خبرگزاری کار ایران

میرابیان در گفت‌وگو با ایلنا:

پیشروی‌های انصارالله، ارزیابی ریاض در قبال مذاکره با تهران را تغییر داده است/ حاضر به گفت‌وگو در خصوص هم‌پیمانان خود نیستیم/ بررسی اهداف سفر رابرت مالی به خاورمیانه

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۶۳۷۲

یک کارشناس مسائل منطقه گفت: تحولات اخیر و سریع یمن و عقب نشینی‌های ائتلاف عربستان و امارات باعث شده تا تغییر روشی در سخنان مقامات سعودی در قبال مذاکرات با ایران ایجاد شود اما پاسخ خواست عربستان برای مداخله ایران در مساله یمن را هفته گذشته از سوی سخنگوی وزارت امور خارجه شنیدیم که ایشان گفتند سعودی‌ها اگر خواهان مذاکره پیرامون هم‌پیمانان ما باشند، ما حاضر به گفت‌وگو در این موارد نیستیم.

رضا میرابیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در رابطه با تازه‌ترین اظهارات وزیر امور خارجه عربستان سعودی در خصوص مذاکرات تهران و ریاض مبنی بر اینکه این مذاکرات پیشرفت داشته اما به نتیجه ملموس نرسیده است، در پاسخ به این سوال که تحولات یمن و خواست عربستان برای مداخله ایران در اختلاف ریاض و انصارالله تا چه میزان در ارزیابی مقامات سعودی از روند مذاکرات این کشور با ایران موثر است، گفت: سخنان آقای فیصل بن فرحان در مصاحبه با شبکه فرانس ۲۴ با اظهارات چند روز قبل ایشان مغایرت دارد؛  وزیر امور خارجه عربستان در آن سخنان با اظهار بدبینی نسبت به مذاکرات با تهران، گفته بود که گفت‌وگوها به نتیجه‌ای نرسیده و برگزاری دور پنجم این مذاکرات نیز مشخص نیست.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد تحولات اخیر و سریع یمن و عقب نشینی‌های ائتلاف عربستان و امارات باعث شده تا تغییر روشی در سخنان مقامات سعودی ایجاد شود اما پاسخ خواست عربستان برای مداخله ایران در مساله یمن را هفته گذشته از سوی سخنگوی وزارت امور خارجه شنیدیم که ایشان گفتند سعودی‌ها اگر خواهان مذاکره پیرامون هم‌پیمانان ما باشند، ما حاضر به گفت‌وگو در این موارد نیستیم. اگر در عربستان اراده‌ای برای مذاکره با انصارالله باشد، قطعا ایران کمک خواهد کرد اما اینکه بخواهند تهران مداخله مستقیم داشته باشد، قطعا با پاسخ منفی مواجهه می‌شوند. 

این کارشناس مسائل منطقه همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به پاسخ صریح و منفی ایران به خواست عربستان برای مداخله در موضوع یمن، آیا می‌توان تحولات اخیر لبنان و فشار ریاض بر حزب‌الله و حامیان وی در دولت بیروت را تلاشی برای فشار بر تهران برای تن دادن به درخواست سعودی در خصوص یمن تلقی کرد، گفت: اقدامات اخیر عربستان در قبال لبنان هم مربوط به یمن و هم مرتبط با خود لبنان است چرا که ریاض صریحا اعلام کرده است که ما معتقدیم دولت لبنان در گروگان حزب‌الله است و استقلال سیاسی ندارد. بنابراین موضوع اظهارات وزیر اطلاع‌رسانی لبنان، بهانه‌ای به دست عربستان داد تا فشار بر بیروت را افزایش دهد.

وی افزود: البته مساله فشار به حزب‌الله به موضوع انصارالله نیز مرتبط است چراکه عربستان معتقد به پیوند و ارتباط این دو گروه است. با این حال اقدامات اخیر و فشارهای عربستان و هم.پیمانانش تا امروز به نتیجه‌ای نرسیده و پیشرفت‌های انصارالله باعث عقب‌نشینی عربستان و همپیمانانش شده است.

میرابیان در رابطه با سفر رابرت مالی، نماینده ویژه وزارت خارجه ایالات متحده در امور ایران به خاورمیانه پیش از آغاز دور جدید مذاکرات ایران در وین، در پاسخ به سوالی در خصوص اهداف این سفر و تاثیر در مواضع و بهبود روابط با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بر مذاکرات احیای برجام گفت: به این علت که کشورهای منطقه از جمله عربستان بارها خواستار حضور در مذاکرات برجام چه در زمان که ۱+۵ و چه در زمان ۱+۴ شده بودند،‌ ایالات متحده در تلاش است تا با این سفر هم‌پیمانان خود را در جریان مذاکرات قرار داده و در خصوص مواضع خود توجیه کند. 

وی افزود: ما مذاکرات با عربستان را جدای از پرونده هسته‌ای دنبال می‌کنیم و وزیر امور خارجه هم اعلام کردند ما کشورهای همسایه را در روند مذاکرات وین قرار می‌دهیم، با این حال طبیعتا عادی‌سازی و بهبود روابط با عربستان می‌تواند بر احیای برجم موثر باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز