خبرگزاری کار ایران

شاه محمود قریشی در نشست همسایگان افغانستان:

باید با تروریسم و افراطی‌گری در افغانستان مبارزه کنیم/ هیات حاکمه توقعات جامعه جهانی را برآورده کند/ پول‌های افغانستان در خارج از کشور باید آزاد شود

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۹۱۲۵

وزیر خارجه پاکستان در دومین نشست وزرای امور خارجه همسایگان افغانستان در تهران با تاکید بر اینکه باید با تروریسم و افراطی‌گری در افغانستان مبارزه کنیم، خاطرنشان کرد: هیات حاکمه افغانستان توقعات جامعه جهانی را برآورده کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان در دومین نشست وزرای امور خارجه همسایگان افغانستان که در تهران برگزار می‌شود، گفت: باید جامعه جهانی به وضعیت اقتصادی مردم افغانستان توجه کند و از وقوع یک فاجعه انسانی در این کشور جلوگیری کرد. معتقدیم پول‌های افغانستان در خارج از کشور باید آزاد شود. 

وزیر امور خارجه پاکستان بیان کرد: تحولات مهمی در ماه‌های اخیر در افغانستان رخ داد. در ماه آگوست یک انتقال قدرت بدون خون‌ریزی به وقوع پیوست و طالبان به قدرت رسید. در حال حاضر شاهد موج فراگیر پناهجویان نیستیم. 

وی با بیان اینکه اولین نشست وزرای امور خارجه همسایه افغانستان در ماه سپتامبر برگزار شد و این نشست، در ادامه آن است، ادامه داد: این نشست برای آن است که کشورهای همسایه افغانستان به هماهنگی برسند تا چالش‌های به وجود آمده را مدیریت کنند. همه به دنبال آن هستیم افغانستان دارای ثبات باشد. معتقدیم جلسه امروز می‌تواند نتایج جلسه نخست را تقویت کرده و گام‌های مهمی برای ایجاد ثبات در افغانستان بردارد. 

قریشی بیان کرد: مبارزه با تروریسم در افغانستان حیاتی است، در حال حاضر شاهد تشکیل یک کابینه موقت در افغانستان هستیم که می‌تواند زمینه ایجاد دولت فراگیر در این کشور را محقق کند. معتقدیم مهم است حقوق مردم افغانستان محترم شمرده شود و در دولت فراگیر حضور داشته باشند. برای ما بازگشایی مدارس در افغانستان برای دختران و پسران مهم است. 

وی با اشاره به تعاملات مقامات پاکستانی با مقامات هیات حاکمه کنونی افغانستان گفت: براساس رایزنی با آنها متوجهیم که آنها به انتظارات و توقعات بین‌المللی توجه دارند و به دنبال تعامل سودمند هستند. باید از وقوع منازعات جدید در منطقه جلوگیری کنیم، در حال حاضر مردم افغانستان دارای مشکلات اقتصادی جدی هستند و بسیار مهم است که کمک‌های انساندوستانه به این کشور ارسال شود. بسیاری از مردم پایین‌تر از خط فقر هستند و با توجه به فصول سرما، وضعیت وخیم‌تر شود. 

وزیر امورخارجه پاکستان ادامه داد: در این زمینه، ما کمک‌هایی را به افغانستان ارسال کرده و به آن ادامه می‌دهیم. کمک‌های بین‌المللی و انساندوستانه به مردم افغانستان باید ادامه یابد. باید سرمایه مردم افغانستان در خارج از کشور آزاد شود تا به اقتصاد افغانستان کمک شود.

وی بیان کرد: موضوع مهم دیگر در افغانستان مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری است و باید در این زمینه برای ثبات در منطقه همکاری کنیم زیرا فعالیت تروریست‌ها تهدیدی برای منطقه است. امیدوارم هیات حاکمه کنونی افغانستان باید توقعات جامعه جهانی را برآورده کند، تحقق این موضوع می‌تواند تضمین کننده بهبود روابط با طالبان شود. به تمامیت ارضی افغانستان احترام گذاشته و به دنبال افغانستان شکوفا و با ثبات هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز