار می‌گیرد

ایران هیچ دلیل موجهی برای امتیاز دادن ندارد

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: برجام اکنون تقریباً نیمی از «عمر» برنامه‌ریزی شده خود را سپری کرده است. به نظر می رسد که دولت ایران هیچ دلیل موجهی برای دادن هیچ گونه امتیازی در خصوص کاهش غنی‌سازی هسته‌ای یا ورود به توافقات اضافی که در توافقنامه اولیه گنجانده نشده است، ندارد. از طرفی دولت بایدن اکنون با بحران محبوبیت در ایالات متحده مواجه است و هر گونه امتیازی از سوی دولت بایدن بلافاصله مورد حمله حزب جمهوری‌خواه قرار می‌گیرد که نشانه ضعف در روابط خارجی است. به این دلایل در حال حاضر هیچ دلیل خوبی برای تمدید توافق وجود ندارد.

هیچ کدام از دو دولت ایران و آمریکا نمی‌خواهند ظاهری ضعیف از خود  نشان دهند

هرچه ایالات متحده بیشتر خارج از برجام باشد، عزم کمتری برای احیای آن وجود دارد

بیمن در مورد موانع احیای برجام گفت: هیچ کدام از این دو دولت نمی‌خواهند ظاهری ضعیف از خود نشان دهند. هم دولت ایران و هم دولت آمریکا تحت فشار منفی شدید عمومی هستند هرچه ایالات متحده بیشتر خارج از برجام باقی بماند، عزم کمتری برای احیای آن وجود دارد.

یکی از کشورهای دوست که منافعی در هر دو طرف دارد، می‌تواند میانجی‌گر  توافق متقابل باشد

امتیازدهی دوطرف باید همزمان باشد تا هیچ دولتی ادعای بُرد نکند

وی در ادامه گفت: یک کشور باید با دادن امتیاز پیش‌قدم شود. یک میانجی در قالب هیئتی از یک کشور دوست که منافعی در هر دو طرف دارد، می‌تواند میانجی‌گر یک توافق متقابل باشد که در آن، ایالات متحده و ایران هر کدام امتیازاتی را در یک زمان ارائه کنند. این می‌تواند به صورت تدریجی و در یک مرحله و در یک زمان انجام شود، اما باید همزمان باشد تا هیچ یک از آنها نتوانند ادعا کنند که دیگری را مجبور به «باخت» کرده است. قطر به تازگی موافقت کرده که نماینده ایالات متحده در افغانستان باشد. عمان در گذشته این نقش میانجی را ایفا کرده است. چین می‌تواند این نقش را ایفا کند و احتمالاً از داشتن اعتبار دیپلماتیک خوشحال خواهد شد. ژاپن کشور دیگری است که می‌تواند به طور موثر میانجیگری کند و به نظر من این، تنها راه حل است.

ایالات متحده هیچ نشانه خوبی برای ایران جهت ورود به دیپلماسی ارائه نکرده است

در حال حاضر دشمنی‌ها در سطح پایینی قرار دارند

استاد علوم سیاسی دانشگاه مینه سوتای آمریکا هم‌چنین افزود: در واقع، در حال حاضر ایران کم و بیش علاقه خود را به آمریکا و به طور کلی غرب از دست داده است. ایران انرژی دیپلماتیک و اقتصادی خود را به سمت شرق و مخصوصا به سمت شرق آسیا به ویژه چین هدایت می‌کند. ایالات متحده هیچ نشانه خوبی برای ایران برای ورود به دیپلماسی ارائه نکرده است. تنها چیز خوب در شرایط کنونی این است که دولت ایالات متحده تهدید حمله به ایران را مانند آنچه در زمان دولت‌های بوش و ترامپ شاهد بودیم، متوقف کرده است، بنابراین تنش‌ها در منطقه به طور منطقی آرام است. این ممکن است در نتیجه تنش‌های اخیر بر سر انتخابات در عراق تغییر کند، اما در حال حاضر دشمنی‌ها در سطح پایینی قرار دارند.

حضور یک میانجی‌، بن‌بست فعلی را از بین می‌برد

وی در مورد دستیابی به توافق در کوتاه‌مدت گفت: تا زمانی که یک طرف یا دو طرف دیگر امتیازاتی ندهند، من چنین اعتقادی ندارم. همانطور که گفته‌ام، یک راه‌حل میانجی‌گری که در آن هر دو طرف به طور همزمان با کمک یک میانجی‌گر امتیاز بدهند، بن‌بست فعلی را از بین می‌برد، اما تا آن زمان، هیچ اتفاقی نمی‌افتد و ما به تاریخ انقضای برجام نزدیک‌تر و نزدیک‌تر خواهیم شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز