خبرگزاری کار ایران

امیرعبداللهیان در نشست خبری:

مذاکرات هسته‌ای را از دو هفته پیش در ایران کلید زدیم/در حوزه مبارزه با داعش به طرف‌های افغان مشورت داده و خواهیم داد

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۹۳۳۳

وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری خود پس از پایان دومین نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان، گفت: باید دولت فراگیر در افغانستان با مشارکت همه اقوام تشکیل شود و همه کشورهای همسایه برای رسیدن دولت فراگیر تلاش کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین امیرعبداللهیان در نشست خبری خود با اصحاب رسانه پس از پایان دومین نشست  وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان درباره مهم‌ترین دستاور این نشست گفت: نفس برگزاری نشست همسایگان افغانستان در تهران با حضور ۴ وزیر به صورت فیزیکی و ۲ وزیر به مجازی دارای پیام است.

وزیر امورخارجه تاکید کرد: باید دولت فراگیر در افغانستان با مشارکت همه اقوام تشکیل شود و همه کشورهای همسایه برای رسیدن دولت فراگیر تلاش کنند.

وی ادامه داد: نگرانی از وضعیت حقوق بشر و زنان، تروریست، فقر و قاچاق مواد مخدر وجود دارد و تلکید داریم باید کشورهای جهانی کمک کنند بر طرف شود.

امیرعبداللهیان درخصوص تضمین طالبان برای حفظ امنیت مردم افغانستان گفت: با  هیئت های موجود در افغانستان تماس و گفتگو داریم ، با وزیر خارجه هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان ملاقات کرده و نگرانی‌های خودمان را از مسیر این تماس‌ها به هیئت حاکمه سرپرست در افغانستان اعلام کردیم.

وی خاطر نشان کرد: تدابیر لازم را برای مدیریت موج ورود آوارگان به ایران و احتمالاً تشدید قاچاق مواد مخدر و امنیت مرزها بیان کردیم در عین حال مسئولین و حاکمان افغانستان نسبت به اینکه اقدامات تروریستی در افغانستان نباید باعث به خطر افتادن امنیت کشورهای همسایه شود اقدام کنند.

وزیر امورخارجه کشورمان درباره دیدگاه ایران به افغانستان گفت: همه  تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران با نگاه کمک به مردم افغانستان شکل گرفته است،ما تمام گذرگاه‌های مرزی و خودمان را در تمام روزهای بحران چند ماه اخیر باز نگه داشتیم  کمک های انسان دوستانه ایران و سایر کشورها به این کشور تسهیل شود  و هم تبادلات مرزی ما متمرکز شود تا  مردم افغانستان دچار کمبود مواد غذایی و بهداشتی درمانی نشوند.

وی تاکید کرد: در حوزه مبارزه با داعش حتماً در بخش امنیتی مشورت های امنیتی به طرف های افغان برای موفقیت در مبارزه با تروریسم مشورتهای خودمان در این زمینه داده و خواهیم داد.

امیرعبداللهیان درباره کمک به مردم افغانستان و صحبت‌های لاوروف درخصوص کمک‌های مجامع بین‌المللی گفت: این موضوع جدی بود که در مباحث امروز مطرح شد با توجه به اینکه در افغانستان وارد زمستان و فصل سرما می‌شویم به این دلیل که وضعیت اقتصادی افغانستان آشفته است که باعث آشفتگی های بیشتر در این کشور نشود صحبت شد  می‌توان شرایطی را فراهم کرد.

وی خاطر نشان کرد: نباید بگذاریم جوانان و مردمی که در افغانستان غم نان دارند به سمت گروه‌های تروریستی بروند و جذب آنان شوند تاکید بر آن بود که کشورهای همسایه و جامعه جهانی بسیجی را داشته باشند برای کمک های انسان دوستانه افغانستان که این امر هم از بُعد انسانی مورد توجه بود و هم از این منظر که اگر کنترل نشود می‌تواند موجی از آوارگان را راهی کشورهای همسایه کند

وزیر امورخارجه کشورمان درباره تامین امنیت شیعیان در افغانستان گفت: ما درباره تامین امنیت همه مردم افغانستان از جمله شیعیان که مورد حمله قرار گرفتند را  به هیات حاکمه افغانستان  حتی پیشنهاداتی را دادیم تا  علیه نمازگزاران و شیعیان افغانستان اقدامی صورت نگیرد

وی درباره حضور رئیس آژانس انرژی اتمی گفت:ما قصد نداریم سفرهای آقای گروسی به ایران را هیجان زده کنیم لذا اصل اینکه آقای گروسی به تهران سفر خواهند کرد قطعی است اما تاریخ و زمان مفهومی ندارد و باید بحث های فنی صورت بگیرد.

وزیر امورخارجه تاکید کرد: ما مذاکرات هسته‌ای خودمان را از دو هفته پیش در  ایران کلید زدیم و آقای باقری که گفت‌وگوهای خودشان را شروع کرده اند .

امیر عبداللهیان بیان کرد: زمانی  وارد مذاکره جدید با ۴ به اضافه یک شدیم،چگونه مذاکره کنیم ؟ و چگونه و مسائل تمرکز کنیم؟  اولا این که همه طرف‌ها بدون فوت وقت و کوتاهترین زمان ممکن به تعهدات خودشان در برجام  برگردند و این بازگشت  آنها به برجام  بسیار مهم است. در  جمهوری اسلامی ایران مهم است  چگونه همه طرف‌ها به برجام برمیگردند ، آیا نشان خواهد داد که تحریم های ذیل برجام به طور کامل برداشته خواهد شد؟ زیرا  ما نمی‌خواهیم از نقطه بن بست مذاکرات وین وارد مذاکرات وین شویم نکاتی که در مذاکرات وین شکل گرفته است قبول داریم و پس از ارزیابی گفته های امروز معاون سیاسی وزارت خارجه با مسئول اتحادیه اروپا در چه تاریخی باز می‌گردیم  اما دیر نخواهد بود و به زودی با ۴+۱  گفتگوها را از سر خواهیم گرفت.

امیر عبداللهیان تأکید کرد: دخصوص هرگونه توافق جدید و بازگشت طرف‌ها به تعهدات خودشان آن بخشی که به آمریکا باز می‌گردد باید آقای بایدن رئیس‌جمهور آمریکا نشان دهد اراده جدی برای بازگشت به برجام  وجود دارد ما خیلی مشتاق بازگشت آمریکا به برجام به صرفه بازگشت نیستیم چرا بازگشت باید به صرف لغو تحریم ها است . نیتجه برای ما از حرف‌های زیبا مهم‌تر است.

این دیپلمات عالی‌رتبه با بیان اینکه شخصا معتقدم اگر بایدن اراده جدی دارد این اراده را باید به منصه ظهور برساند و بتوانیم باور کنیم که آمریکایی‌ها در لغو تحریم‌ها جدی هستند، گفت: آنچه تعیین‌کننده است، میز مذاکره است و هنر مذاکره طرف ایرانی و طرف‌های دیگر در میز مذاکره.  اینکه آیا به توافق خواهیم رسید یا نه بستگی به روند مذاکرات و جدیت طرف‌های مقابل دارد.

به گفته امیرعبداللهیان، ما در ایران جدی هستیم اگر همه طرف‌ها به تعهداتشان برگردند ما هم برمی‌گردیم. دولت سیزدهم نتیجه‌گرا است.

وزیر امورخارجه در پاسخ به سئوالی درباره نحوه حمایت دیگر کشورهای همسایه افغانستان از ایران برای پذیرش پناهجویان افغان نیز گفت: یکی از مهمترین مسائل مطرح شده در نشست امروز این بود که اموال و دارایی‌های مردم افغانستان نزد بانک‌های خارجی در آستانه فصل سرما آزاد شود. سه ماه است، کارمندان در افغانستان حقوق نگرفته‌ند و این موضوع می‌تواند نابسامانی اجتماعی را در افغانستان رقم بزند.

وی یادآور شد: از جمله پیام ها وتاکیدات اجلاس این است که اموال و دارایی های مردم افغانستان به نحوی که در اختیار همه مردم در سراسر افغانستان قرار بگیرد، آزاد شود تا از بخشی از این چالش ها و مشکلات خارج شوند.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سئوالی درباره ادعای رسانه‌های آمریکایی مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی به دیدار با نمایندگان انگلیس، آلمان و فرانسه پاسخ رد داده، گفت: از نظر ما، سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس روش ناپسندی در پیش گرفته‌اند و به جای اینکه در ظرفیت ملی خودشان بخواهند با مقامات ما ملاقات کنند، در بعضی از موضوعات از جمله موضوع هسته‌ای، درخواست می‌کنند سه سفیر به صورت مشترک با یک مقام سیاسی ما در وزارت خارجه یا در خارج از کشور ملاقات کنند.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: البته، بخش ناپسندتر مقامات آلمانی، انگلیسی و فرانسوی این است که بعد از ملاقات با مقامات ایران، معمولا یک بیانیه مشترک می‌دهند و فقط حرف‌های خودشان را به صورت یکطرفه در آن بیانیه می‌آورند و گاهی اوقات هم اعلام می‌کنند که در فلان موضوع به طرف ایرانی اعتراض کردیم.

 وی یادآورشد:ما از هر گونه گفت‌وگوی دیپلماتیک دوجانبه با آلمان، انگلیس و فرانسه در بروکسل یا تهران استقبال می‌کنیم اما گفت‌وگو با سه کشور اروپایی را در موضوع هسته‌ای، صرفا در چارچوب ۱+۴ یعنی در کنار نمایندگان روسیه و چین که طرف های مذاکراتی ما هستند، فرمتی معقول و قابل قبول می‌دانیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز